Annons

Canon Canon PowerShot SX50 - blixthjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Tänkte köpa en blixt till Canon PowerShot SX50.

Hittade då denna länk när jag sökte på "bra" blixtar.
http://www.funtechtalk.com/which-speedlite-flash-works-best-with-canon-powershot-sx50-hs-camera-list/.

Här står det att en del blixtar inte funkar "automatiskt" så har då tänkt köpa en Speedlite 430EX II.

Nu undrar jag om det är skillnad på Speedlite 430EX II och Speedlite 430EX.
Funkar inte Speedlite 430EX automatiskt då kanske?

Eller kan någon rekommendera ytterligare en bra, hyffsat billig blixt till mig? Jag fotar små insekter ute i naturen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min gissning är att kamerans menyhantering för blixtkonfiguration inte stöds med äldre ex-blixtar. Däremot funkar alla ex-blixtar om du ställer in direkt på blixten. Bara en gissning men enkelt att testa när du väl har en blixt monterad. E-TTL fungerar oavsett.

Personligen tycker jag det är smidigt att få upp blixtmenyn på kameraskärmen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du kan få köpa min 430EX II om du vill. Jag kör numera enbart Godox blixtar för både Canon och Fuji. Kontakta mig om du är intresserad. Jag har också triggers och en 580 EX II som bara samlar damm.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min gissning är att kamerans menyhantering för blixtkonfiguration inte stöds med äldre ex-blixtar. Däremot funkar alla ex-blixtar om du ställer in direkt på blixten. Bara en gissning men enkelt att testa när du väl har en blixt monterad. E-TTL fungerar oavsett.

Personligen tycker jag det är smidigt att få upp blixtmenyn på kameraskärmen.
Nu har jag testat med min M5. 580EX II har blixtstyrning i kamera. 550EX, 430EX och 380EX har inte blixtstyrning i kamera.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Tack för alla tips och bra svar som vanligt! Sätter bara på blixten på kameran och vill ha så "bra/statiskt" ljus som möjligt - övriga vanliga inställningar gör jag på kameran. Använder glasslådadiffusor sen på blixten. Inget komplicerat utan bara foto på små insekter för att få fram små detaljer.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Vill du ha en blixt billigt som klarar större eller mindre difusors (homemade eller köpta) med TTL och möjlighet till high speed synk så är Godox ett hett tips. Vill du handla med full garanti från Sverige så kolla in Photax.

https://www.photax.se/product/godox-ving-v860ii-kit-kamerablixt-for-canon

Är själv på gång att beställa en setup till min Canon- och Olympusutrustning för dag- och nattfjärilar. Finns många trådar här på FS som övertygat mig.
 
ANNONS