Annons

Sigma 35 1,4 DG HSM Art oskarp på f/1,4!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Köpte ett Sigma 35 1,4 DG HSM Art för ett tag sedan då jag läst att det var bland det skarpaste du kan få tag på till det priset. Sjysst, tänkte jag, som vill kunna plåta inomhus utan blixt. Tyvärr misstänkte jag att det är allt annat än skarpt, och igår hjälpte en bekant mig att bekräfta det. Det är tyvärr lika oskarpt som det billigaste kitobjektiv på största bländaren. Objektivet är köpt begagnat. Vad göra?

Bifogar filer, i tur och ordning f/1,4, f/2,8, f/4,0. Utskriven testbild på väggen, max crop. Tagna med självutlösare.
Är det till att försöka labba sig fram med mikrojustering eller bör jag lämna in grejorna?

Mvh

Daniel
 

Bilagor

mmakr

Aktiv medlem
USB dock

Jag köpte också ett likadant begagnat. Fokuserade fel. Jag kollade först att det var skarpt när jag fokuserade manuellt och det visade sig mitt exemplar vara. Använde sedan USB-dockan och justerade autofokusen på 4 olika avstånd och sedan har det fungerat oklanderligt. Kan du inte få en manuellt fokuserad bild skarp så lönar det sig förstås inte att mixtra med mikrosjustering . Mvh
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det ny från butik så skicka in den kalibrering.
Är den begagnat så är billigaste lösningen USB-dockan. Dock är det inte den lättaste. Det kräver en hel del jobb.

/Stefan
 

Thomas1964

Medlem
Börja med att ta flera bilder med samma bländare och på samma och på olika avstånd och konstatera om den konsekvent ligger på front eller bak fokus.
Växlar den mellan front och bak fokus på samma avstånd finns inte mycket att göra.
Är den konsekvent så är usb dockan billigaste lösningen som Stefan redan skrivit.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Börja med att ta flera bilder med samma bländare och på samma och på olika avstånd och konstatera om den konsekvent ligger på front eller bak fokus.
Växlar den mellan front och bak fokus på samma avstånd finns inte mycket att göra.
.
Mjae. Gör den det så är den defekt och inte bara felkalibrerad. Är den ny så är det definitivt en garantifråga och är den begagnad så kan man ju själv skicka den till Tura och be dom fixa det.
Den ska inte uppföra sig så.
Kan ha fått sig en smäll och behöver in på service. Har den det så kan det vara läge att utnyttja försäkringsbolag för då gäller inte garantin.

/Stefan
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Objektivet är ökänt för sin superdåliga autofokuspålitlighet.

Vilket kamerahus använder du? Har du provat med "Live View"?

Testa med Live View. Funkar objektivet bra där med bra skärpa så är det bara autofokusjusteringen du behöver mecka med så prestandan blir likvärdig när du fotar utanför live view. Skaffa i så fall en "Sigma Dock", koppla in till datorn, ladda ner deras mjukvara och var beredd på att spendera åtminstone någon timme med att ta testbilder, justera utfallet, och fortsätt justera tills du hittat rätt.

Med dockan ska du kunna få prestandan att bli åtminstone OK. Men jag har hört historier från folk som fixat justeringen till pricka men där objektivet ändå hittar fel till synes utan anledning och med felmarginal på båda hållen i djupled.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Objektivet är ökänt för sin superdåliga autofokuspålitlighet.

Vilket kamerahus använder du? Har du provat med "Live View"?

Testa med Live View. Funkar objektivet bra där med bra skärpa så är det bara autofokusjusteringen du behöver mecka med så prestandan blir likvärdig när du fotar utanför live view. Skaffa i så fall en "Sigma Dock", koppla in till datorn, ladda ner deras mjukvara och var beredd på att spendera åtminstone någon timme med att ta testbilder, justera utfallet, och fortsätt justera tills du hittat rätt.

Med dockan ska du kunna få prestandan att bli åtminstone OK. Men jag har hört historier från folk som fixat justeringen till pricka men där objektivet ändå hittar fel till synes utan anledning och med felmarginal på båda hållen i djupled.
Oj, ändå har den fått så bra recensioner överallt! Men det är väl säkert så att Sigma (och alla andra) bara skickat perfekt justerade objektiv till recensenterna istället från slumpmässigt utvalda från hyllan.

Det var bra tips både att testa i Live-view och att manuellfokusera, det ska jag ge mig på, tack så mycket!

Det är testat på Canon 1DX.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Oj, ändå har den fått så bra recensioner överallt! Men det är väl säkert så att Sigma (och alla andra) bara skickat perfekt justerade objektiv till recensenterna istället från slumpmässigt utvalda från hyllan.

Det var bra tips både att testa i Live-view och att manuellfokusera, det ska jag ge mig på, tack så mycket!

