Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med scanner, Minolta dual2

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Min Minolta Dualscan 2 har börjat måla streck över bilderna när jag scannar. Vad kan detta bero på och vad kan man göra åt saken? Nåt jag kan göra själv eller måste den skickas iväg för reparation?

Kan det bero på att den är placerad mellan skärm, dator, skrivare och en högtalare? Ett jäkla magnetfält kan jag tänka mig men den har alltid stått där och problemet har ju uppkommit succesivt sen den var ny för ca 2år sen. Då ritade den streck över kanske var 20:e bild vilket jag kunde leva med, men nu blir kanske var 20e bild lyckad istället.

Jag skickar med ett exempel, kolla i pannan så ser ni.
Mvh Micke
 

Bilagor

micro

Aktiv medlem
Det där med drivrutiner kan kanske stämma. Jag letade och fann på minoltas sida nya drivrutiner att ladda hem. De skrev t.o.m att de gamla drivrutinerna var orsaken till linjerna om jag fattade saken rätt.
Men, så kommer problemet att de nya drivisarna är till win 2000 står det, och jag kunde inte hitta till 98an som jag använder.

Nån som vet om man kan trolla lite så 2000 funkar eller? Jag är riktigt kass vad gäller datorer så jag har ingen aning.

Tips?
 

Hansi

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad du har tankat ner för fil från Minolta. Men som jag tolkar det så är den fil som jag hittat hos Minolta (version 1.0.3 med namnet dsd2103e.exe) även till för bland annat Win98.
 

micro

Aktiv medlem
Jag har inte tankat ner den än för jag trodde inte det skulle funka till 98, det står bara att den är till 2000. Men det är ju den du skriver så det är väl bara att prova.

hehe,, nu kommer min dator leva farligt en stund för jag är inte haj på sånt här, men men..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är strecken alltid på samma ställe? Det skulle ju kunna vara en dammråtta som letat sig in också. Men jag tror lika mycket på Hasses tips och i vilket fall som helst är det nog service som gäller.
 

micro

Aktiv medlem
Ja ni, så här ser det ut med nya drivrutiner!
Nu har jag visserligen lattjat lite mer med den här bilden men strecken är ju borta som ni ser.

Tack för tipset Marie!! Det kan ha sparat mig mycket pengar, men tid framför allt.
 

Bilagor

micro

Aktiv medlem
Vet inte om det bara är jag som är vilsen i huvet, men jag tycker scanningen överhuvudtaget går betydligt enklare nu efter drivrutin-uppgraderingen! Har scannat ett tiotal bilder sen bytet och jag har aldrig scannat så snabbt med denna scanner förr.
Färgbalansen, kontrasten etc är nästan perfekta redan vid förscanningen nu. Förr kan jag fått sitta en halvtimme och lira med kurvorna för att få fram nåt halvbra resultat pga de skumma färgsticken som gärna följt med relativt ofta.

Jag har visserligen bara scannat reala nu efter uppgraderingen, men förr har jag scannat nästan uteslutande superia och dessa filmer är ändå såpass lika så jag kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad vid scanning eller?
Kan inte tänka mig att reala är SÅ mycket mer lättscannad än superia.

Vad jag vill säga är bara att ni som kör minolta dual2 och inte uppgraderat drivrutinerna, oavsett om ni får linjer eller ej, GÖR DET!
Jag upplevde det iallafall som ett ordentligt lyft för scannern.
(såvida det inte bara är filmen vilket jag inte tror).
Mvh Micke
 

Marie Andersson

Aktiv medlem
Jag hade samma upplevelse, speciellt tillsammans med XP...snabbare, smidigare och mer korrekt.

Gjorde likadant med en gammal Agfa T1200 scsi till XP.

Det blev ett rejält lyft!


Nya drivisar är gratis service! Man ska inte vara skraj för att ladda hem fel prylar...
Klarar jag av att serva skolans prylar utan formell utbildning, så klarar du av det också!
 
ANNONS