Annons

Tiff gif jpeg mfl.mfl. Vilken skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Är det nån som känner sig sugen på att förklara skillnaderna på de olika formaten och när de bör användas så skulle jag bli glad.

Själv använder jag nästan bara Tiff och JPEG (för att jag alltid gjort det), beroende på hur stor jag vill ha bilden/filen.
Men varför använder jag inte RAW och GIF istället? t.ex....

Skrollar man bland formaten i Photoshop hittar man massor jag aldrig ens provat.

Nån som känner sig manad att förklara lite närmare om de olika formaten?

Mvh Micke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
  • Tiff - oförstörande format med eller utan komprimering. Lämpar sig väl för all typ av fotografisk användning. Komprimeringen sparar bara ca 30%.
  • Jpeg - förstörande komprimering som effektivt får ner storleken på fotografiska bilder. Bra för visning på webben. Mindre bra som arbetsformat eftersom bilden blir sämre med varje generation.
  • Gif - 256 färger. Bra och snål komprimering för streckteckningar, grafik etc. Oförstörande så länge färgerna räcker till.
  • Raw - kamera-/skannerinterna format. Olika för varje tillverkare. I regel bilder opåverkade av efterbearbetning i kamerans eller skannerns mjukvara. Mycket bra, men funkar i regel bara med tillverkarens mjukvara. Konvertering bör ändå ske innan arkivering eftersom det inte är säkert att det finns mjukvara för dessa "hemliga" format om några år.
 

micro

Aktiv medlem
Aaa, tackar. Du skriver att Tiff sker med eller utan komprimering, men jag har aldrig stött på att jag kan välja hur hårt bilden ska komprimeras när jag sparar i Tiff. Hur väljer man det?

Du kanske kan beskriva likadant vad Targa och PNG är också?

I PS finns ju ett sätt att spara bilder som kallas "save for web" eller nåt som jag bara provat några gånger, då sparas bilden i GIF om jag inte minns fel. Är detta ett bra sätt om man t.ex ska ladda upp bilder hit till fotosidan, eller är det bättre att köra jpg som jag brukar?

Mvh micke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
micro skrev:
jag har aldrig stött på att jag kan välja hur hårt bilden ska komprimeras när jag sparar i Tiff. Hur väljer man det?
Det väljer du inte. Det är bara en typ, så kallad LZW-komprimering. Den förstör inte bilden, däremot komplicerar den filen en smula vilket gör att det tar lite längre tid att skriva en ny avkodare om man hittar en av dina bilder om fyrtio år när Photoshop 38 sen länge saknar Tiff.
micro skrev:
Du kanske kan beskriva likadant vad Targa och PNG är också?
Targa har jag inte en susning om. Png är ett mångsidigt format som både kan innehålla fotografiska bilder med oförstörande komprimering och grafik i samma stil som Gif. Säkert mer också, jag är dåligt påläst.
micro skrev:
I PS finns ju ett sätt att spara bilder som kallas "save for web" eller nåt som jag bara provat några gånger, då sparas bilden i GIF om jag inte minns fel. Är detta ett bra sätt om man t.ex ska ladda upp bilder hit till fotosidan, eller är det bättre att köra jpg som jag brukar?
Save for web är ett suveränt verktyg som i realtid visar vad som händer med bilden. Men du skall välja Jpeg och inte Gif, den klarar både och. Där kan du justera graden av komprimering tills du får en bra balans mellan kvalitet och storkel.
 

Ante

Aktiv medlem
Så här beskrivs targa och png i Photoshop7 hjälpsidor:

Targa
TGA-formatet (Targa®) är utformat för system med bildskärmskortet Truevision® som oftast stöds av MS-DOS-färgprogram. Targa-formatet stöder 16-bitars RGB-bilder (5 bitar x 3 färgkanaler, plus en oanvänd bit). 24-bitars RGB-bilder (8 bitar x 3 färgkanaler) och 32-bitars RGB-bilder (8 bitar x 3 färgkanaler plus en enda 8-bitars alfakanal). Targa-formatet stöder färglägena Indexerad färg och Gråskala utan alfakanaler. När du sparar en RGB-bild i det här formatet kan du välja ett pixeldjup och markera RLE-kodning för att komprimera bilden.

