Annons

Nybörjare, hjälp, objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MrTellus

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte min första digitala kamera 2000, när min första dotter föddes. Det var en Hp 945, och den har fyllt sin funktion på att ta enkla familjebilder. Men nu känns det som om jag har växt ifrån den, och vill göra mera med kamera än att ta bilder på familjen.

Så jag har nu köpt mig en Pentax *ist DL , och det följde med 2st objektiv DA 18-55 och DA 50-200. Som ni nog förstår så kan jag inte så mycket om systemkameror, men jag har nästan suttit dygnet runt den senaste veckan och läst i Forumet, och på Fotosidans hemsida för att försöka lära mig lite grunder.

Nu till min fråga, om jag ska köpa ett till objektiv för att komplitera upp dom som jag har, vad skulle ni rekommendera då? men det behöver nog vara ett objektiv som kameran kan sköta själv som DA objektiven.

För när jag börjar fatta hur kameran funkar så har jag 6st objektiv från en Pentax P30 som ligger och skräpar, och dom ska ju funka till DL om jag har fattat allt rätt. Jag har provat några och det vart GANSKA bra bilder, men det var förmodligen mitt fel eftersom jag fick sköta objektivet själv :)
 

interpix

Aktiv medlem
Hej!

Du täcker upp ett stort område med dina två DA linser (18-200mm) så frågan är först kanske vilka är de övriga sex objektiven du har?

Om du vill komplettera med ljusstarkare linser är FA 50/1,4 ett riktigt fint objektiv. Kommande 16-50/2,8 är också en intressant ljusstark zoom men som man kan förmoda blir rätt dyr eller varför inte fisheyezoomen 10-17mm?

Annars är mitt grundtips att avvakta lite tills du bättre vet hur behovet ser ut.
 

MrTellus

Aktiv medlem
Nu har jag inte alla objektiven hemma, men dom som jag har är är:

SMC Pentax-M 1:2 50mm

SMC Pentax - A Zoom 1:35~4,5 35~70mm

och ett zoom objektiv tror jag, texten på den är: Formula 5 1:4.5 85-210mm. sen har jag en liten ask som det finns en "Rokinon Auto 2x Teleconverter det är vad jag har hemma just nu.

Nu när jag tittar lite närmare så ser det ut som lite skit på linserna, vad kan ni rekommendera för rengörnings produkter?

Cyberphoto har ett kitt som heter"Hama Linsrengöringsset 5932" kan det vara något?
 

jido

Aktiv medlem
Hej II

Grattis till din nya kamera!
Jag håller med Patrick om att du nog gör bäst i att växa in i det du redan har innan du köper på dig mer objektiv. Fota så mycket som möjligt så kommer du nog att upptäcka om de gluggar du har täcker dina behov.

Själv köpte jag min DL för ett par veckor sedan och är helnöjd med den. Och idag kommer min nya DA 16-45...

Fotosidan är ett bra forum - här kommer ett annat med lite högre beläggning där du nog kan få svar på det mesta: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

Mvh
Jimmy
 

interpix

Aktiv medlem
MrTellus skrev:
Cyberphoto har ett kitt som heter"Hama Linsrengöringsset 5932" kan det vara något?
Jag hade nog hellre valt en microfiberduk och en blåsbälg. Har man riktigt svår smuts är det bra att börja med våta rengöringservetter, såg dock inte just dessa på Cyberphoto.

Vilka inställninngar mm som gäller för manuella linser finns beskrivet i några äldre trådar. Din manuella 50 mm lins kan nog vara ett bra ljusstarkare komplement till DA-optiken!
 

MrTellus

Aktiv medlem
Tack så mycket för hjälpen & tipsen, nu tror jag att jag lugnar mig med att köpa fler objektiv. Så ska jag ut och fota som en galning och lära mig hur kameran funkar i olika situationer.

Och så ska jag se om jag kan hitta våta rengöringservetter, för det ser ut som ett tum avtryck efter min 1½ åriga dotter på ena linsen.

