Annons

Annan färg efter exportering i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Tjabba

Från ingenstans efter senaste lightroom uppdateringen så har mina bilder som exporteras ändrat färg. Jag redigerar bilden som jag vill ha den i lightroom och sparar den som vanligt. När jag öppnar den sen "på datorn" så är den annorlunda. Mer mörk och mättad, skogsglänta blev mer mörk blå grön på bakgrunden.Det är verkligen skillnad.

Det ända jag gjort är som sagt att jag har uppdaterat lightroom och även kalibrerat skärmen. Men det ska väll inte ha någon betydelse.

Är absolut inget snille på lightroom utan fortfarande novis.
Önskas jämförelsebilder så fixar jag det.

Mvh jocke
 

AFJ

Aktiv medlem
Det ända jag gjort är som sagt att jag har uppdaterat lightroom och även kalibrerat skärmen. Men det ska väll inte ha någon betydelse.

Jo det kan det mycket väl ha betydelse. Jag gissar att din kalibrering skapat en skärmprofil. Lightroom är ett färghanterande program som respekterar din profil och därför ser det rätt ut i LR.

När du exporterar filen är den också rätt.

Däremot är det stor risk att om du sedan öppnar den exporterade JPG-filen med ett annat program så är inte det programmet korrekt färghanterande. Vilket program är det du använder? Om det t ex är den nya fotovisaren i Windows 10 så kommer den att visa FEL. Om det däremot är den gamla fotovisaren så bör den visa rätt.

Du kan verifiera att dina exporterade filer är korrekta genom att återimportera någon av dem i Lightroom, då bör de se lika dana ut som originalen.

Prova också att öppna filen i andra program än default, t ex med Chrome och med Internet Explorer - sannolik kommer du få olika resultat.

Så min gissning är att det INTE är LR som är boven utan att det är profileringen som nu avslöjar brister i de program som inte har korrekt färghantering.
 

lonian

Aktiv medlem
Sist det hände mig fick jag använda windows10 färgkalibrering och vips såg allt bra ut igen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sist det hände mig fick jag använda windows10 färgkalibrering och vips såg allt bra ut igen.
Det torde vara omöjligt att få korrekt visade färger med ett program som inte har stöd för att hantera skärmprofiler.

Så länge man inte har profilerat sin skärm - då ser man inte problemet. Lightroom och t ex Windows nya fotovisare visar samma bild - som alltså inte är korrekt färgåtergiven. När man profilerar, då kommer LR visa korrekt färg men andra program som saknar stöd för profiler kommer att visa fel, oftast övermättade färger.

Det är nog den bistra verklighet som gällt i Windows-världen i många år och jag tror dessvärre att det fortfarande är så i Windows 10. Med reservation för att jag själv kör min bildhantering på Windows 7 fortfarande.
 

AFJ

Aktiv medlem
Borde inte problem om du kör sRGB.

/Stefan
Problemet minskar men likväl uppstår en skillnad. Det är väl ganska logiskt. När man kalibrerar/profilerar skapas en profil som laddas för att göra visningen exakt. Om du då har program A som använder sig av profilen och program B som inte gör det - ja då måste ju med all rimlighet visningen bli olika. Annars vore det ju ingen mening med att profilera...

Men jag kan mycket väl ha fel - är sannerligen ingen expert på området och det är komplext.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Jo det kan det mycket väl ha betydelse. Jag gissar att din kalibrering skapat en skärmprofil. Lightroom är ett färghanterande program som respekterar din profil och därför ser det rätt ut i LR.

När du exporterar filen är den också rätt.

Däremot är det stor risk att om du sedan öppnar den exporterade JPG-filen med ett annat program så är inte det programmet korrekt färghanterande. Vilket program är det du använder? Om det t ex är den nya fotovisaren i Windows 10 så kommer den att visa FEL. Om det däremot är den gamla fotovisaren så bör den visa rätt.

Du kan verifiera att dina exporterade filer är korrekta genom att återimportera någon av dem i Lightroom, då bör de se lika dana ut som originalen.

Prova också att öppna filen i andra program än default, t ex med Chrome och med Internet Explorer - sannolik kommer du få olika resultat.

Så min gissning är att det INTE är LR som är boven utan att det är profileringen som nu avslöjar brister i de program som inte har korrekt färghantering.
Okej, ja det du säger kan nog stämma. Jag provade att öppna min sparade jpeg bild i lightroom igen, vilket resulterade i att bilden ser likadan ut som när jag skulle exportera den. Så det är bara när jag öppnar bilden i windows 10 bildvisning som bilder ser annorlunda ut. Även själva bildikonen i mappen där den ligger ser fel ut. Provade även att öppna med de övriga programmen som erbjöds, typ paint och internet Explorer. Det ser fortfarande fel ut i dom.

Jag kanske ska försöka ändra tillbaka kalibreringen på något sätt? Fast det vill jag ju inte heller egentligen. Hur ska jag lösa detta? Finns det något sätt så att bilden ser "rätt ut" i alla lägen? Att man kan öppna den via datorn och visa folk utan att alla färger är fel? Jag postar även många av mina bilder till Instagram, hur blir det med denna bilden om jag provar det? Kommer det även att visas fel färger på Instagram? Eller är det bara om jag kollar via min dator som det är fel? Och alla andra som kanske kollar via Iphone kommer att se den korrekta färgen?

