Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

bapsan

Aktiv medlem
Stryp inte inflödet

Jag har röstat att det ska fortsätta som idag, betalar man 300 som silvermedlem så bör man ju också få nåt för de pengarna.Det kanske är för många poler idag och det är därför omdömena sjunkit.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ang förslag om rankade kommentarer som ger poäng och snabbare uppladdning. Det systemet har vi kikat på flera ggr och bland annat Photosig kör setnhårt på det. Dock verkar det inte så klockrent som det låter. Läs bland annat KG Stolts inlägg tidigare i denna tråd.
 

MrTellus

Aktiv medlem
Det var en riktig bra artikel!

personligen så tittar jag på alla bilder i Polen för nybörjare, jag sitter och studerar bilderna, och läser kommentarerna från andra medlemmar så att jag ska förstå vad dom menar med sina inlägg, jag ser det även som en lärdom för mig. Så för mig är det inte så viktigt att få en kommentar på just min bild, men visst är det kul om man nu råkar få det.

Och jag är inte sämre än att jag ska försöka ge mer kommentarer utifrån min synvinkel på bilderna. Sen kan man ju hoppas att dom som får kommentarerna fattar ved den här kamera nooben menar :)

Mvh Magnus
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Vad handlar kritikpoolerna om? Att visa så bra bilder som möjligt?

Jag ställer frågan ytterligare en gång eftersom jag inte riktigt förstår hur vissa tänker:

Är Bildkritikpollerna till för betraktaren eller fotografen? Är det meningen att bildkritikpoolerna ska visa upp det allra bästa eller vara en plats där fotograferna kan få hjälp och vägledning?


Ett system med kvalning, t.ex. att man måste få ett omdömme innan man kan lägga in en ny bild måste vara det dumaste man kan införa om det inte bara handlar om att tittaren ska få så fint ögongodis som möjligt. Hur var det nu då? Ska inte kritikpoolerna vara utvecklande för ifotograferna? Hur i sjutton är det utvecklande om man lägger ut en bild och sen är det stopp för att ingen kommenterar den? Enligt detta resonemang är man alltså INTE välkommen här om man inte redan håller hög kvalité. Men hur ska man lära sig det då, om man inte får visa sina bilder?

Om man måste få kommentarer innan man kan lägga nästa bild, då får man helt enkelt hitta kompisar som ser till att kommentera varandras bilder. Kanske tillochmed leja en anhörig/kompis utanför fotovärlden att registrera sig här bara för att lägga kommentarer på ens bilder så man inte åker ut. Går alltså att komma förbi den regeln OM man har kompisar.

Det luktar elittänkande här. Vi som inte producerar superbilder ska helt enkelt inte publicera nått här. Å ve om vi skulle visa minsta intresse av tekniken, det är ju BARA fotografierna som räknas. Men var ska vi ta vägen då? Vi som vill upp? Vi som vill lära oss mer? Var ska vi visa våra foton då? Vem ska bedömma dem åt oss? Ett foto varannan vecka, det är inte ens i närheten av det jag producerar. Jag fotar varje dag och vill ha feedback direkt. Ju snabbare feedback desto snabbare utveckling. Jag betalade t.o.m. en avgift för den möjligheten. Om jag bara får feedback för två bilder i månaden, då hinner jag göra många misstag innan jag upptäcker dem. Fördelen med internet torde väl vara just snabbhet i respons. Tyvärr får inte alla bilder kommentarer. Men det är ju inte så mycket att göra åt. Man kan ju inte kasta ut dessa fotografer för det.

Varför är det stora bildflödet ett problem? Är det inte ett sunt tecken på att folk vill fotografera och att de bryr sig om sina fotografier?

Ytterligare en sak, många av er har kanske andra sätt att publicera era bilder, men många av oss har bara kritikpoolen. Det (och liknande ställen på andra internetsidor) är den enda plats jag själv känner till att publicera mina bilder på just nu. Hur ska jag veta vad andra tycker om mina bilder om jag inte visar upp dem i ett sammanhang där tittaren kan kommentera bilderna?

På åttiotalet var det bara fotohandlaren som såg mina bilder och jag tröttnade snabbt. Här är det många fler som ser dem och de med samma inriktning kommer med tipps och kritik. Det är en oerhörd nytta när man utveclas. Stryper man kritikpoolen så kommer man också att strypa utvecklingen och intresset hos de som är mest på G.
 

cw-op

Aktiv medlem
Eftersom antagonisterna tjötar sina argument om och om igen så gör jag väl likadant hehe ...

