Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska införskaffa min första systemkamera, fast i djungeln! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Att notera är att de tvåsiffriga EOS-modellerna fram till och med EOS 50D håller en lite högre klass bygg- och ergonomimässigt än de tvåsiffriga från och med EOS 60D (alla tvåsiffriga har f.ö. bättre ergonomi än de tresiffriga).

Den egentliga efterföljaren till EOS 50D är inte EOS 60D, utan snarare EOS 7D.
 

Ro.Lj

Medlem
Det där med att EF-objektiv skulle vara dyra kan väl diskuteras. Ett Canon EF 50/1,8 STM kostar knappt 1300 Kr. EF 75-300, en något äldre modell utan IS, kan man få för 2600., och vi pratar fortfarande nya prylar. Begagnat beror på skick, men är billigare förstås.
Men som sagts, låna den där 40D:an ett litet tag, om inte annat för att få en referensram. Det är en modell med några år på nacken, men den fungerar säkert bra fortfarande, och om farsan skulle få ett förnyat fotointresse och sakna sitt kamerahus så är det ju ett väldigt bra svepskäl för honom att köpa nåt nytt :)

Det där med att låna några objektiv för "han har ju så många" ställer jag mig lite tveksam till. Man vet aldrig i förväg vilket objektiv man behöver i den uppkommande situationen och vilket man kan klara sig utan, såvida man inte har flera med liknande brännvidder och ljusstyrka.
Absolut. Vad jag menade var att jag måste inte ha objektiv till nu med en gång utan det räcker med ett hus just nu för jag kan låna pappas objektiv framöver. Så skaffar jag egna objektiv i framtiden.
 

Ro.Lj

Medlem
Tycker du ska satsa på en begagnad Canon 6d och ett begagnat samyang 14mm. Då har du en riktigt bra setup för nattfoto. Har använt den kombon tidigare och det blir riktigt bra. Sen komplettera med annat objektiv när du har råd.
Ja det lutar nästan åt att det kommer bli så. Är ganska fast just nu på 6D :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte min

EOS 50D är den första två siffriga som har det. 60D har det inte, men från och med 70D finns det igen.
Jag har i alla fall inte lyckats hitta af-finjusteringen på min 70D som jag haft i 8 år. Fanns det verkligen på 50D? Trodde det var en nyhet när det kom på 7D?!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tackar

Sidan 377 i den engelskspråkiga manualen.


Ja, men det kan jag inte verifiera med en manual eller en kamera just nu, utan bara genom minnet. :)

Tillägg: det här Canondokumentet bekräftar det.
Hittade det gömt i menyerna! Tackar.
Får se om jag har någon användning av det på något av objektiven jag har kvar. Kameran har gått mest som 2:a kamera och filmkamera (dual pixel AF - inget behov) så behovet har inte tidigare varit stort. Nu använder jag den som enda kamera vid nattfoto av insekter så man kanske ska kolla sina macroobjektiv om det behövs.
 

Ro.Lj

Medlem
Sjukt bra nyheter!
Fick precis bilder från farsan på objektiven.
Alla hans objektiv är EF och alla objektiv förutom 50mm är f2.8 (90mm, 24-70, 70-200)
Så kort svar, det blir en 6D :D
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har i alla fall inte lyckats hitta af-finjusteringen på min 70D som jag haft i 8 år. Fanns det verkligen på 50D? Trodde det var en nyhet när det kom på 7D?!
Skall finnas på 50D. Togs bort från 60D för att göra den mindre "proffsig" och få kunderna att köpa 7D istället. Om den återkom på 70D minns jag inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sjukt bra nyheter!
Fick precis bilder från farsan på objektiven.
Alla hans objektiv är EF och alla objektiv förutom 50mm är f2.8 (90mm, 24-70, 70-200)
Så kort svar, det blir en 6D :D
Grattis, du blir säkert nöjd, jag har haft en 6D och den levererade grymt fina bilder.

Och så får du väl bjuda farsan på en pilsner nu när han varit så förutseende och valt EF objektiv till sin APS-C kamera! :)
 

Ro.Lj

Medlem
Grattis, du blir säkert nöjd, jag har haft en 6D och den levererade grymt fina bilder.

Och så får du väl bjuda farsan på en pilsner nu när han varit så förutseende och valt EF objektiv till sin APS-C kamera! :)
Ja jag har läst väldigt gott om den!

Ska bjuda på ett helt flak! 😂
 
ANNONS