Annons

Stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

foolsgarden

Aktiv medlem
Har nu efter en lång tid utan möjlighet att redigera bilder äntligen bestämt mig för att det bör bli en stationär dator. Då det är bråttom måste det bli en färdig på marknaden.
Min fråga är finns det något bra där ute som inte behöver byggas med en budget på 15000 och då ska en bra skärm som visar hela färgrymden ingå?
Hårddisk en el två? Processorn hur många kärnor? Minne helst 16 GB eller räcker det med 8 och gärna ett snabbt. Samt ett bra grafikkort.
Tack på förhand :)
 

iSolen.se

Guest
Har nu efter en lång tid utan möjlighet att redigera bilder äntligen bestämt mig för att det bör bli en stationär dator. Då det är bråttom måste det bli en färdig på marknaden.
Min fråga är finns det något bra där ute som inte behöver byggas med en budget på 15000 och då ska en bra skärm som visar hela färgrymden ingå?
Hårddisk en el två? Processorn hur många kärnor? Minne helst 16 GB eller räcker det med 8 och gärna ett snabbt. Samt ett bra grafikkort.
Tack på förhand :)
Du hittade inget vid sökning? Det finns rätt många diskussioner med det ämnet. Tex:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171000&highlight=ny+dator

Du bör inte gå under 32GB på en ny dator. Du kan låta ett företag bygga datorn åt dig, det kostar nästan ingenting.
 

foolsgarden

Aktiv medlem
I de flesta trådarna diskuterar man att sätta ihop. Känns för omständigt och svårt då jag inte har intresse för det.
Min förhoppning var att det kunde finnas någon färdig produkt.
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Skulle så gärna vilja att kunna gå in på el giganten eller media market och gå ut med en dator. Men det kanske är omöjligt 😃
 

nivas

Aktiv medlem
Det var inte helt enkelt att få ihop den ekvationen.
Mina tips: i5 processor bör räcka väl, 16GB minne är lagom - det är enkelt att komplettera i framtiden utifall/när det behövs. En eller två hårddiskar, tja det beror nog på hur mycket lagringsutrymme du behöver, helst vill man ha minst en SSD-disk, men dom blir ju lätt lite dyra, men å andra sidan så drar kostnaden iväg om du tar en dator med två diskar.
Se gärna till att köpa en dator med GeForce grafikkort, det har du nytta av i Adobes program.
Skärm, med den totalbudgeten så blir det förmodligen en lite mindre skärm.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om vi säger 5000kr för skärmen kvarstår ca 10.000kr för datorn. Det borde räcka för i5 och 16GB RAM. Grafikkort blir nog en billigare i GFX serien t ex 1050. Bra att ha SSD för operativsystem, program och scratchdisk. Sedan en större och enklare HDD på 1-2 GB. Dessa kan ofta monteras in i efterhand om det inte ingår men undvik de minsta chassina då de ksn vara begränsade.
 

iSolen.se

Guest
Skulle så gärna vilja att kunna gå in på el giganten eller media market och gå ut med en dator. Men det kanske är omöjligt 😃
Jag skulle aldrig köpa en dator som om det vore en tvättmaskin, det blir alltid fel hur du än gör.

Strular det får du tveksam hjälp, de är som sagt mer inriktade på teveapparater etc.

Kolla inet, komplett och webhallen.
 

iSolen.se

Guest
Om vi säger 5000kr för skärmen kvarstår ca 10.000kr för datorn. Det borde räcka för i5 och 16GB RAM. Grafikkort blir nog en billigare i GFX serien t ex 1050. Bra att ha SSD för operativsystem, program och scratchdisk. Sedan en större och enklare HDD på 1-2 GB. Dessa kan ofta monteras in i efterhand om det inte ingår men undvik de minsta chassina då de ksn vara begränsade.
Om man absolut ska begränsa sig till 16GB, kolla att det går att uppgradera. Jag tror inte TS någonsin kommer uppgradera pga ointresse för att mecka. En del tycker det är jobbigt att kolla kanaler eller helt enkelt bara att öppna en dator, det har jag full förståelse för.

SSD för systemdisk är väl standard.

Sen en snurrdisk som räcker ett tag med marginal (TB, inte GB :) ) beroende på hur aktiv fotograf TS är.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har nu efter en lång tid utan möjlighet att redigera bilder äntligen bestämt mig för att det bör bli en stationär dator. Då det är bråttom måste det bli en färdig på marknaden.
Min fråga är finns det något bra där ute som inte behöver byggas med en budget på 15000 och då ska en bra skärm som visar hela färgrymden ingå?
Hårddisk en el två? Processorn hur många kärnor? Minne helst 16 GB eller räcker det med 8 och gärna ett snabbt. Samt ett bra grafikkort.
Tack på förhand :)
Som grundkrav tycker jag man skall ha en Core i7 eller Ryzen7 processor med minst 16Gb (2x8Gb) internminne. Hårddisken skall vara av SSD-typ då dessa är otroligt mkt snabbare än en gammal klassisk snurrdisk. 256Gb funkar men gärna mer.