Om man behåller det som det är idag så är det tillräckligt begränsande jämfört med tidigare då man kunde ladda upp fler bilder för kritik samtidigt. Ponera att fotografen kanske bara har en kväll i veckan över för att pyssla med sina bilder och ladda upp. Han/hon får i praktiken endast ladda upp en bild/vecka redan som det nu är. Har man bara nån kväll då och då över för fotosidan så kan det kanske gå både en eller två veckor mellan nedladdningarna. I det läget skulle det naturligtvis kunna gå att skicka upp fler bilder för kritik än en (1) om man känner för det vill säga. Det ska vara smidigt på internetsajter oavsett det handlar om foto eller nåt annat. Man ska inte heller behöva ha manualer och regelsamlingar för att kunna vara medlem och navigera här ... Ju mer krångel desto mer ja just det; Krångel!

Jag tror man biter sig i svansen om man tror att flödet av bilder så avgörande har minskat intresset för att kommentera. Debatterna som har varit här om vilka bilder som platsar är troligen en långt större bov i dramat. Dessutom så har ju många av de mycket socialt aktiva och entusiastiska profiler som fanns här bara när jag började för två och ett halvt år sedan försvunnit av nån anledning? Såna saker påverkar ju naturligtvis. Fotosidan är ju en ganska tom påse om inte medlemmarna fyller den påsen med nåt. Nu ska man tömma den påsen för att höja kvaliteten på bilder och kommentarer, ett rent önsketänkande som jag ser det. Håller helt med Per-Erik Claesson som imho skrivit bland de vettigare inläggen i den här debatten på mycket länge.

Man kan inte dalta med kommentarer och kritik in absurdum ej heller mer eller mindre inkompetensförklara invånarna här på siten vilket sker mer eller mindre öppet ganska ofta. Fotografering är ju dessutom en process där man måste få tänka själv och vandra sina egna vägar för att hitta ett uttryckssätt som också passar just en själv. Man kan inte gå in och peka att du ska göra si eller du ska göra så då blir likriktningen total och inget jag och många med mig härinne vill ha. Det påminner mig om hur det såg ut i en del totalitära stater typ den sovjetiska proletärkulturen med monumentala målningar o fotografier på arbetare och politiker uppblåsta i kollossalformat. Eller det tredje rikets förhärligande av det tyska folket och den ariska rasens utomordentliga förträfflighet.

Som "publikundersökning" funkar ju fs jättebra, likaså som inspirationskälla även som teknisk support och ren konsumentupplysning för kameror objektiv och all tänkbar fotoutrustning faktiskt. Suvvo och verkligen inget JAG vill bli av med, sorry Alf m.fl! (C;

Poolerna för kritik som dom funkar nu och är tänkta att fungera är jag mer tveksam till. Man måste ju tyvärr in i kritikpoolerna för att "synas" med sina bilder vilket inte är helt lyckat. Jag har full förståelse för att ledningen här på fotosidan vill prova lite nya djärva grepp för att få sidan så bra och attraktiv som möjligt men lyssna mer till "gräsrötterna" här på siten än de få som -av nån anledning- höjer rösten i tråd efter tråd och efterlyser förändringar, förändringar som ofta segregerar medlemmarna på ett otrevligt sätt efter kompetens bildkvalitet etc! Vissa går det inte att pleasa hur mycket man än anstränger sig så där är det nog "kört" ändå tror jag.

(Nu har ju tom. "Chefernas" lagstadgade rätt till semester ifrågasatts, ett dåligt omen(C;?)

Inget jag önskar för alla behövs här och trots att debatten ofta kör fast i samma gamla hjulspår så finner åtminstone jag (o många med mig tydligen) ett visst nöje i att läsa och delta. (C;



Slutligen så tror jag på lite kul och spontana intiativ alla "Urbanos Corner" sånt kunde sätta lite sprätt på fotosidan och det är nåt helt annat än de kvasipretentiösa initiativen a´la "mycket erfaren-poolen". Själv skulle jag klara mig bra med en uppladdning i månaden om så vore men tycker att dom som vill ska få ladda upp absolut minimum en kritikbild per dygn, redan det är en stor inskränkning om man jämför med tidigare! JANNE
 
Senast ändrad:

