Annons

TTL-blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag tänkte bara höra en sak.
När jag fotar med blixt och ställer in den på ttl, mäter då kameran som vanligt(18% grå) och jag över/underexponerar som vanligt och att blixten bara fyller i nödvändigt ljus eller ska jag ta hänsyn till att blixten är där...jag vet inte om jag bara rör till allt , men lite upplysning i detta ämne vore skönt.
Nu ska jag gå och leta efter gamla länkar i ämnet.
För att röra till det ännu mer kan jag ta ett exempel:
Jag ska fota min flickvän inomhus. Ljuset är waay
dåligt. Jag vill ha bländare 5.6, men då vill inte slutaren röra sig snabbare än 1/8 sekund när jag spottmätt i tex ansiktet.
Har jag då ställt in kameran på att jag väljer bländare och kameran väljer slutare så väljer den automatiskt 1/60 när jag sätter på blixt.
Är det bara att tuta och köra då?? När jag testat blir bilden äckligt blixtskadad om jag kör den rakt på.
Nä nu ska jag nog slutat veckla in mig i resonemanget...om nån har några bra tips, synpunkter på blixt och exponering, så snälla hjälp!

Tacksam för svar.

/Daniel.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Kameran mäter som vanligt, dvs med TTL när du använder blixt (förutsatt att du har en TTL blixt och att kameran har TTL naturligtvis).

När det gäller exponeringstiden så ställ kameran på "slow sync" om detta finns som alternativ. Detta kommer dock inte ge dig exakt bl. 5,6/, 1/8
sek utan bara möjliggöra längre slutartider än 1/60.
Vill du ha full koll så får du helt enkelt ställa in kameran manuellt på den bländare och tid du vill ha så kommer kameran att portionera ut den mängd blixtljus som behövs! :)

lycka till!
 
Senast ändrad:

micro

Aktiv medlem
Bara för att förenkla det Niklas nyss skrev. Ställ in f5,6 som du ville ha och slutartiden på ca 1/15-1/30 sek. Då får du med mer befintligt ljus och nån skakningsoskärpa behöver du inte oroa dig för eftersom blixtens ifyllnadsljus är tillräckligt för att frysa bilden. På så vis får du en mindre "blixtskadad" bild än vid 1/60 sek. Mvh Micke
 

elva

Aktiv medlem
okej!

Tack! Jag ska ut och fota i helgen, då får vi se om jag fattat det här...

MVH,

Daniel.
 
ANNONS