Annons

Fotografera hund

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
I kamerasystem är det alltid svagaste länken som sätter nivån. Dåligt objektiv på en superkkamera blir inget bra. Ett billigt kamerahus med få möjligheter kan heller inte bli bra även om man har ett superobjektiv.
OM båda dessa är bra men man inte har ljus nog blir det fortfarande ingen bra bild.

Man måste tänka på helheten för den typ av motiv man fotar.
 

Brix

Aktiv medlem
På vilket sätt är skärpa inte en del av bildkvalitet?
Ah, jag orkar verkligen inte.. Du kommer tjafsa om hur AF är skärpa, när skärpa egentligen är nåt som nästan helt uteslutande ligger i objektivet och AF är nåt man sätter skärpan med. Och visst, jag håller absolut med ditt tidigare uttalande om att objektivet inte spelar nån roll om man inte sätter fokus, men åter igen så handlar det väldigt mycket om vad man fotar. Till flera typer av foto behöver man inte ens AF t.ex. Vi kan ju dock åtminstone vara överens om att bra AF är viktigt i trådskaparens specifika fall.

Hur som helst så kommer jag fortsätta förespråka mitt "nonsens" och du får väl stalka mig för att "rätta" mig varje gång jag gör det om du vill :)
 

PMD

Aktiv medlem
Erlands poäng, som jag tolkar den, är att du med ditt mantra "När det gäller bildkvalité så ligger ju det mesta av den i objektivet, så kameran spelar inte nån större roll där annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång" missleder folk som behöver råd om vad som är betydelsefullt för deras fotografering.

Kameran spelar absolut en stor roll för även annat än brus och dynamik för de flesta typer av fotografering.
 

gorred

Aktiv medlem
Det är både svårt och roligt att fotografera hundar. Man behöver en bra kamera, med bra AF, och sen behöver man bra zoomobjektiv, typ 70-200 eller motsvarande med stor bländare. Porträttbilder kan med fördel tas med porträttobjektiv. Vad kameran heter spelar ingen roll, Fuji/Panasonic/Sony/Canon/Nikon/Olympus; du måste välja någon du trivs med, förslagsvis i 10 000 kronorssegmentet, lite under/över. Sen behöver man koll på hunden också, inte minst, att sitta kvar etc.
En bra bok med underbara bilder och väldigt bra tips: Klick. Hundfotografi med glädje. Åsa Jakobsson (som också bloggar här på Fs.)
Du kan också kolla mitt album här på Fs: https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=385647
Använder Olympus själv. Hunden är en labradoodle.
//GöranR
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är både svårt och roligt att fotografera hundar. Man behöver en bra kamera, med bra AF, och sen behöver man bra zoomobjektiv, typ 70-200 eller motsvarande med stor bländare. Porträttbilder kan med fördel tas med porträttobjektiv. Vad kameran heter spelar ingen roll, Fuji/Panasonic/Sony/Canon/Nikon/Olympus; du måste välja någon du trivs med, förslagsvis i 10 000 kronorssegmentet, lite under/över. Sen behöver man koll på hunden också, inte minst, att sitta kvar etc.
En bra bok med underbara bilder och väldigt bra tips: Klick. Hundfotografi med glädje. Åsa Jakobsson (som också bloggar här på Fs.)
Du kan också kolla mitt album här på Fs: https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=385647
Använder Olympus själv. Hunden är en labradoodle.
//GöranR
Det finns numera en massa olika Doodlevarianter. Hundar är människans bästa vän och kommer i många varianter.
Precis som många varianter på kombinationen av fotograf och kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Erlands poäng, som jag tolkar den, är att du med ditt mantra "När det gäller bildkvalité så ligger ju det mesta av den i objektivet, så kameran spelar inte nån större roll där annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång" missleder folk som behöver råd om vad som är betydelsefullt för deras fotografering.

Kameran spelar absolut en stor roll för även annat än brus och dynamik för de flesta typer av fotografering.
Ja, ungefär så.

