Annons

Sigma lamserar nya objektiv i Art och Sports serierna

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här är bilder och specar:
https://photorumors.com/2018/09/21/leaked-specifications-of-the-upcoming-five-sigma-lenses/

Sigma Art 28/1,4, 40/1,4 och Sports 70-200/2,8 verkar vara synnerligen komplexa konstruktioner. 70-200 har 22 linselement varav hela 9 är FLD och 1 är LD eller SLD. Verkar lovande. Att de lanserar objektiv i Artserien som ligger så nära 24, 35 och 50mm är lite av en överaskning. 60-600 Sports däremot verkar inte sikta lika högt och har förre specialelement.

Sigma 56/1,4 verkar bli intressant för ffa Sony APS-C ägare.
 

Photocon

Aktiv medlem
40mm i småbildsformat ger en bra allmänbildvinkel tycker jag. Skulle kunna tänka mig ett sådant som "normalobjektiv".
Och därmed skippa 35 o 50mm. Kan ju naturligtvis inte ersätta de 2 men då skulle jag köra 16, 24, 40, 85mm som fast objektivlineup kombinerat med ett 60mm makro.

Men storleken avskräcker. Finns ju enklare 40mm-konstruktioner men sannolikt inte med liknande prestanda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg även att 40/1,4 skall väga 1,2Kg vilket är ca 50% mer än 50 Art. Kanske är ambitionsnivån ännu högre och man siktar på ett komplement till 105/1,4?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kommer inte både 28 och 40 från deras redan tidigare Cine-serie utvecklade för film?
Jag vet att deras 105/1.4 tog steget från foto till cine. Så varför inte återanvända cine-optiken för foto också. :)
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Såg även att 40/1,4 skall väga 1,2Kg vilket är ca 50% mer än 50 Art. Kanske är ambitionsnivån ännu högre och man siktar på ett komplement till 105/1,4?
Ambitionsnivån o förmodade prestanda är säkert hög men viktnivån kan bli för hög då merparten FF-kameror som tillverkas nu är spegellösa o mindre o lättare än dslr.
Vi är nästan med råge uppe i MF-vikter i dessa exempel.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ambitionsnivån o förmodade prestanda är säkert hög men viktnivån kan bli för hög då merparten FF-kameror som tillverkas nu är spegellösa o mindre o lättare än dslr.
Vi är nästan med råge uppe i MF-vikter i dessa exempel.
Tror du inte det är tanken? Att få till objektiv till FF som gör att de konkurrerar med MF till ett lägre pris och lite mindre storlek? MF har ju f u upplösning levt på oskärpeteckning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror du inte det är tanken? Att få till objektiv till FF som gör att de konkurrerar med MF till ett lägre pris och lite mindre storlek? MF har ju f u upplösning levt på oskärpeteckning.
Det står i ryktet att objektivet är utvecklat som "cine-lens", vilket skulle kunna betyda att man har siktat på att få objektivet att hålla brännvidd/utsnitt vid fokusering. Något som sannolikt inte lär bidra till att sänka vikten i så fall.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kommer inte både 28 och 40 från deras redan tidigare Cine-serie utvecklade för film?
Jag vet att deras 105/1.4 tog steget från foto till cine. Så varför inte återanvända cine-optiken för foto också. :)
Det stämmer att serierna för stillbild och cinema är samutvecklade. 28/1,4 och 40/1,4 lanserades nyligen i Cinema-serien. Så det är helt rationellt att de även kommer för stillbild.

https://www.sigmaphoto.com/cinema-lenses

Sigma 105/1,4 finns också som cinema-objektiv, men ursprungstanken med det objektivet var att ta fram det bästa teleobjektivet för astofoto. Därför har det objektivet extremt lite vinjettering med full bländaröppning.
 

PMD

Aktiv medlem
Ambitionsnivån o förmodade prestanda är säkert hög men viktnivån kan bli för hög då merparten FF-kameror som tillverkas nu är spegellösa o mindre o lättare än dslr.
Det blir som ett slags nollsummespel. Om man minskar vikten på kamerahuset så kan man öka vikten på objektivet utan att totalvikten ändras.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det blir som ett slags nollsummespel. Om man minskar vikten på kamerahuset så kan man öka vikten på objektivet utan att totalvikten ändras.
Inget bra nollsummespel för den vanlige stillbildsfotografen. Kan däremot kvitta för de som använder mer avancerade stativ och anordningar som kamera och objektiv sätts i vid seriös filmning som verkar vara ett starkt prioriterat användningsområde för dessa objektiv.
 
ANNONS