Annons

Körkortsfoto och vit bakgrund som blir grå

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Hur få till det?
Fotar med Canon 5D4/7D2 och EX580 II och EX 430 på varsitt stativ med paraplyer.
Hur jag än vrider på inställningar för ISO/AWB tider bländare så blir inte min vita vägg vit på bilderna utan ljust grå. Har ställt upp blixtarna på +1 det hjälper inte heller.
Förra körkortsfotot godkändes inte pga av att bakgrunden inte var vit. Iafs så skulle ljusgrått vara ok men inte min ljusgråa bakgrund och det verkar besvärligt att ljusa upp den. Mycket tacksam blir jag för råd i ärendet.
Mvh
Torsten
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Låt mig gissa att du kör med något automatik-läge.

Ändra i så fall till helmanuellt så ska du se att du kan få vit bakgrund vit.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Fick också underkänt foto i våras för att bakgrunden inte var vit.. Då ändrade jag på det i redigeringen av samma bild i Photoshop, jag ändrade helt enkelt färgen till ljus/vit förutom porträttet av mig, då blev det godkänt.. det finns flera 'verktyg' för att göra detta.. minns inte om jag 'målade' vitt med något penselverktyg eller om jag 'klonade' från något som redan var vitt i bilden, eller om jag la en 'markering' på allt som behövde ändras i bilden, och sedan klistrade in en lämplig färgnyans..?
Hälsn!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det behövs en blixt för bakgrunden också. Inte för stark så man får en gloria bara. På andra försöket fick jag igenom mitt körkortsfoto. Dvs de underkände det första fotot.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det behövs en blixt för bakgrunden också. Inte för stark så man får en gloria bara. På andra försöket fick jag igenom mitt körkortsfoto. Dvs de underkände det första fotot.
Jag använde inte blixt alls när jag tog mitt körkortsfoto. Det var visserligen 2011, reglerna kanske inte var lika hårda på den tiden, men jag fick igenom mitt på första försöket
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur få till det?
Fotar med Canon 5D4/7D2 och EX580 II och EX 430 på varsitt stativ med paraplyer.
Hur jag än vrider på inställningar för ISO/AWB tider bländare så blir inte min vita vägg vit på bilderna utan ljust grå. Har ställt upp blixtarna på +1 det hjälper inte heller.
Förra körkortsfotot godkändes inte pga av att bakgrunden inte var vit. Iafs så skulle ljusgrått vara ok men inte min ljusgråa bakgrund och det verkar besvärligt att ljusa upp den. Mycket tacksam blir jag för råd i ärendet.
Mvh
Torsten
För att förtydliga: AWB (automatisk vitbalans) påverkar inte ”ljusstyrkan” på det vita.
Du behöver få till en exponering av det vita så att det blir vitt.
En utmaning med blixt och automatik är att ansiktet blir rätt exponerat men bakgrunden som är längre från blixten inte får så mycket ljus den behöver. Gäller för övrigt även med manuell inställning.
Du kanske kan möblera om blixtarna lite då att bakgrunden får mer del av ljuset, eller varför inte prova utan blixt.
 

Lahn

Aktiv medlem
Du behöver en blixt för bakgrunden. Om du vill använda samma blixt för belysning av motivet och bakgrunden, blir bakgrunden mörkare hur du en gör. Om motivet är rätt exponerat blir bakgrunden alltid mörkare än vad motivet är, eftersom den är längre bort från ljuskällan. Kanske det hjälper att läsa här på min hemsida...
Kolla på exempel blixtsetup på bilder med vit bakgrund.

https://lahn.nu/fotografitips/blixt-studiofotografi/

https://lahn.nu/fotografitips/high-key-low-key-fotografi/
 

nivas

Aktiv medlem
Det enklaste måste vara att ta en av bilderna som du redan har fotat och photoshoppa bakgrunden så att den blir vit.
Men annars så slår du en av blixtarna i väggen så att det blir vitt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ingen studio, så jag får improvisera.
När jag tar körkortsfoto åt folk har jag två indirekta blixtar, en från varje sida, på ansiktet.
Samma uppsättning en gång till för bakgrunden.
Att det är två blixtar, en från varje sida, gör att alla skuggor försvinner.
Dessutom brukar jag ha ytterligare en blixt som allmänbelysning i rummet. Som bakgrund använder jag en projektorduk.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan låta Trafikverket ta en bild för körkortet. Om man inte har väldigt långt till närmaste Trakfikverkskontor så är det förmodligen det enklaste och snabbaste sättet att fixa en godkänd bild.

Förhoppningsvis kan man lämna in förnyelseblanketten samtidigt, men jag minns inte riktigt hur det var med det.
 

torlju

Aktiv medlem
Tackar för de råd jag fått

Du behöver en blixt för bakgrunden. Om du vill använda samma blixt för belysning av motivet och bakgrunden, blir bakgrunden mörkare hur du en gör. Om motivet är rätt exponerat blir bakgrunden alltid mörkare än vad motivet är, eftersom den är längre bort från ljuskällan. Kanske det hjälper att läsa här på min hemsida...
Kolla på exempel blixtsetup på bilder med vit bakgrund.

https://lahn.nu/fotografitips/blixt-studiofotografi/

https://lahn.nu/fotografitips/high-key-low-key-fotografi/
Verkligen nyttig informatiion på länkarna jag fick, mkt lärorikt för mig som mest tar bilder på fåglar och landskap/ vyer. Sparar länkarna.
Mvh
Torsten
 
ANNONS