Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

afe

Aktiv medlem
Jag som är tämligen förtrogen med Sonys system ser ju att Nikon i hög grad har använt Sonys spegellösa fullformatare som mall i många avseenden så långt de har kunnat, och sedan lagt till ett "Nikon-stuk".
.
De har förstås tittat på hur alla tillverkare av spegelfria kameror gjort sina lösningar (oavsett sensorstorlek), och sedan applicerat sitt eget kunnande för att tillverka en kamera som beter sig som folk är vana att en Nikonkamera gör. Att de skulle använt Sony som "mall" är ett rätt så tramsigt påstående tycker jag.
 

afe

Aktiv medlem
Jag anser personligen att det ar en fordel att inte ha blandarring pa objektivet. Det var en anledning till att vi valde Sony framfor Fujifilm nar vi skaffade ett spegellost system for nagra ar sedan.

Problemet med blandarring pa linsen ar att det blir for manga rattar for vanster hand.

Jag tycker helt enkelt det ar lattare att stalla blandaren med hoger pekfinger an att flytta vanster hand mellan fokus, zoom och blandarring.

Jag gillar att placera vanster hand dar jag har bast balans och ar darfor svag for fast optik dar jag bara behover skota fokus (vilket ar ganska sallan).
På min Fujikamera kan jag välja om jag vill använda bländarringen eller pekfingerratten för att ställa bländaren (jag föredrar ringen på objektivet personligen). På Nikon Z kan man själv välja vad man vill att ringen på objektivet ska göra.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Kul med intrycket.

Någon smartare än jag får förklara varför man krafsar efter en AF/M spak, jag rör ingen sådan. Superlim.
Det är ju där man ändrar AF-inställningarna, exempelvis AF eller manuell fokus, AFS eller AF-C, 3D-följande fokus, 9/21/51 punkters hjälpfokus vid enkel punkts fokus, autoval av fokus punkt. Ganska användbart litet reglage som vips försvunnit eller bytt plats.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju där man ändrar AF-inställningarna, exempelvis AF eller manuell fokus, AFS eller AF-C, 3D-följande fokus, 9/21/51 punkters hjälpfokus vid enkel punkts fokus, autoval av fokus punkt. Ganska användbart litet reglage som vips försvunnit eller bytt plats.
Knappen är en sak, men spaken behövs ju inte. Funktionen hos den är i grunden att dra in AF-skruven och det är ju inget som är aktuellt på Z-fattningen.

Sedan är det ju, på spegelreflexerna, bara om man använder skruvdrivna AF-objektiv utan egen omkopplingsring e dyl som man behöver spaken. Annars kan man använda ringen eller brytaren på objektivet. De som kör med tumfokus i kombination med AF-S objektiv kan ju bara låta bli att trycka på fokusknappen, vilket jag gissar är iSolen.se:s metod.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Så är det ju förstås. Jag använder det där reglagespaks-kombinationen rätt flitigt för att göra alla möjliga inställningar och tycker det är lite dumt men förstår ändå nödvändigheten att ändra reglageplacering när en så ny och annorlunda apparat ska formges. Som det nu är, på D8XX, kan man enkelt ändra AF-inställningar med kameran vid ögat och det är bra tycker jag, jag får se om det nya sättet är lika bra....vilket det nu är.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast däromkring i pris ligger ju redan Z6 kamerahuset utan objektiv eller tänkte du dig kamera plus objektiv för 23-24000kr?
Nej, brukar inte köpa med kitobjektiv normalt, utan tänkte mig kamerahus + adapter för 23-24 papp.

Tyvärr kommer jag nog att, oavsett exakt pris, bojkotta denna personligen då jag inte gillar så dyra kamerahus som har endast en enda kortplats (är kanske en personlig preferens). Samt att jag för tillfället är rätt nöjd med de kamerahus som jag har just nu (kan dock säkert ändra sig längre fram).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag sag pa YouTube att nagon Nikon-representant i New York rakade forsaga sig och bekrafta att det senare kommer ett action/sport-kamera, dvs. en Sony A9-utmanare. Det huset kommer bli storre och far dubbla kortplatser.
Kul! Kan du ge oss en länk?

