Annons

Byta upp mig från Nikon D300S

Produkter
(logga in för att koppla)

KatinkaBille

Ny medlem
Nu är det dags att skaffa ny kamera. Jag har haft min Nikon D300S i åtta år och hoppas främst att uppföljaren ska vara lite mindre och lättare och gärna kunna kommunicera över nätet. Men i princip älskar jag min kamera och vill inte lära om helt från början. Alltså inget annat märke. Jag inser att det har hänt massor under de här åren. Vilken modell ska jag välja?
 

HenryB

Aktiv medlem
Nu är det dags att skaffa ny kamera. Jag har haft min Nikon D300S i åtta år och hoppas främst att uppföljaren ska vara lite mindre och lättare och gärna kunna kommunicera över nätet. Men i princip älskar jag min kamera och vill inte lära om helt från början. Alltså inget annat märke. Jag inser att det har hänt massor under de här åren. Vilken modell ska jag välja?
Den naturliga efterföljaren är D500. Storlek och vikt är dock i princip samma.
 

PMD

Aktiv medlem
D500 är lite lättare än D300S, men det är ingen avgörande skillnad.
Nikon Z6 är däremot betydligt mindre och lättare än de två ovan nämnda.

Här är en storleksjämförelse.

Z6 är en småbildskamera ("fullformat") så beroende på vilka objektiv du har så kan det vara ett bra eller ett dåligt val. Z6 har en elektronisk sökare (det är inte en spegelreflexkamera) vilket kan vara bra eller dåligt beroende på tycke och smak.
Z6 har bildstabilisering inbyggd i kamerahuset, vilket jag tycker är en enorm fördel.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Nu är det dags att skaffa ny kamera. Jag har haft min Nikon D300S i åtta år och hoppas främst att uppföljaren ska vara lite mindre och lättare och gärna kunna kommunicera över nätet. Men i princip älskar jag min kamera och vill inte lära om helt från början. Alltså inget annat märke. Jag inser att det har hänt massor under de här åren. Vilken modell ska jag välja?
Du hittar inte något bättre än en D500 . En underbar kamera utan tvekan.
 

KatinkaBille

Ny medlem
Tack för svar!

Tack för svar! Jag behåller nog min kära D300S och köper ett nytt objektiv istället. Det kostar väldigt mycket att byta upp sig tycker jag, och ger inte förbättringar som är värt pengarna. Det enda jag egentligen är direkt missnöjd med är att det är så svårt att få skarpa, ickekorniga bilder inomhus i dåligt ljus. Typ porträtt i vanlig belysning vintertid. Det kanske går att lösa med ett ljusstarkt objektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag behåller nog min kära D300S och köper ett nytt objektiv istället. Det kostar väldigt mycket att byta upp sig tycker jag, och ger inte förbättringar som är värt pengarna. Det enda jag egentligen är direkt missnöjd med är att det är så svårt att få skarpa, ickekorniga bilder inomhus i dåligt ljus. Typ porträtt i vanlig belysning vintertid. Det kanske går att lösa med ett ljusstarkt objektiv.
I ditt fall kan nog blixt ge bättre effekt. Kameran tar ju fortfarande bra bilder när ljuset är tillräckligt och om blixten studsas mot lämplig yta eller hålls en bit från kameran behöver det inte se illa ut. Ett eller två bländarsteg bättre optik räcker inte så långt. VR kan visserligen hjälpa ett par steg till på orörliga motiv.
 
ANNONS