Annons

Normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förutsatt att du flyttar på dig själv, ja. Så då är det väl ändå bildvinkeln du far efter?
 

Shagwell

Aktiv medlem
necromancer skrev:
Du missuppfattade mig nog, om du fotograferar t ex en kvinna som står 10 meter ifrån en byggnad med ett 17, 50 och ett 100 så flyttar sig "avståndet" till bakgrunden närmare ju längre brännvidd du har och tvärt om med kortare.
Hur menar du nu? Är inte det du skriver självklart? Typ, badar man så blir man våt ...
 
Jo, men frågan var varför det kallades för normalobjektiv och svaret är att normalen ligger närmst hur vi uppfattar det som jag försökte förklara på ett klumpigt sätt. I varje fall om man får tro Freeman Patterson.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Normalobjektiven till 35 mm spegelreflexkameror var från början 55 mm. Dessa objektiv kunde göras väldigt ljusstarka. Objektiv med kortare brännvidd dvs s.k. retrofokusobjektiv där snittvidden är kortare än brännvidden kunde man få upp ljusstyrkan på först när man började använda datorer vid konstruktionen. Jim har säkert rätt. Det är spegeln som tar plats. Det konstiga är att när man började använda datorberäknade objektiv så räknades normalerna om till 50 mm. Varför inte till 43? Jag skulle gissa att det berodde på att det är lättare att göra ljusstarka 50 mm:s än 43 mm:s objektiv.
Fast mellanformatarna har ju också längre normaler än diagonalen. 6 x 6 är ju 5.5 x 5.5 dvs borde bli 55 mm men är ofta 80 mm. Gamla bälgkameror hade ofta 75 mm. 6 x 9 som är 55 x 85 borde ha 68 mm men hade ofta kring 100 mm.
Men tar man en bild med ett objektiv som har en brännvidd = negativets diagonal och gör en bild av hela så upplever man att man står precis vid bildens nederkant och blickar in i bilden. Om man använder ett 400 mm objektiv på en 35 mm:s kamera så upplever man kanske bilden som om den vore tagen genom en kikare med 7 gångers förstoring…
 

Opton

Medlem
Hmm, får inte ihop Haraldus matematik avseende mellanformat. Diagonalen för 6x6 (räknat som 5,5) blir ju 78 mm, d v s ganska nära 80 mm som ju räknas som normaloptik. För 6x9 (räknat som 5,5x8,5) blir diagonalen 101 mm. Var 55 mm resp 68 kommer ifrån har jag ingen aning om, men en diagonal kan ju näppeligen bli lika kort eller kortare som längsta sidan i en rektangel.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Du har givetvis rätt Opton. Det är ju Phytagoras rakt av... Betyder alltså att det är 35 mm SLR som avviker troligen p.g.a. att spegeln tar upp plats... ...och så Leica med sina 50... ...och så kompaktkamerorna som tydligen undviker 40 och hellre vill ha 35 fast då blir ju kamerorna mindre förstås. Kanske är det ytterligare något lurt just med brännvidder kring 40 mm men jag hade en Canonett 28 som jag tror hade just 40 mm...
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker det låter ologiskt att man skulle ha olika brännvidd på normalgluggarna till 6*6 och 6*9...jag menar, logiskt sett så är ju 6*6 en beskuren 6*9...
 

micro

Aktiv medlem
Kanske jag som är ute och snurrar, men har inte pentax släppt en 43mm glugg till 35mm formatet ganska så nyligen? Samtidigt som de släppte nån zoom med lite udda brännvidd för typ 1-2 år sen, eller? Kan mycket väl ha fel, men har för mig jag läste det och reagerade över de lite udda brännvidderna. Mvh Micke
 

Shagwell

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jag tycker det låter ologiskt att man skulle ha olika brännvidd på normalgluggarna till 6*6 och 6*9...jag menar, logiskt sett så är ju 6*6 en beskuren 6*9...
Poängen är att diagonalen blir längre på det senare formatet.
 

Walle

Aktiv medlem
Poängen är att diagonalen blir längre på det senare formatet.
Ja, det förstod jag...

Men poängen med mitt inläg var att ifrågasätta om diagonalen verkligen har nåt med normalobjektivens brännvidd att göra.

Vad kom först, 35mm filmen, eller 35mm kameran? :)
 

Joker

Aktiv medlem
Det här är man lite nyfiken på, är det ingen som har ett "riktigt" svar? Pentaxspåret är intressant.
 

Olle

Aktiv medlem
Ett objektiv med brännvidden lika med diagonalen anses ge ungefär samma bildvinkel som den ett öga kan se någorlunda skarpt.
Jag har sett "normalobjektiv" för småbildskameror med brännvidder mellan 40 och 60 mm. Mitt eget (Minolta MD) har brännvidden 45 mm.

Olle
 
ANNONS