Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Sant! Har aldrig haft ett hus med stabilisering så jag vet inte hur det är.
Min erfarenhet efter ett år med Z6 och ca 20 st ai-s och pre ai Nikkor objektiv. Jämför man med DSLR och manuella objektiv så är det en stor skillnad. Med kort skärpedjup (t ex f/1.4 och porträtt) så sätter jag fokus i ögat på 1s tack vare att focus peaking markerar i ögat. Med DSLR var det en ren chansning och tog kanske 5s, det är en stor skillnad. Jag tycker själv att inzoomning i sökaren också fungerar bra, speciellt på längre avstånd för att få till perfekt fokus. En del av att manuell fokusering är så lätt är att sökaren är så ljus, det blir ju inte heller nämnvärt sämre med mindre bländare eller om det är dåligt med ljus.

IBIS är fantastiskt bra. Jag använder 500mm f/8 reflex på 1/100 (kanske 1/50) och bilden skakar inte när man tittar genom sökaren. Som jag skrev tidigare så fungerar också alla pre ai objektiv med FTZ som jag provat. Alla fördelar med manuella objektiv gäller säkert också för Sony A7 II osv, men visst är det något speciellt att använda gamla fina Nikkor på just en Nikon kamera..
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Min erfarenhet efter ett år med Z6 och ca 20 st ai-s och pre ai Nikkor objektiv. Jämför man med DSLR och manuella objektiv så är det en stor skillnad. Med kort skärpedjup (t ex f/1.4 och porträtt) så sätter jag fokus i ögat på 1s tack vare att focus peaking markerar i ögat. Med DSLR var det en ren chansning och tog kanske 5s, det är en stor skillnad. Jag tycker själv att inzoomning i sökaren också fungerar bra, speciellt på längre avstånd för att få till perfekt fokus. En del av att manuell fokusering är så lätt är att sökaren är så ljus, det blir ju inte heller nämnvärt sämre med mindre bländare eller om det är dåligt med ljus.

IBIS är fantastiskt bra. Jag använder 500mm f/8 reflex på 1/100 (kanske 1/50) och bilden skakar inte när man tittar genom sökaren. Som jag skrev tidigare så fungerar också alla pre ai objektiv med FTZ som jag provat. Alla fördelar med manuella objektiv gäller säkert också för Sony A7 II osv, men visst är det något speciellt att använda gamla fina Nikkor på just en Nikon kamera..
- - -
Tack! Nu blev jag ännu mer sugen på att prova.
Någon som vill köpa min mer eller mindre kompletta Nikon 1 utrustning?
 

horvendile

Aktiv medlem
Går det inte att ställa något liknade på Z6, synd Isf att de inte fortsatte med det, som de började med D500, D850 och D5 att sätta några av knapparna till att skifta AF mode. Jag har AF grupp på en knapp och en punkt AF på en annan när jag håller inne knappen på min D500
Nej, förbluffande nog är det borttaget, och det är nog vad jag saknar mest på kameran. Jag har tre olika fokuslägen på varsin knapp på min D850. Det kan vara overkill, men två vore fint att ha i alla fall.
Det skulle gå att fixa hur enkelt som helst i firmware.
 

Falumas

Aktiv medlem
- - -
Tack! Nu blev jag ännu mer sugen på att prova.
Någon som vill köpa min mer eller mindre kompletta Nikon 1 utrustning?
Behåll den, jag använder fortfarande min AW1:a. Dels när det börjar bli lite väl blött eller när jag behöver rejält med tele. Redan 50mm-objektiv ger ganska mycket tele på en 1:a. Med en 50/1.4 på en Nikon 1-kamera kan du dessutom filma helt ok i riktigt dåligt ljus även om mina äldre manuella 50:eek:r är på tok för oskarpa så det krävs ett nyare.
 

Falumas

Aktiv medlem
…….

