Annons

Vilken är den skarpaste/bästa Nikkor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
Hej,

jag skulle vilja vet om någon kan tipsa mig om den ultimata/skarpaste/bästa zoom objektiv för en Digital nikon (D2Hs) någonstans mellan 20mm och 100mm. Finns det någon klassiker? enastående modell?

tack på förhand,

Mike
 

tritub

Aktiv medlem
Mike Bode skrev:
Hej,

jag skulle vilja vet om någon kan tipsa mig om den ultimata/skarpaste/bästa zoom objektiv för en Digital nikon (D2Hs) någonstans mellan 20mm och 100mm. Finns det någon klassiker? enastående modell?

tack på förhand,

Mike
18-70 1:3,5-4,5G, AF-S, ED
Billigt (runt 3 papp), och bra! :)
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
18-70/3.5-4.5 är riktigt bra för sitt pris men det är knappast ett superobjektiv. Jag har ett 17-55/2.8 och det är snäppet värre och ljusstarkare såklart.
 

systerdiesel

Aktiv medlem
De gamla manuella Ai-s 28/2 och 28/2,8 (den med 0,2m närgräns) är grymma gluggar. Ai-s 55/3,5 micro är en klassiker, Ai-s 85/1,4 och Ai-s 35/1,4 tillhör också supergluggarnas skara. Av nya AF objektiv har jag sällan blivit speciellt imponerad, enda undantaget är nog AF 50/1,8 som ger oöverträffad "bang for the buck". Ingen AF nikkor zoom har någonsin gett mig någon "aha upplevelse", mina erfarenheter är att Canons zoomar är bättre. Zoomar är alltid mer av kompromisser än fasta gluggar, det är bara du själv som kan avgöra var din ribba ligger när det gäller skärpa. Försök låna och testa de du är intresserad av.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Annars kan jag rekomendera en tredjepartstillverkare, Tamron 28-75/2.8 som oxå är skarp och som dessutom är billigare.
 

schaki

Aktiv medlem
Många hyllar AF 50mm 1.8D. Jag äger den + Nikkor 35mm 1.4

Jämför jag de bägge gluggarna så tycker jag nog att Nikkor 35mm är vassare vad skärpa beträffar.

Dock har den till skillnad mot 50mm 1.8 inget inbyggt motljusskydd & är en aning klumpigare (Men inte så att det stör).

Sen att den exakta bränvidden blir 75mm (Mycket störande) med 50mm 1.8, är ytterligare en orsak utöver skärpan som gör att jag mycket hellre använder 35mm 1.4n

Edit: när jag tänker efter så har mitt 50mm 1.8 endast använts vid 2 tillfällen sen jag kom över 35mm 1.4 snudd på tokbilligt i slutet av Maj, i år.

Mitt tveklöst bästa Köp av obejektiv, så här långt.
 

tomasbz

Aktiv medlem
Skarpaste jag haft är micro 60/2.8 (ej d)

Ibland vid porträtt var jag tvungen att ta bort skärpa, för det var FÖR vasst..

Har aldrig haft en optik sen dess som varit så idiotskarp..
 
ANNONS