Herregud jag är verkligen inte bra, eller intresserad att hålla på med sånt här dataskit. Kan någon ge mig en bra idiotförklaring hur jag ska lösa mitt problem på bästa sätt? Ta i åtanke att jag inte kan allt för mycket om datorer.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Okej, ja det du säger kan nog stämma. Jag provade att öppna min sparade jpeg bild i lightroom igen, vilket resulterade i att bilden ser likadan ut som när jag skulle exportera den. Så det är bara när jag öppnar bilden i windows 10 bildvisning som bilder ser annorlunda ut. Även själva bildikonen i mappen där den ligger ser fel ut. Provade även att öppna med de övriga programmen som erbjöds, typ paint och internet Explorer. Det ser fortfarande fel ut i dom.

Jag kanske ska försöka ändra tillbaka kalibreringen på något sätt? Fast det vill jag ju inte heller egentligen. Hur ska jag lösa detta? Finns det något sätt så att bilden ser "rätt ut" i alla lägen? Att man kan öppna den via datorn och visa folk utan att alla färger är fel? Jag postar även många av mina bilder till Instagram, hur blir det med denna bilden om jag provar det? Kommer det även att visas fel färger på Instagram? Eller är det bara om jag kollar via min dator som det är fel? Och alla andra som kanske kollar via Iphone kommer att se den korrekta färgen?

Herregud jag är verkligen inte bra, eller intresserad att hålla på med sånt här dataskit. Kan någon ge mig en bra idiotförklaring hur jag ska lösa mitt problem på bästa sätt? Ta i åtanke att jag inte kan allt för mycket om datorer.
Jag startade en tråd nyligen med samma problem. Korta slutsatsen är att det inte verkar gå att lösa. För mig visas dock färgerna korrekt i Chrome webbläsare, prova om det även gör det för dig. Det verkar också vara just förhållandet där ens egen skärm är kalibrerad och visningsprogrammet inte kan läsa in den profilen som gör att det ser ut som skit. Samma bild på en annan dator/skärm som inte är kalibrerad ser bättre ut i visningsprogrammet än vad det gör på min dator som är kalibrerad. Och med "bättre" menar jag mer lik den bild jag ser i Lightroom och exporterad version som jag öppnar i Chrome.

Angående Stefans kommentar om att problemet inte borde bestå om man exporterar med sRGB, för mig så spelar det inte någon roll, blir fel i ex. windows fotovisare om jag exporterar i adobeRGB eller sRGB.

Här var min tråd där jag diskuterar litet olika test i olika program och inställningar där flera engagerade sig och fick bra svar även om min övergripande slutsats är trist.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171382
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har min skärm kalibrerad för att matcha mina utskrifter. Det är ingen jättestor skillnad mot hur bilden visas på min iPhone och iPad men ibland blir det inte tillräckligt bra. Numera använder jag Lightroom mobil och justerar då om bilden så den ser rätt ut när jag ska lägga ut på nätet. Det kommer alltid finnas människor som ser mina bilder på ett annat sätt än vad jag tänkt pga att de inte sitter vid hyfsat kalibrerade skärmar. Har jag redigerat rätt för iPad är jag nog dock hyfsat rätt på det och felet ligger hos mottagaren av bilden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Okej, ja det du säger kan nog stämma. Jag provade att öppna min sparade jpeg bild i lightroom igen, vilket resulterade i att bilden ser likadan ut som när jag skulle exportera den. Så det är bara när jag öppnar bilden i windows 10 bildvisning som bilder ser annorlunda ut. Även själva bildikonen i mappen där den ligger ser fel ut. Provade även att öppna med de övriga programmen som erbjöds, typ paint och internet Explorer. Det ser fortfarande fel ut i dom.

Jag kanske ska försöka ändra tillbaka kalibreringen på något sätt? Fast det vill jag ju inte heller egentligen. Hur ska jag lösa detta? Finns det något sätt så att bilden ser "rätt ut" i alla lägen? Att man kan öppna den via datorn och visa folk utan att alla färger är fel? Jag postar även många av mina bilder till Instagram, hur blir det med denna bilden om jag provar det? Kommer det även att visas fel färger på Instagram? Eller är det bara om jag kollar via min dator som det är fel? Och alla andra som kanske kollar via Iphone kommer att se den korrekta färgen?

Herregud jag är verkligen inte bra, eller intresserad att hålla på med sånt här dataskit. Kan någon ge mig en bra idiotförklaring hur jag ska lösa mitt problem på bästa sätt? Ta i åtanke att jag inte kan allt för mycket om datorer.
Problemet går inte att lösa.

Alternativ 1
Du profilerar skärmen och då kommer det bli helt rätt (eller så rätt det kan bli) när du kolla på bilderna i färghanterande program såsom Lightroom, Chrome och Firefox. Det kommer bli fel i en herrans massa andra program såsom fotovisaren i Windows 10, tummnaglar i utforskaren, bakgrundsbilden i Windows mfl.

