Annons

Byta ut storkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Bessel

Aktiv medlem
Fujis X100-serie är en fin kompromiss mellan storlek och kvalitet.

Testa en, och se hur mycket du egentligen saknar stora kameran. Det gjorde jag, och jag fotar numera enbart med X100, om jag inte måste ha teleobjektiv.
 

lonian

Aktiv medlem
Det jag hade gjort om jag var du är att inte sälja bort ditt nuvarande system direkt vid bytet utan när du väl köpt ny kamera så försök lära dig den och om du blir 100% nöjd så säljer du sedan eller har som bakup system. Ett systembyte kan vara riktigt dyrt om man köper allt nytt. Jag har hört många som blivit missnöjd och saknat sin gamla setup när de säljer för att ha råd med annat och inser att det inte fungerar som det var tänkt.

Jag kör själv med 2st D750, 70-200f2.8, tamron 15-30, tamron 24-70. Nikon 60 macro, Nikon 20 f1.8, Nikon 50 1.8 G, Jag är nöjd med kamerorna och tar med två st när jag vill fota bra bilder men överväger att köpa en kompaktkamera att jämt ha med i fickan när jag skall till och från jobbet. Mobilen gör ingen nytta när det blir för kallt och krävande ljus.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikon D750 är en av de bästa kameror som någonsin gjorts och håller fortfarande världsklass.

Om du tycker om att fotografera 70-200/2.8 vidöppet finns det inga bra alternativ om du byter till ett system med mindre sensor.

Jag har aldrig haft en 24-70/2.8 lins för de är tunga och otympliga. Jag använder ett 50/1.4 som är mycket lättare och det går i de flesta fall att "zooma" genom att ta ett eller ett par steg framåt eller bakåt.

Om du vill spara lite vikt så tycker jag att du ska titta på t.ex. Sony A7iii eller Nikon Z6. Den senare kommer ut på marknaden slutet av den här månaden.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Om du nu ska skifta system, rekommenderar jag dig att sälja dina Nikon-grejer snarast, för att få så mycket som möjligt för dessa. Priserna faller snabbt på marknaden när det gäller spegelreflexer. En D850 går att få under 10 papp om en snar framtid...
 

cardazio

Aktiv medlem
Om du nu ska skifta system, rekommenderar jag dig att sälja dina Nikon-grejer snarast, för att få så mycket som möjligt för dessa.
I alla fall för d750 som är en mellanmodell med år på nacken. D850 lär man kunna köpa för kanske 15-16k om 2-4 år. Z7 lär inte riktigt någon dödare av d8xx, så tror inte på lika kraftig nedgång. Objektiv kan säkert tappa lite grand 1-2k eller så för tidigare serier av 70-200 mm, så kan även vara värt att hinna sälja där
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I alla fall för d750 som är en mellanmodell med år på nacken. D850 lär man kunna köpa för kanske 15-16k om 2-4 år. Z7 lär inte riktigt någon dödare av d8xx, så tror inte på lika kraftig nedgång. Objektiv kan säkert tappa lite grand 1-2k eller så för tidigare serier av 70-200 mm, så kan även vara värt att hinna sälja där
Jag finner heller ingen belägg för en differentierad prissänkning på begmarknaden på DSLR kontra spegellöst. Snarare har det till synes varit så att spegellösa kamerahus har fallit mer på begmarknaden än DSLR då framstegen mellan generationer varit större hos spegellösa (kolla Sony A7, A7R, Fuji XT1 och Olympus EM-1 och jämför aktuellt begpris med lanseringspris). Så ett sådant påstående får nog beläggas. De DSLR med störst prisfall har varit dels från Canon (tenderar att ta ett stort premium för de som vill köpa det nya först) och de rena proffshusen. Vad som är oklart är i vilken grad ffa Nikons AF och AF-D (kontra AF-P, AF-S, AF-I) lär falla p g a att full kompatibilitet med Nikon Z saknas. Däremot är nya Nikonobjektiv samt alla Canon EF fullt kompatibla med deras spegellösa via adapter. Situatione var annorlunda för Sony då enbart en mindre skara SSM och SAM objektiv var kompatibla med den sensorbaserade AF i A7 serien eller A9 (de med skruvdrift hade en enklare AF nodul i LA-EA4 adaptern lånad från A65).
 