Dessutom planeras billigare Z-kameror med tva siffror, oklart vilken sensorstorlek, men mitt tips ar APS-C med F-fattning.
Varför i hela friden skulle man ha F-fattning på en Z-kamera?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kul! Kan du ge oss en länk?



Varför i hela friden skulle man ha F-fattning på en Z-kamera?
Ok, semantik, men betyder Z att kameran har Z-fattning eller betyder det spegelfri? Tva saker som far mig att tro att APS-C far F-fattning. Den nya fattningen ar for stor for att gora mindre hus i en storlek som matchar Fujifilm och Nikon har nyligen uppdaterat en rad DX-linser till AF-P, vilket passar perfekt for spegelfria kameror. Jag gissar bara!

Har ar lanken: https://www.youtube.com/watch?v=X2kcBclF40M
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nej, brukar inte köpa med kitobjektiv normalt, utan tänkte mig kamerahus + adapter för 23-24 papp.

Tyvärr kommer jag nog att, oavsett exakt pris, bojkotta denna personligen då jag inte gillar så dyra kamerahus som har endast en enda kortplats (är kanske en personlig preferens). Samt att jag för tillfället är rätt nöjd med de kamerahus som jag har just nu (kan dock säkert ändra sig längre fram).
Min kommentar till OneCardSlotGate... Min Sony A7iii har tva kortplatser, men jag anvander bara ett kort. Jag har fotograferat i 10 ar och mina kort har aldrig svikit. Jag har haft massor med problem med med teknik: blixt-triggers, modeller som kommer for sent eller aldrig dyker upp, harddiskar osv, aldrig minneskort...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
På min Fujikamera kan jag välja om jag vill använda bländarringen eller pekfingerratten för att ställa bländaren (jag föredrar ringen på objektivet personligen). På Nikon Z kan man själv välja vad man vill att ringen på objektivet ska göra.
Det ar ju bra att man kan valja bort blandarringen, men det finns ingen logik att den finns, annat att nostalgi saljer...

Fujifilm ar ett konstigt exempel. Det finns massor med folk som sager att de gillar rattarna, men det ar helt obegripligt for mig.

Hos Nikon andrar man slutartid, blandare och ISO med hogerhandens fingrar. Vanster ar for zoom och fokus.

Fujifilm har ISO ratten uppe till vanster. Slutartiden gar inte att andra med tummen. Blandaren sitter pa linsen. Helt idiotiskt!
 

risse

Aktiv medlem
Hoppas att Nikkor har anställt ett gäng utvecklare nu, så att inte utvecklingen av objektiv med f-fattning avtar.

Idag utvecklar väl sigma och tamron ”samma” objektiv till Nikon och Canon, och bara byter firmware och fattning (eller?). Det kanske blir svårt att även stödja z-fattningen på detta sätt, med tanke på registreringsavstånd och diameter. Detta kanske resulterar i dyrare piratpbjektiv till z? Eller vad tror ni?
 

snap01

Aktiv medlem
Min kommentar till OneCardSlotGate... Min Sony A7iii har tva kortplatser, men jag anvander bara ett kort. Jag har fotograferat i 10 ar och mina kort har aldrig svikit. Jag har haft massor med problem med med teknik: blixt-triggers, modeller som kommer for sent eller aldrig dyker upp, harddiskar osv, aldrig minneskort...
Visst korten håller nästan jämnt men jag anser att det ska vara två kortplatser, finns fördelar med det, o på en pro kamera ska det finnas anser jag. Det hade varit trevligt om en plats var för SD kort annars får man byta ut alla minneskort igen. Första vändan man bytte var CF korten mot SD har väl typ 15 st 32GB SD minneskort som ligger o skräpar nu.