En annan dum fråga, när jag använder det manuella zoom objektivet så blir bilderna nästan kolsvarta, jag behöver öppna objektivet (kommer inte ihåg vad det heter) fullt för att det ska bli en bild, kan man ställa in kameran så att den blir mer ljuskänslig? Skulle vilja kunna använda den pga bra zoom möjligheterna.


Mvh Magnus
 

interpix

Aktiv medlem
Gissar att du menar 35-70 linsen och att "A" i beteckningen betyder att bländaren skall kunna styras från kamerahuset. Har ingen liknande lins själv så svårt gissa vad som falerar. Kanske kolla att bländarringen på objektivet står inställd på "A" ?

Om du trycker på Fn-knappen på kamerans baksida kommer du in i en snabbmeny där du kan gå til ISO och välja en större känslighet tex. ISO 800.
 
Senast ändrad:

MrTellus

Aktiv medlem
Hej igen!

Nej det är Formula 5 1:4.5 85-210mm som jag menar, den har ingen A som alternativ på bländaren. Det finns från 4.5 - 22, och jag blir tvungen att använda 4.5 för att kunna se något på bilden. Det blir en knivskarp bild med den(tycker jag), men som sagt så blir den mörk.

Det är nog inte mörkare en att man kan fixa det i Photoshop, men det vore kul att slippa. jag skickar med en bild som jag bara har förminskat, det är toppen på en telestolpe ca 25-30m ifrån kameran och klockan var ca 13.00.
 

Bilagor

jido

Aktiv medlem
Kolla i manualen ...

... på sidan 180. Där beskrivs hur du ska göra. Principen är att ställa in vald bländare, blända ner med skärpedjupskontrollen och mäta ljuset då.

/Jimmy
 

MrTellus

Aktiv medlem
Ska se vad som finns på cd skivan som kom med kameran. Boken var på Franska :) och det förstår jag inte så mycket utav.

Men ett STORT tack till er alla som har hjälpt mig.

Mvh Magnus
 

jido

Aktiv medlem
Jag glömde en sak:

I Meny-läget ska du under "C" sätta "Anv. av bländarring" till värdet 2. Då ska (tydligen) kameran mäta ljuset när du använder skärpedjupskontrollen.

Hör av dig om du inte hittar någon manual så kan jag läsa högt för dig ;)

/Jimmy
 

MrTellus

Aktiv medlem
:))

Du slipper högläsning, jag hittat en svensk manual på ena cd skivan som kom med kameran...

Tack för hjälpen
 

quarc

Aktiv medlem
MrTellus skrev:
Hej!
Jag köpte min första digitala kamera 2000, när min första dotter föddes. Det var en Hp 945, och den har fyllt sin funktion på att ta enkla familjebilder. Men nu känns det som om jag har växt ifrån den, och vill göra mera med kamera än att ta bilder på familjen.

Så jag har nu köpt mig en Pentax *ist DL , och det följde med 2st objektiv DA 18-55 och DA 50-200. Som ni nog förstår så kan jag inte så mycket om systemkameror, men jag har nästan suttit dygnet runt den senaste veckan och läst i Forumet, och på Fotosidans hemsida för att försöka lära mig lite grunder.

Nu till min fråga, om jag ska köpa ett till objektiv för att komplitera upp dom som jag har, vad skulle ni rekommendera då? men det behöver nog vara ett objektiv som kameran kan sköta själv som DA objektiven.

För när jag börjar fatta hur kameran funkar så har jag 6st objektiv från en Pentax P30 som ligger och skräpar, och dom ska ju funka till DL om jag har fattat allt rätt. Jag har provat några och det vart GANSKA bra bilder, men det var förmodligen mitt fel eftersom jag fick sköta objektivet själv :)

Med tanke på att du säkert vill fota din dotter i alla möjliga situationer och kanske gärna utan blixt....så tycker jag du skall välja en 50/1.4 Ett av de skarpaste objektiven alla kategorier (och märken) och väldigt ljusstarkt. Men ISO 800 inställt (fortfarande hyfsat lågt brus) kan du ta bilder i stearinljusbelysning (om objektet sitter nära ljusen och hyfsat stilla). Om jag bara skulle ha ett objektiv till min kamera så skulle det vara 50/1.4
 
ANNONS