Jag gissar att Henriks envisa förvillande grundar sig i att han tycker att ”bildkvalitet” betyder något annat (och mer begränsat) än de flesta av oss lägger in i ordet. Det är en skillnad som jag stött på tidigare, i diskussioner med folk som tycks mer intresserade av pixelpeepande än av att skapa bilder.
 

gorred

Aktiv medlem
Det finns numera en massa olika Doodlevarianter. Hundar är människans bästa vän och kommer i många varianter.
Precis som många varianter på kombinationen av fotograf och kamera.
Inte helt klar över vad du egentligen menar med ditt inlägg. Tillsammans med den övriga diskussionen i den här tråden ser jag inte att den svarar på TS fråga, eller hjälper henne i hennes funderingar. Men det är i och för sig inte ovanligt bland diskussionerna här på Fs.
Grunden är att man behöver bra grejor, både när det gäller kamera och objektiv. Märke och typ av kamera spelar inte någon avgörande roll. Om man tänjer lite på uppgiven budget kan man få grejor som funkar bra. Att sen ge sig in på metadiskussioner om ”vad är kvalitet”, eller huruvida skärpa är del av bildkvalitet etc. kan vara väldigt intressant och givande, men försvarar inte sin plats i den här tråden.
I den här boken jag tipsade om finns många bra råd om hundfotografi, inklusive vad utrustning man behöver. Hundfotografi är ju, som bekant, inte bara kamera och objektiv, det är så mycket mer.
Och ja, det finns många pudelblandningar numera, inte minst sedan den ursprungliga labradoodlen kom till, liksom det finns många andra varianter och korsningar med andra hundar. Men det är en helt annan diskussion. Någon annan stans.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte helt klar över vad du egentligen menar med ditt inlägg. Tillsammans med den övriga diskussionen i den här tråden ser jag inte att den svarar på TS fråga, eller hjälper henne i hennes funderingar. Men det är i och för sig inte ovanligt bland diskussionerna här på Fs.
Grunden är att man behöver bra grejor, både när det gäller kamera och objektiv. Märke och typ av kamera spelar inte någon avgörande roll. Om man tänjer lite på uppgiven budget kan man få grejor som funkar bra. Att sen ge sig in på metadiskussioner om ”vad är kvalitet”, eller huruvida skärpa är del av bildkvalitet etc. kan vara väldigt intressant och givande, men försvarar inte sin plats i den här tråden.
I den här boken jag tipsade om finns många bra råd om hundfotografi, inklusive vad utrustning man behöver. Hundfotografi är ju, som bekant, inte bara kamera och objektiv, det är så mycket mer.
Och ja, det finns många pudelblandningar numera, inte minst sedan den ursprungliga labradoodlen kom till, liksom det finns många andra varianter och korsningar med andra hundar. Men det är en helt annan diskussion. Någon annan stans.
Jo det finns faktiskt en logik i det hela. En svart Flat coated retriever är helt svart. Som en kolkällare. Olika doodle varianter är inte lika svart.
För oss som gillar fota våra hundar gör det skillnad på resultatet.
 

gorred

Aktiv medlem
Jo det finns faktiskt en logik i det hela. En svart Flat coated retriever är helt svart. Som en kolkällare. Olika doodle varianter är inte lika svart.
För oss som gillar fota våra hundar gör det skillnad på resultatet.
Alltid svårare att fotografera helt svarta föremål, och du har en poäng där. Andra svarta hundar, med annan päls än flatcoated retriever har en annan färg, en annan svärta i pälsen.
Du ser ut att ha lyckats bra, med olika utrustning. Så lite översiktligt skulle jag säga att det kanske inte är resultatet i sig så mycket, som tillvägagångssättet.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kanske någon Sony med "animal eye AF" skulle fungera. Tror det kom med Sony A6400 men fler modeller har säkert fått det vid det här laget via firmware uppdatering. Har dock inte riktigt koll på priset, kanske är den utanför budget, men å andra sidan gäller det nog det mesta som fungerar riktigt bra, sport, och rörliga djur ställer höga krav på utrustning.

En annan sak som skulle kunna vara nyttig oavsett märke man väljer är utfällbar bildskärm. Då blir det lättare att ta bilder i hundarnas ögonhöjd vilket oftast ger bättre bilder.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att TS söker den absolut optimala lösningen. Vill man fota sin egen hund kan man ju kanske leva med att hälften inte blev bra och hoppas man lyckades få några intressanta ögonblick bland dom som blev bra.

I princip vilken ny systemkamera som helst är bättre än en telefon.

Känn och klämm på lite systemkameror så ser du vilken som känns bäst. Skaffa ett fast f1.8 objektiv, så går det bra i dåligt ljus och bakgrunden går att få oskarp.