PNG
Utvecklat som ett patentfritt alternativ till GIF, används PNG-formatet (Portable Network Graphics) till förlustfri komprimering och för visning av bilder på webben. Till skillnad från GIF, stöder PNG 24-bitars bilder och producerar bakgrundsgenomskinlighet utan taggiga kanter. Däremot stöder inte vissa webbläsare PNG-bilder. PNG-formatet stöder färglägena RGB, Indexerad färg, Gråskala och Bitmapp utan alfakanaler. PNG behåller genomskinlighet i gråskale- och RGB-bilder.


Hoppas att det kan hjälpa dig. Annars kan jag rekommendera att du gör en sökning på www.google.com, där får du mer info än vad du behöver...

// Ante
 

Linmajon

Aktiv medlem
Råformat (raw) är en speciell historia. Den filen är märkes, och oftast även modellspecifik. En RAW-fil från Canons D30 är olik den från D60 tex. RAWfilen måste alltså konverteras till ex. TIF eller JPG innan den kan användas på något sätt.

Programmet som gör konverteringen är också special för kameran. Det gör det olämpligt att arkivera RAWfiler för en avlägsen framtid. Om 50 år hittar man kanske inte ens programmet som fixar konverteringen om det ens fungerar i datorerna då. JPG och TIF kommer nog att gå att läsa/konvertera i ansenlig tid framöver.

RAW i Photoshop är alltså en specialare för just photoshop. En RAWfil innehåller där ingen info om höjd,bredd,färgdjup etc. Kan vara lämpligt för programmerare som ska läsa/skicka bilder för speciella tillämpningar.
 

mipert

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
...En RAWfil innehåller där ingen info om höjd,bredd,färgdjup etc. Kan vara lämpligt för programmerare som ska läsa/skicka bilder för speciella tillämpningar.
Väckte min nyfikenhet eftersom jag börjat läsa programmering.

Vilka speciella tillämpningar kan detta vara?

Jag har svårt för att förstå tjusningen för RAW som många digitalfotografer har, kanske någon kan ge sina skäl till valet?
 

wennerstrom

Aktiv medlem
mipert skrev:

Jag har svårt för att förstå tjusningen för RAW som många digitalfotografer har, kanske någon kan ge sina skäl till valet?
Skulle tro att det grundar sig i att det känns "Original" för den som tagit klivet från analog fotografi. Man resonerar att "Den här bilden är -helt- opåverkad av någon som helst form av manipulation, alltså är den det renaste och mest ursprungliga original jag kan tänkas spara".

Resonemanget är väl inte helt fel heller, men med tanke på just problemet med att om X antal år hitta program som kan läsa ens fil så är det bättre att spara bilden som en TIFF-fil eller möjligen PSD, då photoshop rimligen kommer finnas med oss ett tag till. Även om Adobe själva går ur tiden finns det ju en enorm bildskatt liggande i PSD-format, som i princip garanterar att framtida programvaror kommer hantera detta format.
 

mipert

Aktiv medlem
wennerstrom skrev:


...Man resonerar att "Den här bilden är -helt- opåverkad av någon som helst form av manipulation, alltså är den det renaste och mest ursprungliga original jag kan tänkas spara"...
Jo, jag har stött på just det skälet ett flertal gånger men tyvärr blir det inte klarare för mig.

Vari består manipulationen och ”renheten” i exempelvis en TIFF eller JPEG (bortsett från komprimeringen förstås)?

Är det avsaknaden av standardiserad färgrymd som avses?
 

wennerstrom

Aktiv medlem
mipert skrev:


Jo, jag har stött på just det skälet ett flertal gånger men tyvärr blir det inte klarare för mig.

Vari består manipulationen och ”renheten” i exempelvis en TIFF eller JPEG (bortsett från komprimeringen förstås)?

Är det avsaknaden av standardiserad färgrymd som avses?
Min poäng var att jag tror det saknas rationella skäl, utan att man istället låter en känsla styra valet.

En TIFF eller annan okomprimerad lagringsmetod är ju de facto precis lika mycket ett original, i det att ingen data förändrats, så länge inget annat gjorts med bilden förutom konverteringen till just detta format.
 