Om man nu svitchar till Z så blir det samma sak med mängder av SD minneskort.
Vad är nackdelen med två minneskortplatser enligt dig? tar knappast någon större påverkan på kamerans storlek.
Fördelar är att man skulle kunna köra vidare med väl fungerande SD minneskort samt ha en backup för viktiga bilder som inte går att tas om. Samt har du inte en dator med dig så kan du ändå backa alla bilder om du har två kort platser. Ibland har man inte med sig en dator o jobbar du på uppdrag så finns det inget som heter bilderna försvann.
 

martinot

Aktiv medlem
Min kommentar till OneCardSlotGate... Min Sony A7iii har tva kortplatser, men jag anvander bara ett kort. Jag har fotograferat i 10 ar och mina kort har aldrig svikit. Jag har haft massor med problem med med teknik: blixt-triggers, modeller som kommer for sent eller aldrig dyker upp, harddiskar osv, aldrig minneskort...
Jag har haft bostadsförsäkring i 20 år och det har varit helt i onödan. Varken brand, inbrott eller vattenskador. Jag rekommenderar dig, iSolen och alla andra att skippa det. Meningslöst.

Hur levde vi och klarade oss innan försäkringar fanns?
 

cango

Avslutat medlemskap
Jag har haft bostadsförsäkring i 20 år och det har varit helt i onödan. Varken brand, inbrott eller vattenskador. Jag rekommenderar dig, iSolen och alla andra att skippa det. Meningslöst.

Hur levde vi och klarade oss innan försäkringar fanns?
aldrig heller använd hemförsäkring till alldeles nyligen - objektiv i backen (sten) och försäkringen täckte 8500:- i reparationskostnader. försäkrar aldrig nåt separat, men nu kom det väl till hands
 

iSolen.se

Guest
Jag har haft bostadsförsäkring i 20 år och det har varit helt i onödan. Varken brand, inbrott eller vattenskador. Jag rekommenderar dig, iSolen och alla andra att skippa det. Meningslöst.

Hur levde vi och klarade oss innan försäkringar fanns?
Utan försäkringar levde vi aningen rikare, en försäkring går ju alltid i snitt med förlust för kunden, bolagen låter knappast mer än kanske 20% gå tillbaka till kunderna.

Om en försäkring kostar 5000kr per år så efter 10 år har man 50 000kr att reparera eller ersätta utrustning för. Dessutom täcker många försäkringar inte allt samt att det finns självrisk. Man ska bara försäkra sig mot sådant man inte har råd med.

Det är en bra jämförelse, man får betala med förlorad tid (=förlorade bilder) vid kortbyten, aningen större risk att göra fel för att gardera sig mot totalförlust. Enstaka korrupta bilder är nog inget problem för majoriteten, ej heller kort som lägger av på ett synligt sätt som jag råkat ut för så det är fallet totalförlust vi pratar om.

Vi väljer alla vad vi prioriterar och vad vi är rädda för. Jag är trygg med utrustningen utom drönaren, jag garanterar inte att kunna leverera bilder från drönaren. Den har f ö bara en kortplats och kan få för sig att inte komma hem.

Sätt upp kameran att överföra jpegbilderna med wifi till tex telefonen så har du löst problemet, då kan du dessutom få kameran stulen eller tappad i vatten och ändå ha bilder kvar. Alla nöjda och en säkrare lösning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ingen som förbokat den, men tycker att batteritiden är sådär? Är väl i samma nivå som min A7R2 som är ska klara 290 resp 340 enligt CIPA beroende på om man använder EVF eller inte. Det var ett stort klagomål på det ju.


aldrig heller använd hemförsäkring till alldeles nyligen - objektiv i backen (sten) och försäkringen täckte 8500:- i reparationskostnader. försäkrar aldrig nåt separat, men nu kom det väl till hands
Är väl ingen separat försäkring? Men hemförsäkring är guld värd. Plötsligt händer det heter det ju.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det ar ju bra att man kan valja bort blandarringen, men det finns ingen logik att den finns, annat att nostalgi saljer...

Fujifilm ar ett konstigt exempel. Det finns massor med folk som sager att de gillar rattarna, men det ar helt obegripligt for mig.

Hos Nikon andrar man slutartid, blandare och ISO med hogerhandens fingrar. Vanster ar for zoom och fokus.

Fujifilm har ISO ratten uppe till vanster. Slutartiden gar inte att andra med tummen. Blandaren sitter pa linsen. Helt idiotiskt!
Du har givetvis helt rätt. Fuji har gjort det mesta fel. De kanske borde ta in dig som konsult som vet hur det skall vara.
Sedan är världen full av idioter som gillar dessa felkonstruerade Fuji kameror. De bör givetvis få behandling så de inser sitt eget bästa och byter kamera.
 
ANNONS