Det är testat på Canon 1DX.
Det är så att de som klagar hörs mest. Jag har haft otaliga Sigmaobjektiv och inga har varit dåliga gällande AF.
De som är nöjda är liksom inte de första som går till ett forum och lovordar att den fungerar som den ska...
Hade det varit ett utbrett problem så hade inte Sigma riskerat sitt rykte i alla dessa år då de faktiskt siktar stort på lite dyrare objektiv (Art och Sport-serien).
De som klagar är också de som påstår att fokusproblemen är också anledningen till att USB-dockan kom till, men det är fel. USB-dockan är bl.a. för firmware uppdateringar så de nya kamerahusen kan köra 3:e partaobjektiven genom att man själv uppdaterat objektivets firmware istället för att skicka till service och vara utan den i flera veckor. Dockan kan även justera AF-hastighet/träffsäkert och bonus på det så kan man mikrojustera. Exempelvis så har jag upptäckt att det är olika mikrojusteringar om man har 1.4X och 2X extender.
Sen är det nog också så att Sigma har lite mer slapphänt kvalitetskontroll. Och Sigma bör lägga mer krut på detta, meda konsumenten ska lägga energi att inte få ett nytt ex som kanaske har liknande problen utan skicka den på service och justera direkt. Så gjorde jag. Jag begärde detta på ett av objektiven direkt efter jag fått den och testat samma dag. Den är klockren idag.
Sen finns en en beg marknad där personer inte låtit den justeras utan säljer den som den är...

/stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Oj, ändå har den fått så bra recensioner överallt! Men det är väl säkert så att Sigma (och alla andra) bara skickat perfekt justerade objektiv till recensenterna istället från slumpmässigt utvalda från hyllan.
Du har fått bra svar på själva sakfrågan, men som testare tänkte jag kommentera det du skrev ovan :)

Nej, det fungerar faktiskt inte så. Jag vet att det är en spridd uppfattning att tillverkare gör så, men om något är det snarare tvärtom: de kan vara förvånansvärt slarviga med skicket på de lånegrejer som testas.

När vi testar nya objektiv är det generellt så är det vanliga att vi helt enkelt får något ouppackat exemplar från lagret hos distributören. Ett av de objektiv som skulle skickats ut till en fotobutik. Har någon annan testare hunnit före oss är de inte sällsynt att vi får objektiven direkt från dem, utan att de ens passerar distributören eller vem det nu är som representerar märket här i Sverige.

Att ett objektiv som Sigma 35/1,4 överlag fått bra recensioner beror helt enkelt på att det generellt är ett väldigt bra objektiv. Men det finns alltid måndagsexemplar och som någon nämnde tidigare har det funnits lite av en historia kring Sigma och fokus - men jag skulle påstå att mycket av det handlar om ett kvardröjande rykte från förr, på den tiden då de uteslutande var en tillverkare av väldigt billiga objektiv - då hade de nämligen verkligen hade en ovanligt hög felprocent när det gällde fokus. Idag verkar de ha närmat sig övriga fabrikat och så vitt företag som Lensrentals kan bedöma (en av de få som har praktiska möjligheter att ta fram statistik - och är nördiga nog att göra det) så sticker inte Sigmas Art- eller Sport-objektiv ut negativt jämfört med andra märken.

Så varför blir de då ibland fel?

Först och främst handlar det om toleranser. Och tar vi den här typen av objektiv - stor maxbländare och med bra skärpeteckning i fokusplanet så behövs det bara ytterst små fel för att ge fram- eller bakfokus. Plus att objektiven dessutom blir mer känsliga för direkta fel (som att ett linselement hamnar lite ur position).

Hur vanliga är fel?

Svårt att säga, tillverkarna är dåliga på att ge ut statistik där :) Men vi har ändå en del siffror från företag som Lensrentals och jag som journalist har genom åren pratat med rätt många som jobbar med service och reparationer (även oberoende verkstäder) och ibland berättar representanter från tillverkare saker "off the record". Alla de här källorna pekar på ungefär samma sak: felprocenten är faktiskt rätt låg. Framför allt har den - tvärt emot vad många i forum tycks tro - faktiskt sjunkit de senaste 20 åren. Sjunkit kraftigt. Gamla "pålitliga mekaniska grejer" hade mycket, mycket högre felprocent än dagens elektronisk styrda prylar (nu pratar jag både om kameror och objektiv).

Men man ser ju då och då forumstormar kring kameror objektiv?