Linmajon

Aktiv medlem
mipert skrev:

Väckte min nyfikenhet eftersom jag börjat läsa programmering.
Vilka speciella tillämpningar kan detta vara?
Om du behöver en 'enkel' datafil för att göra en egen kompressionsalgoritm, eller någon ljusramp med 1000x1000 glödlampor kanske en sådan fil är ganska enkel att hantera. Vad jag hört är också TIF ganska lätt att tolka och kanske oftast är vettigare, vad vet jag?..

Jag har svårt för att förstå tjusningen för RAW som många digitalfotografer har, kanske någon kan ge sina skäl till valet?
Den stora poängen med RAW är att man kan sitta hemma efteråt och justera vitbalansen, skärpa etc. plus att RAW-filen är mycket mindre än TIF. Vitbalansen är ungefär problem No.1 när man fotar digitalt.
JPG är en fix färdig, komprimerad och "förstörd" fil.
 

pej

Aktiv medlem
Angående komprimering av TIFF skrev jimh:
Det väljer du inte. Det är bara en typ, så kallad LZW-komprimering.
Får man lov att rätta dig på den obetydliga detaljen utan att verka som en messerschmitt? Det finns alternativa komprimeringsalgoritmer till TIFF.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag ger mig inte ;-)


Jag har inte skaffat den där digitala systemaren än så jag kan inte testa RAW från kamera.

OK, RAW saknar huvud och annat bjäfs vilket då kan göra den mindre.
Dock blir skillnaden minimal de gånger jag testar att spara från Pshp.

VAd gäller justeringen av vitbalans (gråbalans som jag kallart) så måste jag få veta vad som blir bättre med RAW?
Och skärpeaspekten intresserar mig, varför har TIFF sämre förutsättningar.

JPEG är visst förstörande men färdig är bilden inte, inte enligt mitt sätt att se på det.
Jag vet inte hur bra exempelvis en D100 hanterar högsta kvalitet men jag har inga problem med att spara filer som JPG för vidare arbete senare.
Det är det man gör i bildarkiv och då till och med inte i högsta kvalitet.
Men har jag bara minne nog så blir dock ändå valet troligen TIFF när jag skaffar kamera.
Såvida inte det är en stor skillnad i filstorlek.

Sedan är frågan vad programet gör med filen när den omvandlas till TIFF innan man öppnar i Photoshop, eller, måste jag öppna från Photoshop som RAW? Det är ju inget roligt arbetsflöde.

Skall bli intressant att testa sedan.

Jag vill verkligen veta eftersom en del av mitt liv handlar om att redogöra för personer varför man skall jobba i ett visst filformat.
Jag kör en del företagsutbildningar åt ett utbildningsföretag och förr eller senare kommer frågan upp, RAW? ;-)
 

mipert

Aktiv medlem
Pej skrev:
Får man lov att rätta dig på den obetydliga detaljen utan att verka som en messerschmitt? Det finns alternativa komprimeringsalgoritmer till TIFF.
En del kanske kör ”old school” det vill säga inte sjuan i Pshp.

;-)

Jag växlar själv mellan 5.5-6-7 när jag arbetar.
 

Bilagor

pej

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag kör en del företagsutbildningar åt ett utbildningsföretag och förr eller senare kommer frågan upp, RAW? ;-)
Varför jobbar du med PSD i Adobe Photoshop? Jo, därför att det är programmets interna format. Se RAW som ett samlingsnamn för interna format, det är inte konstigare än så.
 
Senast ändrad:

pej

Aktiv medlem
mipert skrev:
En del kanske kör ”old school” det vill säga inte sjuan i Pshp.
Världen är större än Adobe Photoshop.

Sorry... det var kanske onödigt kaxigt. Stödet för andra komprimeringar fanns innan Adobe Photohop hade stöd för det.
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
mipert skrev:
OK, RAW saknar huvud och annat bjäfs vilket då kan göra den mindre.
Dock blir skillnaden minimal de gånger jag testar att spara från Pshp. VAd gäller justeringen av vitbalans (gråbalans som jag kallart) så måste jag få veta vad som blir bättre med RAW?
En rawfil från en avancerad kamera har ännu inte fått sina färger fixade genom interpolering från de intilliggande pixlarna. Det betyder ju att man kan ingripa före den interpoleringen om programvaran för hantering av rawfilerna är bra. Det borde ju åtmnstone teoretiskt sett ge en vinst (jag har inte heller den där digitala systemaren än). Sen att filerna genom det är mycket mindre än tiff men med samma kvalitet gör det ju inte sämre.