Exempel:
https://www.dustinhome.se/product/5011031737/prodesk-400-g4-mt
https://www.dustinhome.se/product/5010812578/ultrasharp-u2715h

Förmodligen klarar du dig väldigt bra med grafikkortet som "följer med i burken" men det finns funktioner i PS som kan dra nytta av ett bättre grafikkort (renderingsfunktioner). Upptäcker du detta efteråt så går det alltid att efterinstallera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man absolut ska begränsa sig till 16GB, kolla att det går att uppgradera. Jag tror inte TS någonsin kommer uppgradera pga ointresse för att mecka. En del tycker det är jobbigt att kolla kanaler eller helt enkelt bara att öppna en dator, det har jag full förståelse för.

SSD för systemdisk är väl standard.

Sen en snurrdisk som räcker ett tag med marginal (TB, inte GB :) ) beroende på hur aktiv fotograf TS är.
Ha ha! Jo förstås skall det vara TB på HDD - skrev fel!
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Det var inte helt enkelt att få ihop den ekvationen.
Mina tips: i5 processor bör räcka väl, 16GB minne är lagom - det är enkelt att komplettera i framtiden utifall/när det behövs. En eller två hårddiskar, tja det beror nog på hur mycket lagringsutrymme du behöver, helst vill man ha minst en SSD-disk, men dom blir ju lätt lite dyra, men å andra sidan så drar kostnaden iväg om du tar en dator med två diskar.
Se gärna till att köpa en dator med GeForce grafikkort, det har du nytta av i Adobes program.
Skärm, med den totalbudgeten så blir det förmodligen en lite mindre skärm.
Samlar på mig enormt mycket bilder, tyvärr. Två diskar är nog nödvändigt. Kanske en SSD och en konventionell kan bli billigare? Ge Force ska jag ha i beaktande. Var i en butik och kollade har förstått nu att en skärm med hela färgrymden drar iväg.
 

iSolen.se

Guest
Samlar på mig enormt mycket bilder, tyvärr. Två diskar är nog nödvändigt. Kanske en SSD och en konventionell kan bli billigare? Ge Force ska jag ha i beaktande. Var i en butik och kollade har förstått nu att en skärm med hela färgrymden drar iväg.
Vilken färgrymd? Det finns en hel rad. Ska du hålla på med web eller tryck?
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Har all förståelse för det och är oerhörd tacksam för all hjälp. Denna har två hårddiskar och snabbt minne samt grafikkortet du nämnde tidigare. Låter ju bra. Har för mig att jag läste någonstans att det var något negativt med en gaming dator när det gällde bildredigering men kommer inte ihåg vad....
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Om vi säger 5000kr för skärmen kvarstår ca 10.000kr för datorn. Det borde räcka för i5 och 16GB RAM. Grafikkort blir nog en billigare i GFX serien t ex 1050. Bra att ha SSD för operativsystem, program och scratchdisk. Sedan en större och enklare HDD på 1-2 GB. Dessa kan ofta monteras in i efterhand om det inte ingår men undvik de minsta chassina då de ksn vara begränsade.
Vore bra om de ingick ;) Har grafikkort stor betydelse? Är det först när man mixtrar mycket med olika filter man har behov av bättre kort? Har förstått att skärmen måste kosta mer.
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig köpa en dator som om det vore en tvättmaskin, det blir alltid fel hur du än gör.

Strular det får du tveksam hjälp, de är som sagt mer inriktade på teveapparater etc.

Kolla inet, komplett och webhallen.
Inte riktig mogen än för att ta det steget . Känns som det krävs mer av mig. Men är väldigt tacksam för din hjälp :)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Skulle så gärna vilja att kunna gå in på el giganten eller media market och gå ut med en dator. Men det kanske är omöjligt 😃
Jag försökte med El-giganten när jag skulle skaffa en dator för bildbehandling. Efter många försök med att hitt en med mycket minne, rekomenderade dom tillslut att vända mig till en datorbyggare. Kostad ca 13000:-
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vore bra om de ingick ;) Har grafikkort stor betydelse? Är det först när man mixtrar mycket med olika filter man har behov av bättre kort? Har förstått att skärmen måste kosta mer.
Vad jag förstått och någon kan rätta mig har man mer nytta för video. Själv kör jag en bärbar i7 gen 6 2-kärnig 16GB RAM 512GB SSD utan separat grafikkort och det går bra med 20mb stillbilder i råformat. Den ligger lite efter vid uppskörpning men inget problem.

Om du köper en färdig dator bör du helsr se till att det är lätt att uppgradera RAM och kanske sätta in fler HDD. Annars blir det dyrt nu att köpa en dator för mer avancerat bruk om du vill ha den många år för då måste den vara överdimensionerad nu. Jag måste ha bärbar och förstår att den kanske max räcker 4 år. En stark anledning till stationär är att den går att uppgradera då dessa möjligheter är mycket mindre med bärbar.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Har all förståelse för det och är oerhörd tacksam för all hjälp. Denna har två hårddiskar och snabbt minne samt grafikkortet du nämnde tidigare. Låter ju bra. Har för mig att jag läste någonstans att det var något negativt med en gaming dator när det gällde bildredigering men kommer inte ihåg vad....
Den borde duga alldeles utmärkt det negativa torde väl vara lådans utsedde om man inte gillar det :)

Det som skulle kunna vara negativt är att den endast har 2 st minnesplatser vilket innebär att om man vill uppgradera minnet måste man ersätta befintliga minnesmoduler & inte bara komplettera med fler som man gjort om det funnits lediga platser. Beroende på hur mycket bilder du har kan 1 TB disk vara för lite.
 
ANNONS