Om Lova har tänkt starta en professionell fotografering så kan många än tipsen här vara hjälpsamma, om inte tror jag många tips här mest förtvinar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att fota hundar eller katter och andra djur är inte så annorlunda än att fota barn eller andra så länge de är stilla.
Det är när man försöker fånga dem in action och i deras normala miljö som det börjar bli svårt.
Det är då en bra kamera och ett bra objektiv börjar bli avgörande.
Det kräver också att fotografen har erfarenheten och känslan för nu kommer det hända något.
Jag fotade den här bilden för några år sedan när den här katten var ung. Den bilden skulle jag ha svårt att fota nu. Katten är nu äldre och mer självständig.
Hon skulle inte jaga gräshoppor och annat på gräsmattan som hon gjorde. Jag hade tur. Jag var där i med rätt utrustning och fångade ögonblicket.
Det är nog så många bra bilder blir till.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382855/3727969.htm
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att TS söker den absolut optimala lösningen. Vill man fota sin egen hund kan man ju kanske leva med att hälften inte blev bra och hoppas man lyckades få några intressanta ögonblick bland dom som blev bra.

I princip vilken ny systemkamera som helst är bättre än en telefon.

Känn och klämm på lite systemkameror så ser du vilken som känns bäst. Skaffa ett fast f1.8 objektiv, så går det bra i dåligt ljus och bakgrunden går att få oskarp.

Om Lova har tänkt starta en professionell fotografering så kan många än tipsen här vara hjälpsamma, om inte tror jag många tips här mest förtvinar.
Bra svar!
Hela tråden blir, på något sätt, ett försök till finna bästa "hundoptik"!
Den optiken finns inte, så enkelt är det!
Allt hänger på kunskaper hos fotografen, - som självklart vet, hur hantera kameran rätt, beroende på motivet, val av optik är ofta något, som är en smaksak.
Träning, träning, - samt lite kurser eller självstudier ur en fotobok, ger alltid
med tiden utmärkta bilder.
Fotografering är ingen "materialsport", eventuellt för några få, de övriga
glänser, genom träning!
Kan man redan fotografera eller prövar sig fram, - med bra resultat,
fotografera livliga barn, bör även hundar knappast bli något problem.
Kort exp. tid och följande AF-fokus är standard, ett måste!
Under den analoga tiden, med MF-fokus, var även en något liten bländare,
bl. 8-16, en räddare, för skarpa bilder.
Sikta fokus på ögonen, på motivet, - barn/hundar, ett måste!
Barn och hundar brukar fara fram som "galningar", - om man inte matar dem
med glass!
Tag då tillfället, - fotografering! :) :)
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund. Ni får gärna kika in på @mejathelabradoodle på Instagram där ni kan se hur jag tar mina foton idag. Har ni några bra tips? :)
Har du provat att skruva lite på "bländarringen" i porträttläget? Det går att få lite extra separering från bakgrunden. Att du kan redigera bilderna i mobilen eller annan Apple-enhet gör efterbehandlingen enklare än om du använder systemkamera.

Fundera lite hur du vill ha bakgrunden och utsnitt. Variera så känns bilderna inte så monotona.

Bildideer kan du prova med din mobil och sedan vidarutveckla med en systemkamera.

Bjuder på en kattbild fotograferad och redigerad med en iphone11.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Bra svar!
Hela tråden blir, på något sätt, ett försök till finna bästa "hundoptik"!
Den optiken finns inte, så enkelt är det!
Allt hänger på kunskaper hos fotografen, - som självklart vet, hur hantera kameran rätt, beroende på motivet, val av optik är ofta något, som är en smaksak.
Träning, träning, - samt lite kurser eller självstudier ur en fotobok, ger alltid
med tiden utmärkta bilder.
Fotografering är ingen "materialsport", eventuellt för några få, de övriga
glänser, genom träning!
Kan man redan fotografera eller prövar sig fram, - med bra resultat,
fotografera livliga barn, bör även hundar knappast bli något problem.
Kort exp. tid och följande AF-fokus är standard, ett måste!
Under den analoga tiden, med MF-fokus, var även en något liten bländare,
bl. 8-16, en räddare, för skarpa bilder.
Sikta fokus på ögonen, på motivet, - barn/hundar, ett måste!
Barn och hundar brukar fara fram som "galningar", - om man inte matar dem
med glass!
Tag då tillfället, - fotografering! :) :)
Nu tillhör jag väl de som tycker att fotografering är just en materialsport. :)
Hade jag dock från början trott att man behöver allt jag nu har, hade jag nog aldrig börjat.

