Annons

Antal exponeringar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
På begagnatmarknaden ser jag ibland att man redovisar hur många exponeringar (eller antal slutarsekvenser) som en kamera blivit utsatt för under användartiden. Undrar om någon vet var i kamerans programvara detta registreras? T. ex. i en Nikon DSLR.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns i metadatan i filerna om man har en läsare som visar tillräckligt med data. Sidorna som finns på nätet för att visa detta göra alltså inget magiskt, utan läser bara det fältet.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej tog senaste fotade bilden från datorn.
Om JPEG-filen var producerad av en bildbehandlingsprogam är risken stor att data om antalet slutarrörelser har rensats bort.

Om JPEG-filen har kopierats från kameran till datorn och sen inte redigerats så bör data om antalet slutarrörelser finnas kvar i filen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns i metadatan i filerna om man har en läsare som visar tillräckligt med data. Sidorna som finns på nätet för att visa detta göra alltså inget magiskt, utan läser bara det fältet.
Med en program som kan läsa EXIT-metadata ur en bildfil kan man lätt själv ta reda på antalet slutarrörelser. Fältet heter "Shutter Count".

Ett bra program för att läsa EXIF--data är Phil Harveys "ExifTool". Det är ett fönsterlöst program som man kör i ett terminalfönster.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tanka hem irfanview från Windows store.

Titta på bilden i irfanview

Tryck I

Tryck på visa EXIF

Scrolla ner till Total pictures
 

apersson850

Aktiv medlem
Testade på en bild jag tog häromdagen. Där finns inte uppgiften med. Det är en jpeg som kameran skickat till datorn via Ethernet. Kanske finns i en RAW-bild. Eller om jag läser bilden direkt från minneskortet, men jag har ingen passande kortläsare tillgänglig här.

Å andra sidan kan man med den kameran enkelt nog titta i systemmenyn och se hur många bilder som tagits med den.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Testade på en bild jag tog häromdagen. Där finns inte uppgiften med. Det är en jpeg som kameran skickat till datorn via Ethernet. Kanske finns i en RAW-bild. Eller om jag läser bilden direkt från minneskortet, men jag har ingen passande kortläsare tillgänglig här.

Å andra sidan kan man med den kameran enkelt nog titta i systemmenyn och se hur många bilder som tagits med den.
Du kör väl Canon?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jaha, det var ju ett tag sedan. Den första som hade möjligheten att läsa av antalet exponeringar i systemmenyn tror jag var 1DX från 2012. Jag känner inte till någon tidigare.
Efter firmwareuppdateringar räknar 1DX-modellerna dessutom ända upp till tio miljoner.
 
rimligt pris för kamera med 134399 exponeringar? (Canon EOS 5d mk2)

hej,
Om detta är off topic, flytta gärna till rätt. Men jag undrar över vad ett rimligt pris är för en Canon EOS 5D mark II med 134399 exponeringar?

köpte den för runt 5000 för några år sedan och har inte fotat allt för mycket, fungerar fortfarande bra, men som sagt, vad kan jag förvänta mig om det finns ca 16000 exponeringar kvar? (om man räknar på 150 000 som jag läst på vissa sidor).

// felix
 

PMD

Aktiv medlem
Om du bjuder ut den på Tradera för en krona kommer du att få den såld för marknadspriset. N.B dock att marknadspriset kan variera från dag till dag ...

Det kan alltså vara en chansning att börja på en krona.

För att få ett hum om vad som är ett bättre utgångsbud än en krona kan du söka efter din kameradmodell på Tradera och kryssa i att du bara vill se avslutade annonser. Titta sen bara på kameror som faktiskt blev sålda.
 
ANNONS