IBIS är fantastiskt bra. Jag använder 500mm f/8 reflex på 1/100 (kanske 1/50) och bilden skakar inte när man tittar genom sökaren. Som jag skrev tidigare så fungerar också alla pre ai objektiv med FTZ som jag provat. Alla fördelar med manuella objektiv gäller säkert också för Sony A7 II osv, men visst är det något speciellt att använda gamla fina Nikkor på just en Nikon kamera..
Trodde jag var den enda på denna jord som fortfarande använder och tycker om Nikons 500mm f8 reflex
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Behåll den, jag använder fortfarande min AW1:a. Dels när det börjar bli lite väl blött eller när jag behöver rejält med tele. Redan 50mm-objektiv ger ganska mycket tele på en 1:a. Med en 50/1.4 på en Nikon 1-kamera kan du dessutom filma helt ok i riktigt dåligt ljus även om mina äldre manuella 50:eek:r är på tok för oskarpa så det krävs ett nyare.
- - -
Förnuftet säger också att jag borde behålla grejerna.
Framförallt så blir nog inte min bilder så avsevärt bättre även om det är kul med nya kameror och objektiv. Och inte på långa vägar så mycket bättre som de extra pengarna jag måste lägga på att uppgradera. Men vi får väl se. Det dröjer väl inte så länge tills att det börjar finnas begagnade Z-hus.

Jo, mitt 1.4/105 blir ungefär som en 2.8/300 fast i mycket mindre format.
 

Falumas

Aktiv medlem
- - -
Förnuftet säger också att jag borde behålla grejerna.
Framförallt så blir nog inte min bilder så avsevärt bättre även om det är kul med nya kameror och objektiv. Och inte på långa vägar så mycket bättre som de extra pengarna jag måste lägga på att uppgradera. Men vi får väl se. Det dröjer väl inte så länge tills att det börjar finnas begagnade Z-hus.

Jo, mitt 1.4/105 blir ungefär som en 2.8/300 fast i mycket mindre format.
En Z6:a och ett 1-system kompletterar varandra bra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Råkade läsa lite i en annan tråd om serietagning, vilket jag i normalt fall aldrig håller på med. Däremot blev jag lite nyfiken på vad en Z6:a klarar.

Min Z6 började sakta ner efter 79 bilder med ett 400MB/s XQD.kort.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Skärpa med Zeiss löst

Fick rådet av en fotokollega att ställa upp skärpa o kontrast i picture control. De inställningarna visas ju i sökaren även vid raw fotografering. ljusade också upp sökarbilden ett snäpp. Nu är det enklare än någonsin att fokusera med manuell optik😊😊
 

AWid

Aktiv medlem
Intressant artikel om Nikon Eye AF vs Sony vs Canon...

https://www.dpreview.com/forums/thread/4462727
Såg filmen för några dar sedan och den bekräftar väl vad många seriösa testare sagt hela tiden. D v s kamerorna är ganska jämbördiga på det stora hela, men med vissa smärre variationer beroende på motivet.

Men tyvärr är det inte alltid de seriösa testerna som avgör hur kamerorna uppfattas. Betalda influensers, köpta "youtubers" och gapiga "fanboys" regerar på nätet och tyvärr tror många på den "bullshit" de sprider . I den "tävlingen" har väl varken Canon eller Nikon varit speciellt framgångsrika:)

Nu är det väl också så att dagens kameror, oavsett fabrikat, är väsentligt mer kompetenta än de allra flesta av deras ägare. För det är ju så att klarar man t ex inte av att fokusera med kamera "A" så klarar man inte av det med kamera "B" heller. Men tron att att man blir bättre fotograf för att man byter till det som för tillfället påstås vara bäst driver naturligtvis på försäljning till vissas glädje. För något år sedan gynnades nog Sony en hel del av "ögonfokushypen" och nu verkar det som om Canon har en period av "strålande tider" framför sig. Så småningom kommer säkert någon ny "värsting-Nikonmodell" att få en hel del "Wannabes" att springa benen av sig:)

