Annons

Störande färgprofil Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Voyage_88

Medlem
Har sökt och försökt många gånger men hittar inget vettigt svar på nätet, adobes hemsida och inte här heller.

Har suttit med lightroom i några månader.

Först och främst när jag redigerar bilder vill jag inte ha färgprofiler som ändrad bilden när jag importerar den till lightroom, av någon anledning lägger Lightroom på en färg profil på alla importerade bilder. Har för mig att den har varit adobe standard så bilder ska se så neutrala ut som möjligt. Men nu måste jag ändra till standard manuellt på varje importerad bild!

Vill ju att bilden ska se ut som den gör i rå-format

Tacksam för all hjälp!
 

thommya

Aktiv medlem
Hej Mikael

Ja, det går att ändra default profil och det måste göras för varje kamera du använder.

1. I framkallamodulen välj en bild och klicka på Återställ för att återställa alla framkallainställningar.
2. Ändra profilen till t. ex Adobe standard.
3. Uppdatera kamerans standardinställningar genom att klicka på Återställ-knappen med Alt/Option-tangenten nedtryckt. Knapptexten ändras till "Ange Standard..."

I dialogrutan som öppnas, välj "Uppdatera till aktuella inställningar"

Klart!! Och vid nästa import blir det "Adobe standard" som default.

Thommy
 

Bilagor

Voyage_88

Medlem
Hej Mikael

Ja, det går att ändra default profil och det måste göras för varje kamera du använder.

1. I framkallamodulen välj en bild och klicka på Återställ för att återställa alla framkallainställningar.
2. Ändra profilen till t. ex Adobe standard.
3. Uppdatera kamerans standardinställningar genom att klicka på Återställ-knappen med Alt/Option-tangenten nedtryckt. Knapptexten ändras till "Ange Standard..."

I dialogrutan som öppnas, välj "Uppdatera till aktuella inställningar"

Klart!! Och vid nästa import blir det "Adobe standard" som default.

Thommy
Det funkade!!! :D Tack för all hjälp! Oftast är det väldigt enkelt :)

Så nästan gång när min sambo stoppar i sitt minneskort i datan (hon har Nikon D3000) kommer jag råka ut för detta igen? För när jag tänker efter lite så tror jag faktiskt detta började med i samband att vi skulle redigera gamla bilder...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skapa en mall som du alltid använder för import så slipper du detta problem. Dessutom ger det dig en bra start i LR.

/Stefan
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Så fort du använder ett annat program/framkallare än din kameratillverkares ”egna” så ser du inte längre bilden som den var tänkt.

Använder du Adobe så får du på köpet deras tolkning av din kameras sensor.

Bara så du vet. :)
 

thommya

Aktiv medlem
Det funkade!!! :D Tack för all hjälp! Oftast är det väldigt enkelt :)

Så nästan gång när min sambo stoppar i sitt minneskort i datan (hon har Nikon D3000) kommer jag råka ut för detta igen? För när jag tänker efter lite så tror jag faktiskt detta började med i samband att vi skulle redigera gamla bilder...
Hej

Ja, du kommer att råka ut för samma med alla nya kameramodeller du använder.
Men om du bara kör samma procedur för dessa kameror så löser du det också.
Finns ingen anledning att lägga på presets vid varje import.
Tycker det är bättre att sätta om default profile en gång för alla.

Thommy
 

Voyage_88

Medlem
Så fort du använder ett annat program/framkallare än din kameratillverkares ”egna” så ser du inte längre bilden som den var tänkt.

Använder du Adobe så får du på köpet deras tolkning av din kameras sensor.

Bara så du vet. :)
Ja men då kan ju bilden se ut hur som helst, struntar i vad Adobe tycker är bäst för mig, är ju jag som ska redigera bilden! Tack för infon :)
 

Voyage_88

Medlem
Hej

Ja, du kommer att råka ut för samma med alla nya kameramodeller du använder.
Men om du bara kör samma procedur för dessa kameror så löser du det också.
Finns ingen anledning att lägga på presets vid varje import.
Tycker det är bättre att sätta om default profile en gång för alla.

Thommy
Antingen default presets eller en profil som motsvarar default.

Men håller med dig, föredrar standard/default !
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tack!

Så mycket bra information! Har själv funderat kring detta att LR lägger på någon profil och att jag alltid velat säga "stopp" när den första varianten visas.

Tack!
 

stefohl

Aktiv medlem
Ja men då kan ju bilden se ut hur som helst, struntar i vad Adobe tycker är bäst för mig, är ju jag som ska redigera bilden! Tack för infon :)
Du kommer ändå inte se hur din råbild ser ut. Det läggs alltid, alltid på en profil som ger ett utseende på bilden, som varierar från en råkonverterare till en annan. Så det är bara att bestämma sig för vilken råkonverterare man vill använda.
 
ANNONS