Alternativ 2
Du struntar i att profilera och du kommer inte ha rätt visning i något program. Alla program kommer dock att se rätt OK ut så du kan vara lyckligt ovetande om hur dina bilder egentligen ser ut.

När det gäller hur andra ser dina bilder så beror det förstås på vilken miljö de har, vilka program de använder etc. Det är omöjligt att styra över. De flesta användare bryr sig dock inte och tycker det är en "fin bild" oavsett om färgerna är korrekta eller ej. De allra flesta nöjer sig ju med att se bilderna på en liten mobilskärm i ljuset i ett tunnelbanetåg så för dem är nog allt "good enough".

Jag tycker alternativ 1 är det enda rimliga om man vill få någorlunda koll på sina bilder. Annars blir det bara rena rama gissningsleken.

När det gäller just Windows fotovisare så är det "lustiga" att den NYA visaren INTE är färghanterande men den GAMLA är det! Det brukar gå att får fram den gamla visaren, åtminstone om man uppgraderat till Windows 10 från tidigare version. Högerklicka en JPG och välj "Öppna med" och se om den gamla visaren är ett alternativ. Jag tror det finns andra bildvisningsprogram som är färghanterande som är gratis men är inte helt säker.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Finns det någon annan fotovisare man kan ladda ner som app på windows 10 som är färgkalibrerad då?
 

Lajjan

Aktiv medlem
Har även provat att maila den senaste bilden som jag redigerade (efter kalibreringen) till min iPhone och sedan mailat en gammal bild som redigerades för länge sen.

Den nya bilden ser fortfarande fel ut på datorn och fel på min iPhone, i samma utsträckning mer eller mindre. Och den gamla bilden som ser korrekt ut även fast jag kalibrerat skärmen efteråt ser bra ut på iPhone.

Det är alltså bara den senaste bilden som blivit markant annorlunda. Allt visas lika i fotovisaren och lightroom (väldigt liten skillnad) medans den senaste bilden då ser absolut fel ut. Provat att redigera om den och exportera igen men med samma resultat tyvärr.

Jag tycker att det hela är märkligt, för om det är kalibreringen av skärmen som spökar så borde ju de gamla bilderna se annorlunda ut i fotovisaren kontra lightroom också
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns många felkällor.

Det går att inkludera eller avstå från att inkludera en färgprofil i själva bilden med information om hur den ska visas.

Mottagarprogrammet kan då läsa en inkluderad profil och använda den för visningen.
Men programmet kanske inte alls kan läsa profiler eller kan till och med vara inställt på att använda en specifik profil oavsett vad som inkluderats i bilden eller inte inkluderats.

Kanske skiljer sig din gamla bild och din nya bild i hur de producerats. Eller om de har profil i kundernas eller inte.

Färgprofiler är en lång kedja som kräver kontroll i varje steg.
Det omöjliga är när bilden skickas till någon vars miljö man inte har kontroll på eller ens vetskap om.
 

stefohl

Aktiv medlem
Har även provat att maila den senaste bilden som jag redigerade (efter kalibreringen) till min iPhone och sedan mailat en gammal bild som redigerades för länge sen.

Den nya bilden ser fortfarande fel ut på datorn och fel på min iPhone, i samma utsträckning mer eller mindre. Och den gamla bilden som ser korrekt ut även fast jag kalibrerat skärmen efteråt ser bra ut på iPhone.

Det är alltså bara den senaste bilden som blivit markant annorlunda. Allt visas lika i fotovisaren och lightroom (väldigt liten skillnad) medans den senaste bilden då ser absolut fel ut. Provat att redigera om den och exportera igen men med samma resultat tyvärr.

Jag tycker att det hela är märkligt, för om det är kalibreringen av skärmen som spökar så borde ju de gamla bilderna se annorlunda ut i fotovisaren kontra lightroom också
Att din iPhone visar bilden fel tyder på att du exporterar ut den med en felaktig profil. Har du kollat att u verkiligen exporterar ut bilden i sRGB?
 

kringkrong

Medlem
Hej!
Hittade den här tråden efter att jag försökt hitta en lösning på samma problem.
En bild som jag redigerat i Lightroom till att se ut så som jag vill att den skall se ut har
samma utseende i både Lightroom, Photoshop och Windows äldre fotovisare.
Skulle jag sen vilja njuta av min bild på datorn som bakgrundsbild på skrivbordet
så blir allt fel. Kan det verkligen vara möjligt hundratusentals fotointresserade
Windows 10 användare inte skall kunna använda sina foton som bakgrundsbilder
och kunna se dem som de tänkt?
Ett löjligt I-landsproblem kanske, men ändå... : )

Med vänlig hälsning,
Krister
 

kringkrong

Medlem
Hej igen!
(Gick inte att redigera texten...)
Ville bara lägga till att bilden ser lika fel ut efter uppladning till Crimson.
Vad gör jag för fel?

Med vänlig hälsning,
Krister
 
ANNONS