martinot

Aktiv medlem
Om du nu ska skifta system, rekommenderar jag dig att sälja dina Nikon-grejer snarast, för att få så mycket som möjligt för dessa. Priserna faller snabbt på marknaden när det gäller spegelreflexer. En D850 går att få under 10 papp om en snar framtid...
Tvärt om. Spegelfria kamerahus faller normalt snabbare i pris än DSLR:er.
 

TRG

Aktiv medlem
Nikon D750 är en alldeles utmärkt kamera, och faktiskt ganska lätt för att vara fullformat. Men dina objektiv är tunga och klumpiga - i synnerhet om ditt 70-200 är f/2,8. Jag har samma kamera, på resor tar jag endast ett objektiv med mig, antingen Nikon 24-120/4 eller Nikon 18-35/3,5-4,5. Till en modern fullformatskamera behöver man inte objektiv med så stor bländare, om det inte är viktigt att kunna åstadkomma ett litet skärpedjup.

24-120 är ett par hundra gram lättare än 24-70, och i och med den längre brännvidden kan man ofta helt bra lämna 70-200 hemma. Nikon AF-S 18-35 är ett optiskt mycket bra objektiv (enda minuset är lite problematisk distortion vid 18 mm, men inte ofta det har stört på mina foton) som är ganska kort och väger nästan ingenting (380 gram). Jag har också Nikons 70-200/4, optiskt verkligt bra och ca 600 gram lättare än Nikon 70-200/2,8.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du nu ska skifta system, rekommenderar jag dig att sälja dina Nikon-grejer snarast, för att få så mycket som möjligt för dessa. Priserna faller snabbt på marknaden när det gäller spegelreflexer. En D850 går att få under 10 papp om en snar framtid...
Ja, om så där fyra fem år kanske om den har många exponeringar på nacken. Tror nog spegellösa faller ännu snabbare i pris. Utvecklingen vad det gäller spegellösa är snabb och i samma stund som man går ut ur butiken är risken stor att en ny dubbelt så bra modell kommer ut till hälften av priset. Fujifilm X-T3 är ett bra exempel även om den kanske varken är dubbelt så bra eller hälften så dyr som sin föregångare så visar den på trenden av bättre och billigare modeller.

Vad det gäller D850 så finns det för närvarande ingen spegellös som har liknande prestanda, eller motsvarande objektiv utbud, så den lär nog inte vara svårsåld på ett bra tag. Skulle tro att vi får se en Nikon D6 innan vi får se något spegellöst som kan konkurrera med nuvarande sportkameror från Nikon eller Canon.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hur långt är ett snöre?
Hur snart menar du att det kommer att bli möjligt? Jag tror många fortfarande skulle kunna tänka sig att köpa den ”dinosaurien” för den pengen. Att det kommer att inträffa är klart, men den som nu letar kamera bör inte vänta in det tillfället.

Till trådskaparen; du har ett absolut krav på att den nya kameran ska funka med dina studioblixtar via blixtskon. Beroende på blixtsystem och modell på sändare kan du behöva byta sändare.

Det finns en tråd i Porträtt, studio och modelldelen (”Bra kamera för studioblixtar”) som skapats av en Fujiägare som inte tycker sökaren funkar bra med vald exponering och blixtarnas svaga inställningsljus. Tydligen krävde det en djupdykning i menyerna för att bli bra (många som svarade trodde dock det handlade om exponeringen, inte sökarens sätt att hantera skillnaden mellan vald exponering och ljuset från inställningsljuset). Kanske är det något att fundera kring, kanske är det inte det.