Tamrock

Aktiv medlem
mycke kloka ord och förslag
de pratas om berömande och kritik
dom riktigt duktiga fotograferna lägger
nog inte ut en bild som är lite dålig bara
för att få kritik utan dom hamnar nog i
papperskorgen
jag menar många bilder kan man bara ge beröm
sen ska man komma i håg att kommenterarens
kunskapar spelar en stor roll oxå ang.
kommentarens innehåll
bildflödet bör inte minskas som jag ser de men
jag tycker de är för många pooler idag
tvångskommentering är nog inte en bra lösning
utan en positiv känsla om att kommentera bör
framhävas på nåt sätt
sen tror jag att många bör ändra sig lite och
våga skriva de dåliga med bilden oxå,många
skriver de positiva med bilden men lämnar de
dåliga de tycker
sen verkar de vara lite status oxå i bland
ju bättre och mer erkänd fotograf du är ju
mindre kommentarer kan du ge,självklart upp
till var och en att kommentera men de är en
känsla jag fått
sen finns de dom som fått fan för att dom kommenterat mycke,vilket borde har varit tvärtom
vi måste släppa de personliga mer och koncentrera
oss mer på bilderna (gäller även mig själv)
en del verkar tycka att de är fjäsk att ge en
kommentar,dom bör nog skaffa sig nåt annat att göra i stället
jag kommenterar oftast tillbaks vilket känns rätt
för mig,jag tycker de är kul att gå in på den personens sida och titta på dennes bilder och att hitta en bild att kommentera har aldrig varit ett problem,
sen är de faktiskt så här oxå,vill du ha kommentarer på dina egna bilder så måste du ge
kommentarer själv,inte helt konstigt tycker jag

ju mer vi vågar kommentera och även ge ärliga
kommentarer ju roligare får vi och ju bättre
fotografer blir vi
 

magnus67

Aktiv medlem
Efter att ha läst en massa kommentarer, smält dem och tänkt lite har följande tankar kristalliserat ut sig i min hjärna:

Minskad uppladdningsfrekvens, men inte så drastiskt som 1/vecka. Minskad möjlighet att ladda upp borde leda till att man tänker efter lite extra innan man trycker på Ladda upp-knappen.

Kombinera detta med en ökad exponering av bilder på startsidan och även på galleri-listan. (Köpes och säljes samt recensioner behöver inte ligga på startsidan, ta bort dem och det blir mer plats.)

Dessutom krävs ytterligare pedagogiska insatser för att betona att det inte är fotoalbum utan kritikpooler det handlar om.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
För att förtydliga lite viktiga saker. Läs detta noga:

1. bildkritik är precis vad det heter. Det är till för att fotografer skall utvecklas. Men en viktig sak är självkritik. Vi vill att man verkligen vet varför man laddat upp bilden till bildkritik och kan motivera det. Så har det varit från dag 1.

2. System med premiering av kommenterande bygger på att man har en grundpott och uppladdningsfrekvens (ex 5 bilder i veckan), som ligger som standard via exempelvis betalmedlemskap. Genom att ge mycket givande kommentarer kan medlemmen öka på sin pott. Det är alltså inget tvång att kommentera, utan man har då sin standarduppladdningsfrekvens.

3. Bildkritikpoolerna har fått nya rubriker igår (fast i menyerna ligger det gamla namnen kvar). Uppdatera er på de så ni är med på vad som gäller just nu. Se här http://www.fotosidan.se/pools/

4. När det gäller bildkommenterande så skriver vi under och pushar för denna mycket bra artikel av Maria Mattiasson http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm. Vi har även önskan om att kommentarer skall vara konstruktiva (men vi förstår om det kan vara lurigt ibland).

5. Ofta hänsvisas att duktiga fotografer lämnat sidan. Sällan har jag konkreta exempel på det. Att folk som varit väldigt aktiva tonar ner är inget konstigt. Intresset går upp och ner när det gäller olika saker. Tror snarare att det är det som tröttar ut, snarare än att funktioner på sajten skrämmer.

6. YES. Mer bilder skall in på startsidan. Jag har haft förslag sedan länge men vi har inte fått tummen ur. Gallerisidan (http://www.fotosidan.se/gallery/) hamnade mellan stolarna i samband med en jobbarhelg i våras. Tanken var att den skulle justeras något senare eftersom vi inte hann det då, men det har inte blivit gjort. Prio 1 på båda dessa saker.
 

