Annons

Canon 85 /1.2 version 1 eller 2

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Hej

Jag är ute efter att skaffa antigen Canon 85 /1.2 version 1 eller 2. Jag har sätt att det finns en prisskillnad på 1 och 2 på ca 4000-5000 kr begagnad. Jag har blivit erbjuden 1 och blivit lite fundersam om 2 är värd sina extra pengar.

Jag äger redan idag 50/1.2, 135/2.0 så snabbhet i fokus har jag redan i dessa objektiv utan jag är ute efter Bokeh.

Objektivet skall sitta på Canon EOS R med Adapter och 5D Mark III.

Råd...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
"With the introduction of the EF 85mm f/1.2L Mark II, Canon has made major improvements in their legendary f/1.2L lens including:
1.8x faster autofocus: Autofocus in the EF 85mm f/1.2L Mark II is now fast enough to use in sports and other fast moving action photography;
New lens coatings: Flare is markedly reduced which results in better image contrast in unusual lighting situations;
Round aperture diaphragm to f/2.5: Results in smoothed out of focus aperture diaphragm patterns at apertures from f/1.4 to f/2.5
Electronics changes to support E-TTL II flash function"

Hur mycket får du ge för version 1?
Version 2 brukar kosta från ca. 11000 begagnad.
Den har också slö AF så vad det anbelangar så kan det kanske kvitta mellan de två.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Optiskt är de identiska, så ska du plåta porträtt kan du lika gärna ha version I.
 
ANNONS