Själv har jag Nikonutrustning (mest av en slump). Beträffande AF-prestanda på Z-modellerna (som inlägget jag refererar till handlar om) vill jag påstå att AF är "utomordentligt" exakt och snabbt. Men användargränssnittet kräver en hel del inlärning. Många som varit vana med AF från Nikons "spegelreflexer" har nog trott att det ska fungera likadant på Z-modellerna och blivit besvikna när det inte gjort det. I stället för att lära sig (ett i mitt tycke bättre AF-system) har man skyllt på kameran när man inte "fått till det":)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag fick också lära mig nya fokussystemet, var inte som förr. Har inte lyckats bestämma mig för än vilket som är bäst, dom är helt enkelt annorlunda. Jag tror dock att Nikon hade tjänat på att kunna välja mellan gamla och nya (borde gå att få till rent mjukvarumässigt), så hade dom bara kunna säga "ja men ställ in den på att fungera som förr i menyn" till alla som klagar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag fick också lära mig nya fokussystemet, var inte som förr. Har inte lyckats bestämma mig för än vilket som är bäst, dom är helt enkelt annorlunda. Jag tror dock att Nikon hade tjänat på att kunna välja mellan gamla och nya (borde gå att få till rent mjukvarumässigt), så hade dom bara kunna säga "ja men ställ in den på att fungera som förr i menyn" till alla som klagar.
Vad ska man tänka på, med det nya AF? Några tips?
 

Falumas

Aktiv medlem
Vad ska man tänka på, med det nya AF? Några tips?
Skall du ha ögonfokus är det auto field som gäller (något jag i princip aldrig använde förut) och så får du trycka ok för att begränsa området. Tar ett tag att få in i ryggmärgen. Sedan är den följande lite annorlunda, speciellt efter att du tryckt halvvägs. Många småsaker som gör att det känns lite ovant i början om du är van vid Nikonkameror. Själv kommer jag från D800 och det tog ett tag att hitta hur jag ville ha både multiväljaren och joysticken. Det hela är konfigurerbart och det är väl mest att hittat hem där.

Det var skit bakom spakarna när det blev fel, upplever att den gör det jag sagt till den. Även om jag i början inte sa åt den rätt saker. På D800 var det färre möjligheter och det som fanns satt i ryggmärgen, vilket gjorde att det blev rätt för det mesta. Z6:ans sätt börjar dock sätta sig så smått nu.

Mellan D700 och D800 var det i princip inga skillnader i handhavandet och heller inga revolutionerande förbättringar, så det var i princip bara bättre hårdvara i samma skal.
 

AWid

Aktiv medlem
Vad ska man tänka på, med det nya AF? Några tips?
I första hand handlar det väl om att öva och öva på de olika alternativen. Själv har jag lagt AF på funktionsknapp Fn2 för att snabbt kunna byta AF-område. Tumfokus och alltid inställt på AF-C (Med tumfokus har man ju alltid AF-S så att säga "på köpet").
AF-områdena "wide-S", "wide-L" och "automatiskt fokusområde" tror jag är alternativ som utnyttjas alldeles för lite för man är osäker på hur och om det fungerar.

"Wide" fungerar väldigt lika "group-AF" på de "gamla" kamerorna. "Automatiskt fokusområde" fungerar alldeles utmärkt på snabba rörliga motiv (gissar att det passar utmärkt till "flygande fågel", fast det är inte mitt område precis). Med "automatiskt fokusområde" och "tracking" påslaget så har man motsvarande "3D-tracking" på spegelreflexerna. Ett läge som många, konstigt nog, säger sig sakna på Z-modellera:)

Nu gissar jag, men jag tror många skulle ha stor nytta av att närmare testa "Wide" och "Autoområde". Tror också att många blandar ihop "Automatiskt fokusområde" på Z-modellerna med "AF-C Auto" på "gamlingarna". Det läget var ju i det närmaste oavändbart:)

Redigerad med tillägg:
Så här skriver Thom Hogan om Z 50 (som har samma AF-system)

Master focus. I’m pretty sure this will be the only thing that some of you might struggle a bit with. It’s not because the Nikon Z autofocus is poor. It’s because the focus system is somewhat different than a Nikon DSLR user is used to. Single Point still works the same, but you’re going to have to learn how Dynamic Area changed, that Wide Area is the new Group (but performs a bit differently), and just how much you can trust Auto Area (which is where Face and Eye detection live). That will take some actual testing time on your part to get fully comfortable with. I still say that the biggest issue is that Nikon took away the dedicated focus control button, not the performance of the system itself. If anything, the Z’s are more precise than the DSLRs with focus once you understand how to use them. Don’t shortcut this step. Plan to spend plenty of time with this step.​
 
ANNONS