Boop

Aktiv medlem
Tamrock skrev:
mycke kloka ord och förslag
de pratas om berömande och kritik
dom riktigt duktiga fotograferna lägger
nog inte ut en bild som är lite dålig bara
för att få kritik utan dom hamnar nog i
papperskorgen
jag menar många bilder kan man bara ge beröm
sen ska man komma i håg att kommenterarens
kunskapar spelar en stor roll oxå ang.
kommentarens innehåll
bildflödet bör inte minskas som jag ser de men
jag tycker de är för många pooler idag
tvångskommentering är nog inte en bra lösning
utan en positiv känsla om att kommentera bör
framhävas på nåt sätt
sen tror jag att många bör ändra sig lite och
våga skriva de dåliga med bilden oxå,många
skriver de positiva med bilden men lämnar de
dåliga de tycker
sen verkar de vara lite status oxå i bland
ju bättre och mer erkänd fotograf du är ju
mindre kommentarer kan du ge,självklart upp
till var och en att kommentera men de är en
känsla jag fått
sen finns de dom som fått fan för att dom kommenterat mycke,vilket borde har varit tvärtom
vi måste släppa de personliga mer och koncentrera
oss mer på bilderna (gäller även mig själv)
en del verkar tycka att de är fjäsk att ge en
kommentar,dom bör nog skaffa sig nåt annat att göra i stället
jag kommenterar oftast tillbaks vilket känns rätt
för mig,jag tycker de är kul att gå in på den personens sida och titta på dennes bilder och att hitta en bild att kommentera har aldrig varit ett problem,
sen är de faktiskt så här oxå,vill du ha kommentarer på dina egna bilder så måste du ge
kommentarer själv,inte helt konstigt tycker jag

ju mer vi vågar kommentera och även ge ärliga
kommentarer ju roligare får vi och ju bättre
fotografer blir vi
Kloka ord Micke och jag håller med dig!

Sedan när det gäller bildflödet röstade jag på 3 bilder i veckan. Ett lagom flöde för att ge folk chansen att kommentera, risken är väl annars att bilderna bara försvinner i mängden.

Alla dessa pooler som finns nu, varför så invecklat? Förenkla, räcker det inte med en nybörjarpool, en pool typ "bildkritik" och en pool "avancerad bildkritik" likt den modell som finns på foto.no? Där tycker jag de lyckats med att begränsa inflödet och fått bra styrning på kommenterandet. I synnerhet gillar jag deras modell med "färgpluttar" i profilerna, grönt för nybörjare som behöver hjälp och stöd, gult för de som är lite erfarna och vill ha kritik men även hjälp, och rött för dem som vill ha kritik och tål att höra vad som tycks.

Jag tycker tonen är på rätt nivå. Det handlar nästan alltid om bilden vilket ju är meningen.

Jag gillar även den möjlighet de har att "Anbefalla" en bild, den läggs då på första sidan och kan ses en längre stund. Något för FS att titta på?

Jag upplever i allfall att bildflödet inte är lika hysteriskt på den sajten.

Som det är nu har jag tappat lite sugen för FS vilket är trist, jag måste använda mig av en gammal klyscha; Det var bättre förr..

Det är mina personliga tankar om det hela.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
En tanke som poppade upp precis.. varför inte ha ett tvingande fält när man lägger in en bild. Ett fält där du som fotograf måste ange vad du tänkt med din bild. Precis som du får idag om du lägger in en bild i en pool, då får du ett extra fält att ange text i.. men kanske det ska vara tvingande?

Då måste du ange om du vill ha kritik på något visst, eller om du lyckats med något och vill ha kommentarer på just det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
ulricahdesign skrev:
En tanke som poppade upp precis.. varför inte ha ett tvingande fält när man lägger in en bild. Ett fält där du som fotograf måste ange vad du tänkt med din bild. Precis som du får idag om du lägger in en bild i en pool, då får du ett extra fält att ange text i.. men kanske det ska vara tvingande?

Då måste du ange om du vill ha kritik på något visst, eller om du lyckats med något och vill ha kommentarer på just det.
Beskrivningsfältet är tänkt för precis detta, men det är inte tvingande.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Beskrivningsfältet är tänkt för precis detta, men det är inte tvingande.
Nej, jag vet. Men om det var tvingande, så blev vi alla tvugna att tänka till innan bilden blev publicerad. Vi blev tvugna att skriva vad vi vill visa med bilden, och jag tror att det blir svårt att lägga ut en "familjealbumbild" och beskriva vad man vill göra bättre eller vad man tycker sig ha lyckats med.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
När man får se gamla trådar så där, så blir jag ännu mer övertygad om att något måste göras.

