Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i Hongkong och Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Vet inte riktigt om denna tråd varit uppe innan, men kan inte hitta i sådant fall!

Ska resa till Hongkong och Thailand/Kambodja. Har lagt ner tid på att planera vad jag ska se och resa. Nu i sista minuten så börjar jag tänka på shopping. Närmare shopping av fotoutrustning.
Någon som har kunskap om vilka platser som har bäst shopping möjlighet. Har varit i Bangkok för så jag känner till en del platser. Prisskillnad mellan Hongkong och Bangkok vet jag inget om.
Har fått för mig att Hongkong har ett bra utbud! Någon som vet vilka shoppingplatser man skall besöka där? Hur ser prisskillnaden ut mot här hemma? Hur ser prutmöjligheterna ut?

Michael
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gissar att du är medveten om att du ska betala tull och moms när du kommer hem till Sverige, om inte värdet är under 4300 kr. Så det kanske inte blir speciellt billigt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Gissar att du är medveten om att du ska betala tull och moms när du kommer hem till Sverige, om inte värdet är under 4300 kr. Så det kanske inte blir speciellt billigt.
Var kommer 4300 ifrån? Har inte tittat så mycket på privatimport, men har aldrig stött på just 4300.

Kommer inte in på tullverkets hemsida just nu (så dubbelkolla siffrorna om du kommer åt), men ringa värde verkar ligga på 1600 och överskrider man det lär man betala utefter beloppsgränserna för tull o moms?

Beloppsgränserna är väl cirka 300 kr för moms och 1000 kr för tull har jag för mig (Kommer som sagt inte åt tullverkets hemsida just nu så kan ha justerats för 2019)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Pga av moms och tullavgifter så att köpa utomlands och ta hem på lagligt vis så är det oftast ingen vinst man gör. Blir mest problem med eventuella garantier. Bättre att handla i Sverige när det är rea eller kampanjer.

/Stefan
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Har handlat på PhotoFile och Big Camera på Central Plaza i Bangkok, en del grejer är billigare andra är faktiskt dyrare. Har även handlat på Canon Center i MBK (4:e våningen). Uppe i MBK finns flera kamera butiker, jag var in i en av dem ( Big Camera) och klämde lite på en Nikon Coolpix P1000, den skulle han släppa för 33.000 THB (9850:- SEK). Dock lite för stor och klumpig att släpa runt på så den blev kvar i affären.

// Krister
 

Graylingman

Aktiv medlem
Från Tullverkets hemsida:

"Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?

Du får ta med dig varor för maximalt värde på 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I det här beloppet ingår samtliga varor (utom alkohol och tobak) som du köpt under resan."


https://tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/fragorochsvaromatthandlaiettannatland.4.226de36015804b8cf3532ca.html
 

ztenlund

Aktiv medlem
Var kommer 4300 ifrån? Har inte tittat så mycket på privatimport, men har aldrig stött på just 4300.

Kommer inte in på tullverkets hemsida just nu (så dubbelkolla siffrorna om du kommer åt), men ringa värde verkar ligga på 1600 och överskrider man det lär man betala utefter beloppsgränserna för tull o moms?

Beloppsgränserna är väl cirka 300 kr för moms och 1000 kr för tull har jag för mig (Kommer som sagt inte åt tullverkets hemsida just nu så kan ha justerats för 2019)
Tullverkets hemsida, eller i sin tur
"RÅDETS DIREKTIV 2007/74/EG
av den 20 december 2007
om undantag från mervärdesskatt och punktskatt på varor som införs av resande från tredjeländer"

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32007L0074

Se artikel 7.

(Dessa regler gäller alltså inte om du beställer hem varor, utan när du själv vid resa fysiskt tar in dem.)

Tillägg:
Den svenska implementationen av direktivet finns i den lag 3:5:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941551-om-frihet-fran-skatt-vid-import_sfs-1994-1551

Sedan har Tullverket något dokument som anger fastställda belopp i SEK.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Tullen kan väl inte veta att man köpt utrusningen där om man inte är så snäll/dum att man talar om det?
Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
Fast ts åker inte för att handla, han handlar för att han kommer vara där.
Och jag tror inte avsikten är att begå brott, lika lite som att man kanske ligger i 100 på 90-väg.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
Att det skulle vara att begå brott håller jag inte med om så länge politikerna använder en stor del av skatterna och avgifterna till verksamhet som är direkt skadlig och livsfarlig för mig och de flesta andra skattebetalare.

Men man kan med Tullverkets goda minne beställa från https://www.e-infin.com/eu/ innan Brexit (31/3) och få t ex en Sony A7r III för vad en A7 III (utan "r") kostar i Sverige.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att det skulle vara att begå brott håller jag inte med om så länge politikerna använder en stor del av skatterna och avgifterna till verksamhet som är direkt skadlig och livsfarlig för mig och de flesta andra skattebetalare.
Så du tycker att du har en moralisk rätt att begå brott (och att kalla det något annat) för att du inte håller med om alla beslut som fattas i riksdagen?
 

Emmaboda

Medlem
MBK i Bangkok har mycket fotoprylar,men det som säljs riktigt billigt har oftast inte world wide garanti. Men det går att göra riktigt fina köp om man bortser från det. Mvh jari
 

PMD

Aktiv medlem
Tullen kan väl inte veta att man köpt utrusningen där om man inte är så snäll/dum att man talar om det?
Den här diskussionen uppstår alltid när någon ber om råd inför inköp av kamerautrustning utomlands, så det borde finnas en klistras tråd någonstans att hänvisa till.

Hursomhelst så är det din sak att bevisa att du har köpt en vara i Sverige när du reser in i Sverige efter en resa. Detta enligt en mailkonversation jag hade med tullen för ett antal år sen.

Risken att tullen ska stoppa en hemvändande turist är förvisso minimal, men man bör nog vara medveten om att man inte behöver berätta något alls om sina inköp utomlands för att riskera att hamna i svårigheter om man blir stoppad.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det skulle vara att begå brott håller jag inte med om så länge politikerna använder en stor del av skatterna och avgifterna till verksamhet som är direkt skadlig och livsfarlig för mig och de flesta andra skattebetalare.
Vad som är ett lagbrott är inte en åsiktsfråga för varken dig eller mig. Vad som är lagbrott definieras av de svenska lagarna, så man bör nog inte ha alltför hög svansföring om man smugglar något och blir stoppad i tullen.
 
Känns lite som tråden spårar ur och mera behandlar moraliska aspekter på frågan!
Som någon helt korrekt anger så åker jag inte till Asien enbart för att handla.
Jag tänker dessutom främst handla sådant som inte direkt finns tillgängligt i Europa (om man inte vill använda eBay eller liknande).
Alternativt sådant som kan ligga direkt på min önskelista och som är billigare än i Europa.
Garantifrågan är jag medveten om!
Eftersom jag reser en del så vet jag också att tullen inte gärna har diskussioner om varor som dem direkt inte kan se är inköpta. Dock tacksam om upplysningen om 4300kr som jag inte visste om.
Min fråga var vilka affärer ni har erfarenhet av och vad/var varor är billiga.
Dessutom så även om jag inte kommer och handla i alla affärer så är det ett nöje att besöka rätt affär.
(Kan nämnba att jag ställde samma fråga för ganska många år sedan då någon rekommenderade B+H i New York. Enbart ett besök där är en upplevelse även om man inte handlar)
 
ANNONS