Det jag reagerade på var att tråden började gå mot proffsfotografi och att det inte var vad trådskaparen var ute efter.

Tror det är bättre att börja enkelt och låta utrustningen växa i takt med att kundskaperna växer. När intresset stiger, stiger ofta benägenheten att öppna plånboken. Hade jag gått all in på alla hobbys jag börjat med, hade jag haft en riktigt värdefullt källarförråd nu.
 

larsborg

Aktiv medlem
Har du provat att skruva lite på "bländarringen" i porträttläget? Det går att få lite extra separering från bakgrunden. Att du kan redigera bilderna i mobilen eller annan Apple-enhet gör efterbehandlingen enklare än om du använder systemkamera.

Fundera lite hur du vill ha bakgrunden och utsnitt. Variera så känns bilderna inte så monotona.

Bildideer kan du prova med din mobil och sedan vidarutveckla med en systemkamera.

Bjuder på en kattbild fotograferad och redigerad med en iphone11.
Skulle inte tråden utgå från TS fråga?

".... Mina önskemål hur KAMERAN ska vara är att det ska vara en snabb autofokus så att man kan ta bra bilder på när objektet är i rörelse. Det ska också vara bra bildkvalité såklart. Prisklassen kan vara allt från 2000 till 12 000 kronor. Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund …."

Skärpan på tidigare bifogad bild är mycket bra, för att vara från en mobil,
med plutt-liten sensor och optik likt diametern på en liten ärta!
Men, fortfarande kan en avancerad kompakt KAMERA,
typ, Sony RX100 eller Canon PowerShot G5 X, ge mycket, mycket bättre skärpa.
 

larsborg

Aktiv medlem
Falumas;2260003 Det jag reagerade på var att tråden började gå mot proffsfotografi och att det inte var vad trådskaparen var ute efter. .[/QUOTE sa:
Ja, det är så jag tyckte också!
Tyvärr, FS forum svämmar över mycket ofta åt fel håll, - till dyr optik
och systemkameror för proffs, när frågan enbart gäller, ett behov av
en kamera i amatörklass, kompakt format brukar vara en fördel.
Amatörklass innebär knappast, på något sätt, att bilderna blir dåliga.
Tvärtom, avancerade kompakt kameror ger utmärkta bilder, lätta/små
går ner i fickan.
 

larsborg

Aktiv medlem
Nu tillhör jag väl de som tycker att fotografering är just en materialsport. :)
Hade jag dock från början trott att man behöver allt jag nu har, hade jag nog aldrig börjat.

Det jag reagerade på var att tråden började gå mot proffsfotografi och att det inte var vad trådskaparen var ute efter.

Tror det är bättre att börja enkelt och låta utrustningen växa i takt med att kundskaperna växer. När intresset stiger, stiger ofta benägenheten att öppna plånboken. Hade jag gått all in på alla hobbys jag börjat med, hade jag haft en riktigt värdefullt källarförråd nu.
Ja, det är så jag tyckte också!
Tyvärr, FS forum svämmar över mycket ofta åt fel håll, - till dyr optik
och systemkameror för proffs, när frågan enbart gäller, ett behov av
en kamera i amatörklass, kompakt format brukar vara en fördel.
Amatörklass innebär knappast, på något sätt, att bilderna blir dåliga.
Tvärtom, avancerade kompakt kameror ger utmärkta bilder, lätta/små
går ner i fickan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skulle inte tråden utgå från TS fråga?

".... Mina önskemål hur KAMERAN ska vara är att det ska vara en snabb autofokus så att man kan ta bra bilder på när objektet är i rörelse. Det ska också vara bra bildkvalité såklart. Prisklassen kan vara allt från 2000 till 12 000 kronor. Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund …."

Skärpan på tidigare bifogad bild är mycket bra, för att vara från en mobil,
med plutt-liten sensor och optik likt diametern på en liten ärta!
Men, fortfarande kan en avancerad kompakt KAMERA,
typ, Sony RX100 eller Canon PowerShot G5 X, ge mycket, mycket bättre skärpa.
Fast nu citerade du lite väl snävt.

"Jag vill köpa en systemkamera." börjar det med.

Dina alternativ är väl inte direkt det?
 
ANNONS