Fuji X-T3 är nog intressant. Tänk på att det inte enbart är bildkvalitet som skiljer mellan modeller. Jämfört med föregångaren kan saker som vädertätning, ergonomi och autofokus skilja mycket utan att det syns i bilderna trots att dessa kan betyda mycket för hur kameran upplevs.
Snöret är väldigt kort - för att svara på din fråga :)
 

martinot

Aktiv medlem
Det är helt naturligt eftersom den digitala utvecklingen pågår till största delen där. Nu satsar och velar alla tillverkare i det segmentet. Vi står inför ett teknikskifte.
Absolut. Håller med helt. Inget snack om saken, även om jag tror att det är mer en stadig och långsam evolution som har skett, och som kommer ske under ett antal år (snarare än en snabb kort revolution).

Canon och Nikon, tillsammans med sedan tidigare Sony och Fuji, har ju sin spegellösa strategi klar. Samma sak med Panasonic, Sigma och Leica (även om de är tre mycket mindre och mycket mer nischade spelare).

Delar inte de här på Fs som uttryckt oro för m43 (är ett utmärkt format på många sätt, och speciellt i förhållande till sin lilla storlek och fina prestanda), men undrar om/när Olympus kommer att komplettera sitt nu enda levande format med ytterligare ett nytt sensorformat.

De flesta kameratillverkare brukar normalt ha två olika format att erbjuda sina kunder för att bättre täcka upp olika kunders olika krav och efterfrågan.

Förutom frågetecken gällande kommande strategi/utspel från Olympus så väntar jag även på en spegellös strategi och nytt ekosystem från Pentax.

Ser inte någon akut brådska (de är redan idag extremt små och mycket litet ekosystem på kameramarknaden), men skall bli spännande att se vad Pentax hittar på för något nytt på den spegellösa sidan, även om så inte sker just i år.

Någon som hör något gällande antingen Olympus eller Pentax kommande planer?
 

millgard

Aktiv medlem
Jag var i precis samma sits och jag kompletterade med en m43-utrustning (Panasonic). Först var planen att sälja min Nikonutrustning men jag har den kvar eftersom de fyller olika behov även om de delvis kompletterar varandra.

Men jag använder Nikongrejorna betydligt mer sällan idag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter att levt med med enbart Fuji X i två år har jag fått återfall till Canon FF.
Det blev en begagnad 5D MKIV som bara gått 10 000 bilder.
Eftersom jag hade det mesta kvar av objektiv, blixtar och triggers har jag direkt ett helt fungerande ekosystem.

Fast gud vad det kändes klumpigt och tungt när jag packade en kameraväska med Canon prylar.

Samtidigt som jag hade motsvarande utrustning i en betydligt mindre väska för Fuji.

Det andra som irriterar är att vara tillbaka till att trycka på knappar och vrida på rattar för att inte tala om rota i menyer. Dessa är nu gudskelov mycket bättre än de var på 5D MKIII. Inte så djupa och lättare att hitta vad man söker.

Nu kan jag använda FF när det ger en klar fördel. Fast Fuji kommer forfarande vara det jag använder mest. Även om jag har ungefär motsvarande utrustning till både Canon och Fuji.

Huvudskälet till det är att jag tycker det är roligare och enklare att fota med Fuji.
Dessutom mindre att släpa på.


Jag håller med om att det är en god idé att behålla sitt gamla FF system om man byter till något mindre och lättare spegellöst system. Kameraprylar sjunker ju som bojstenar i värde numera.
 

r2d2

Aktiv medlem
En xe3 kanske?

Kollade på Fujis sida, och det finns ju flera olika modeller.
Såg både X-T3, X-T2 & X-T20, och det var rött stora priskillnader.
Hur stor skillnad blir det egentligen på bildkvalitén? (tex färgåtergivning & brus). För min del spelar inte videofunktionen någon som helst roll, och inte heller en massa avancerade funktioner eftersom jag till 99% mest justerar slutare, bländare, vitbalans, och ISO. Den behöver inte kunna ta många bilder per sekund etc... Snabb autofokus är ju dock en stor fördel när man ska plåta sin ungar som aldrig är still :)
Fuji xe3 är väldigt liten o rolig (jag säljer en nu för 5900kr.. kolla annonserna).
 
ANNONS