Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ritplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Använder musen vid redigering och funderar på en ritplatta. Nu gillar jag musens korta rörelser dvs att röra sig över hela bildytan med små rörelser. Så jag funderar på en small variant och vad behöver man då, funderar på Wacom Intuos Pro Small eller är det fel tänkt och det funkar lika bra med en billigare Wacom, vet inte heller hur mycket tryckkänslighet jag behöver, musen funkar bra men är inte lika lätt att teckna med?

/Ulf
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Bamboo ritplattor

Hänger på tråden.

Har sedan tidigare en Bamboo A6 platta som funkar bra hemma.
Ska skaffa en liknande till jobbet, tror att precisionen är tillräcklig. Min gamla platta verkar inte finnas utan nu finns en Wacom Bamboo Pad.
Har Windows 8.1 och ser att plattan integrerar med Win 8. Satsar på den trådlösa versionen.

Nån som har provat att rita enkla masker med den plattan?

https://www.dustinhome.se/product/5010752018/bamboo-pad-wireless

Konstigt nog hittar jag den inte på Wacoms hemsida.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Bamboo finns väl inte längre?

Mig veterligen är det Intuos eller Intuos Pro, dvs att de har den enklare och den mer avancerade under samma familjenamn istället för som tidigare Bamboo och Intuos.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Använder en Intous Pro Medium vilken jag är mycket nöjd med. Har kastat ut musen för gott. Tror iofs att en Small fungerar utmärkt också. Det handlar om dels pris, dels hur stora/små rörelser man trivs med. Smaksak helt enkelt.
 

Magf

Avslutat medlemskap
Jag har använt Wacom plattor sedan 90-talet och i alla tänkbara storlekar och varianter. Det som passar mig bäst är dom minsta plattorna och en av anledningarna till det är att dom större plattorna tar så mycket utrymme på skrivbordet. Just nu använder jag en Intous2 A6 (den minsta) hemma och en Intous Pro small på jobbet. På jobbet har jag en 21 tums Imac och hemma en 27 tums Imac.

Min gamla Intous2 är väldigt liten och smidig att ha liggande på skrivbordet jämte mus och tangentbord. Jag tycker att det är skönt att inte behöva göra rörelser över ett stort område. Den nyare är lite tjockare och större. Jag använder plattorna nästan helt uteslutande för bildbehandling i Photoshop och skapande av illustrationer i Illustrator.

Lycka till med köpet oavsett vilken modell du väljer/ Magnus
 

fringie

Aktiv medlem
Lånar den här tråden lite. Är en Intous3 A4 fortfarande ett bra köp begagnad för runt 500kr? Eller är en ny Intous Pen and Touch small ett bättre alternativ?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Min röst faller på en begagnad Intous3 OM storlekarna hade varit samma.
Nu är beggade plattan storlek A4 (motsvarande large) och den andra i storleken small. Det är väldigt stor differens i både rityta och hur stor plats den tar på skrivbordet.

Så, jag gillar pennan och känslan i ritytan betydligt bättre på de dyrare serierna, men storleken på plattan är nog ännu viktigare och vilken storlek som passar just dig bäst kan inte jag svara på.
 

BengtCa

Aktiv medlem
Wacom CTH680 Hjälp!!!

Köpte en platta på fotomässan, en Wacom CTH680. Fungerade bra, men så plötsligt gick det inte att förminska programbilden. Varje öppnat program upptar nu hela skärmytan. Därför går det inte att t ex dra filer mellan olika program eftersom hela skärmytan upptas av ett enda program. Uppe till höger på skärmen så finns det ju till vänster om krysset markering för hel eller reducerad programyta. Hur skall jag få detta att fungera? Har Windows 10.
/Bengt
 

balan

Aktiv medlem
funderar på Wacom Intuos Pro Small eller är det fel tänkt och det funkar lika bra med en billigare Wacom, vet inte heller hur mycket tryckkänslighet jag behöver, musen funkar bra men är inte lika lätt att teckna med?

/Ulf
Jag har haft flera av den mindre varianten, nu Intuos Pro Small. De fungerar alldeles utmärkt och för mig är det en stor fördel att de inte ta så stor plats. Men jag är lite förvånad över att så få tar upp den största fördelen med en ritplatta: att den rent ergonomiskt är ett perfekt verktyg för handen eftersom man håller den som en penna. Jag använde mus under flera år och började få små besvär, tendenser till musarm. Problemen försvann rätt så snabbt efter inköp av min första ritplatta och har aldrig återkommit. Det är för mig den absolut största vinsten med en ritplatta!
 

andste

Medlem
Jag använder en Intous pro medium (årets modell) men jag förminskar ofta den aktiva ytan så jag tror att en small egentligen hade passat mig bättre.
 
ANNONS