Raw i Photoshop är en annan sak. Som programmerare skulle jag nog föredra att jobba mot ett standardiserat format som tiff.
 

gors

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag har svårt för att förstå tjusningen för RAW som många digitalfotografer har, kanske någon kan ge sina skäl till valet?
Gosse, nu tryckte du på rätt knapp. Jag hatälskar RAW.

Den omtalade "renheten" består i att kamerans processor inte behandlat pixlarna än. Som du med all säkerhet känner till fångar varje element på bildsensorn bara upp ljus i en färg - rött, grönt eller blått. 50% av pixlarna känner av grönt, 25% rött och 25% blått.

För att transformera det till ett RGB-värde för varje enskild pixel sker en beräkning i kameran, där algoritmen tar hänsyn till färgvärdena för flera omkringliggande pixlar (det är just detta som det beryktade FOVEON-chippet inte ska behöva göra).

RAW-filen däremot är en minnesdump av värdena precis som de var. Utan RGB-konvertering. Tittar man på en enskild pixel så är skillnaden att i en JPEG- eller TIFF beskrivs en pixel som exempelvis [röd 112, grön 245, blå 12]. I en RAW-fil beskrivs varje pixel snarare som: [ljushet 240, färg grön]. Ljushetsskalan är ofta i 12 eller 14 bitar, vilket ger tusentals steg.

Den konverteringsprocess som normalt sker i ett chip i kameran kan nu förflyttas till persondatorn, och fotografen kan påverka en mängd variabler inför konverteringen.

Det är bland annat därför man kan "styra vitbalansen" i efterhand. Den valda vitbalansen är ju en parameter som används just vid konverteringen från rådata till rgb-data.


Jag använder RAW med min D1x när jag...
... fotograferar under knepiga ljusförhållanden.
... känner på mig att bilden kommer att behöva mycket efterbehandling.
... vet att bilden ska göras ordentligt stor i slutskedet.
... vill att bilden ska vara kliniskt fri från JPEG-artefakter. För mig är RAW i det här fallet bättre än TIFF av tre skäl: Färgbalansen kan justeras i efterhand, färgdjupet är bättre (12 bitar mot 8) och filerna blir mindre på minneskortet (7 mb mot 18)

Med RAW och Nikons programvara Capture (eller sharewarealternativet MacBibble) får jag möjlighet att styra färgbalansen med extra stor precision innan jag konverterar till JPEG eller TIFF.

Nikons RAW, som heter .NEF, är i 12-bitars färg. Jag konverterar till 16-bitars TIFF innan jag öppnar bilden i Photoshop och får njuta av att kunna göra ganska långtgående justeringar med bibehållen tonrikedom i den slutliga 8-bitarsbilden.

Med just Nikon D1x finns det ytterligare en aspekt på RAW. Kamerans CCD har ju inte kvadratiska pixlar, utan rektangulära. Genom att plåta i RAW kan jag delvis välja hur bilden interpoleras. Antingen kan de ursprungligen 4000 x 1300 pixlarna (ungefär) interpoleras till standardiserade 3000 x 2000. Eller 4000 x 2600. Det är inte ofta jag väljer det senare, men ibland så.

Men det finns nackdelar också:
1) RAW tar ordentlig plats på minneskortet. Runt 7 megabyte bilden (går att köra en komprimerad variant också, men då kan inte filerna öppnas av tredjepartsprogram för filformatet är hemligt).
2) Det är lååååååångsamt att processa, i synnerhet på mac. Nikons programvara för mac är underlägsen den för pc. Ska bli ändring nu i november, påstås det.
3) Kameran blir lite segare med RAW, buffertminnet hanterar färre exponeringar.
4) Också det som redan tagits upp - kan man öppna .NEF-filer om 10 år?
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
Och som vanligt när man skriver långa svar postar Jim ett stringent inlägg en minut före.

ESP?
 
ANNONS