Jo, men tänk på att det bara krävs en rätt liten felprocent för att det skall bli mycket prat om saken. Som Stefan skrev strax ovan: "Det är så att de som klagar hörs mest." Jag råkar känna till ett exempel där en kameramodell för några år sedan fick ett genuint dåligt rykte för att ha stora fokusproblem. Så stora att tillverkaren gick ut med ett servicemeddelande om att folk kunde skicka in sina kameror och få dem justerade. Men en representant för den tillverkaren berättade något år efteråt om proportionerna på det hela: I princip alla kameror har en returprocent (alltså hur många kameror som kommer tillbaka för berättigade garantireparationer) på runt en procent. Så, typ en på hundra. Det är vanligt och väcker ingen uppmärksamhet. Hos den här modellen med jätteproblem som fyllde forumen med trådar i månader låg returprocenten på ca 6-8 % - efter att man gått ut med ett servicemeddelande. Och tillverkarrepresentanten var noga med att påpeka att det verkligen var en oacceptabelt hög siffra. Men jag tycket det kan vara värt att se på siffran: När det i forumen framstod som om varenda kamera var felaktig och saken diskuterade i månader så var det i praktiken mindre än var tionde sådana kamera som kom in för garantireparation.

Det här stämmer också med vad jag hört från andra tillverkare och från tredjepartsverkstäder. Det räcker att det är fel på ungefär var tjugonde kamera/objektiv för att det skall få ett ryckte om att vara en problemmodell. Där hamnar ju vi testare i ett statistiskt underläge: Vi kan inte ta in 50 exemplar av något och testa igenom samtliga för att leta felprocent. Det är nog nästan bara stora hyrföretag som Lensrentals som har praktiska möjligheter att ta fram den typen av mätdata.

Så vilka fel har då jag, som testare, stött på genom åren?

Det överlägset vanligaste "felet" hos testgrejer jag har råkat ut för är smuts på sensorerna hos testkameror som redan varit ute hos andra testare. Det är det enda problem jag återkommande råkat ut för. Sedan har det hänt att saker helt enkelt är lite trasiga (glappig knapp på en kamera, felcentrerat linselement i ett objektiv), men då har det nästan alltid handlat om att de åkt på stryk hos tidigare testare.

Sedan har jag sett en del firmwarefel, som att kameror låser sig (ibland rent av så man måste ta ur batteriet) men det har kanske varit fyra-fem kameror av alla de jag testat de senaste tio åren. Jag har stött på några dåliga kamerabatterier (som plötsligt är tomma när de hade 60 % minuter tidigare). Ett par kameror har stängt av sig när man använder dem i några minusgrader (där tillverkarna, faktiskt, sällan lovar speciellt mycket). Jag har som sagt stötte på ett par decentrerade objektiv, men då har det varit slitna demoexemplar.

Generellt gäller principen att man måste kunna återskapa ett problem för att man skall nämna det i testartikeln. Det eller att en produkt uppvisar många olika intermittenta (icke-återkommande) fel. Men det sistnämnda har jag aldrig råkat ut för med fotoprylar, bara med billig hemelektronik.

Som en avrundning kan jag ju påpeka att vi på Fotosidan generellt undviker att testa kameror eller objektiv innan de är produktionsfärdiga. Detta just för att man då inte vet om ett eventuellt problem beror på att man till exempel inte kör slutliga versionen av firmware. Att testa sådana prylar bli lite meningslöst. Däremot provar vi ibland förproduktionsexemplar när nya produkter visas upp, men då säger vi alltså alltid "prova", inte "testa". Prova är alltså att under några timmar klämma och känna på en ny, möjligen inte 100 % färdig, produkt. Medan testa är att verkligen testköra en färdig produkt i flera dagar eller veckor.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag råkar känna till ett exempel där en kameramodell för några år sedan fick ett genuint dåligt rykte för att ha stora fokusproblem. Så stora att tillverkaren gick ut med ett servicemeddelande om att folk kunde skicka in sina kameror och få dem justerade. Men en representant för den tillverkaren berättade något år efteråt om proportionerna på det hela: I princip alla kameror har en returprocent (alltså hur många kameror som kommer tillbaka för berättigade garantireparationer) på runt en procent. Så, typ en på hundra. Det är vanligt och väcker ingen uppmärksamhet. Hos den här modellen med jätteproblem som fyllde forumen med trådar i månader låg returprocenten på ca 6-8 % - efter att man gått ut med ett servicemeddelande.
Berättade tillverkarrepresentanten om hur många av de returnerade kamerorna som faktiskt behövde justeras?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Berättade tillverkarrepresentanten om hur många av de returnerade kamerorna som faktiskt behövde justeras?
Nej, men hade det varit ett märkbart antal som inte hade behövts justeras hade han troligen nämnt det. Min tolkning var att de flesta nog behövde fixas.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tack för info om tester av utrustning Grevture, det var kul att få en liten inblick i processen!