Med så många medlemmar här så kommer många förmodligen att bli besvikna och lika många bli glada över de förändringar vi antagligen står inför.

Att få alla nöjda är en omöjlighet, och dessa frågor kommer nog komma upp många gånger igen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
ulricahdesign skrev:
När man får se gamla trådar så där, så blir jag ännu mer övertygad om att något måste göras.

Med så många medlemmar här så kommer många förmodligen att bli besvikna och lika många bli glada över de förändringar vi antagligen står inför.

Att få alla nöjda är en omöjlighet, och dessa frågor kommer nog komma upp många gånger igen.
vi har gjort flera rejäla förändringar sedan de tråderna men med tiden så uppkommer alltid samma debatter oavsett funktionalitet.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
En tanke som poppade upp precis.. varför inte ha ett tvingande fält när man lägger in en bild. Ett fält där du som fotograf måste ange vad du tänkt med din bild. Precis som du får idag om du lägger in en bild i en pool, då får du ett extra fält att ange text i.. men kanske det ska vara tvingande?

Då måste du ange om du vill ha kritik på något visst, eller om du lyckats med något och vill ha kommentarer på just det.
AMEN!

Detta tror jag skulle lösa mååånga problem!! Fan va smart.. att jag itne ens tänkte tanken själv!

Eftersom kritikbilder skall läggas upp med eftertanke (se David Elmfeldts tidigare redovisning) så torde detta inte vara några problem att skriva VAD man tänkte på vid fotograferinge, VARFÖR man lägger upp bilden, VAD man vill få ut av uppläggandet.

Bör ju kunna gå hyfsat snabbt att fixa.

Detta leder direkt utan minsta felmarginal till att alla bilder som man inte orkar skriva någonting om eller inte kan skriva någonting om försvinner obarmärtigt iväg och endast seriösa kritikbidler kommer med!

Detta kan bli en av de bästa lösningarna på Fotosidan!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kalle_B skrev:
AMEN!

Detta tror jag skulle lösa mååånga problem!! Fan va smart.. att jag itne ens tänkte tanken själv!

Eftersom kritikbilder skall läggas upp med eftertanke (se David Elmfeldts tidigare redovisning) så torde detta inte vara några problem att skriva VAD man tänkte på vid fotograferinge, VARFÖR man lägger upp bilden, VAD man vill få ut av uppläggandet.

Bör ju kunna gå hyfsat snabbt att fixa.

Detta leder direkt utan minsta felmarginal till att alla bilder som man inte orkar skriva någonting om eller inte kan skriva någonting om försvinner obarmärtigt iväg och endast seriösa kritikbidler kommer med!

Detta kan bli en av de bästa lösningarna på Fotosidan!
Vi har diskuterat detta tidigare, just nu kommer jag inte på hur vi sa då eller en bra anledning till att INTE ha det tvingande.

Nu står denna text i Våra tankar om medlemmars gallerier (http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm):

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

men det skulle vi kunna lägga bredvid beskrivningsfältet så att det tydligt framkommer.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Ännu bättre vore om detta fält som redan finns på sin bilduppladdningssida användes för detta ändamål, då skulle även bilder som inte läggs i poolerna hamna under samma regel.

PS!
Tack, Kalle för att du gillade min idé :))
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vi har diskuterat detta tidigare, just nu kommer jag inte på hur vi sa då eller en bra anledning till att INTE ha det tvingande.

Nu står denna text i Våra tankar om medlemmars gallerier (http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm):

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

men det skulle vi kunna lägga bredvid beskrivningsfältet så att det tydligt framkommer.
Det är jättebra att det står där, men tyvärr tror jag inte ens en handfull verkligen läser det och lever efter det. Tyvärr inte jag heller, även om jag tycker om idén. Jag laddar ofta upp min bild utan att skriva någon kommentar varken i den första kommentarsrutan som finns där jag laddar upp min bild, eller i den extra rutan som jag får om jag laddar upp i en pool.

Näe, ska man hårddra och strypa, så är tvingande fält det enda som fungerar i långa loppet tror jag.
 
ANNONS