Jag testade att fota med autofokus på väldigt nära håll, kanske runt en meter. Då blev resultatet Ok på max crop även på f/1,4. Testade sedan att manuellfokusera på samma avstånd med bra resultat (använde min egen fågelalmanacka att fota på =) )

Det blir hyggligt skarpt (såvitt jag kan bedöma helt OK) på så nära håll, men oskarpt på i alla fall 3-4 m och uppåt på f/1,4.

Då får jag fortsätta imorgon med att ta reda på i vilken riktning den fokuserar fel, tack så mycket för hjälpen!

Mvh

Daniel
 

Cambo

Aktiv medlem
Sigma 24-70 Art

I sammanhanget kan nämnas att jag har skickat en Sigma 24-70 art till Tura för justering. Uppfattade objektivet som oskarpt vid zoomläge 50-70mm även på mindre bländare. Dom tester man gör hemmavid har ju inte samma exakthet som en verkstad kan prestera men det blir uppenbart att något är fel då samma symtom dyker uppkonstant. Har testat med tex Canons 17-40 L och den är skarp hela vägen likasp Sigmas 50 Art ger knivskärpa vilket utesluter kameran, 5Dsr.
 

PMD

Aktiv medlem
"Mounted on the full-frame Canon 1Ds mkIII, the lens produces images with a sharp center but significantly soft corners when used wide open at ƒ/1.4."

Det låter ju inte som tydlig oskärpa generellt. Att man får oskärpa i hörnen på full öppning är inte direkt ovanligt på mycket ljusstarka objektiv.
 

Cope1

Aktiv medlem
Tack för info om tester av utrustning Grevture, det var kul att få en liten inblick i processen!

Jag testade att fota med autofokus på väldigt nära håll, kanske runt en meter. Då blev resultatet Ok på max crop även på f/1,4. Testade sedan att manuellfokusera på samma avstånd med bra resultat (använde min egen fågelalmanacka att fota på =) )

Det blir hyggligt skarpt (såvitt jag kan bedöma helt OK) på så nära håll, men oskarpt på i alla fall 3-4 m och uppåt på f/1,4.

Då får jag fortsätta imorgon med att ta reda på i vilken riktning den fokuserar fel, tack så mycket för hjälpen!

Mvh

Daniel
Hur har det gått för dig. Är problemet löst?

Jag köpte en Sigma 35:a för en tid sedan med liknande fel. Dvs skarpt på nära håll och oskarpt på lite längre avstånd från ca 2,5 meter.
Blev efter låånga diskussioner ombedd att skicka in både glugg och kamerahus så att gluggen kunde kalibreras efter huset vilket inte blev ett dugg bättre.

Felet gick inte heller att avhjälpa med dockan så jag vet inte riktigt vad det är som är fel.
 

DanneSWE

Medlem
Hur har det gått för dig. Är problemet löst?

Jag köpte en Sigma 35:a för en tid sedan med liknande fel. Dvs skarpt på nära håll och oskarpt på lite längre avstånd från ca 2,5 meter.
Blev efter låånga diskussioner ombedd att skicka in både glugg och kamerahus så att gluggen kunde kalibreras efter huset vilket inte blev ett dugg bättre.

Felet gick inte heller att avhjälpa med dockan så jag vet inte riktigt vad det är som är fel.
Jag har nyligen köpt en Sigma 18-35 f1.8
Den sätter fokuset helt rätt så det är inga problem med det.

Dock märker jag att vid svåra förhållanden, låt säga kvällspromenader. Då har den lite problem att hitta fokus, speciellt vid korta brännvidder.
Zoomar jag till 24-25mm eller mer så blir det bättre.
Kan tillägga att detta gäller bara vid max bländare, när jag sen är hemma så har jag använt samma inställningar och då är det inga problem att hitta fokus.

Lösningen som jag har när det är lite svåra förhållanden och jag har största bländaren det är att gå över till liveview, då försvinner problemet för mig.

Verkar helt enkelt som Sigman är lite känsligare när man använder den optiska sökaren..

Har du provat med liveview?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Köpte ett Sigma 35 1,4 DG HSM Art för ett tag sedan då jag läst att det var bland det skarpaste du kan få tag på till det priset. Sjysst, tänkte jag, som vill kunna plåta inomhus utan blixt. Tyvärr misstänkte jag att det är allt annat än skarpt, och igår hjälpte en bekant mig att bekräfta det. Det är tyvärr lika oskarpt som det billigaste kitobjektiv på största bländaren. Objektivet är köpt begagnat. Vad göra?

Bifogar filer, i tur och ordning f/1,4, f/2,8, f/4,0. Utskriven testbild på väggen, max crop. Tagna med självutlösare.
Är det till att försöka labba sig fram med mikrojustering eller bör jag lämna in grejorna?

Mvh

Daniel
Har du själv skapat ditt egna lilla testmotiv. Tror inte det. Detta är bilder tagna från nätet. Skulle väl vara bättre om du la upp egna bilder?
 
ANNONS