Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i Danmark , vad tänka på ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Ricardo

Aktiv medlem
Ska till danmark på semestern och tänkte ta med kameran, men vad säger lagen om vad man får/inte får fotografera?
Vet ungefär hur det är i sverige men sen är det stopp.
Finns det någon här som sitter på kunskap eller har någon länk att bjuda på?

Tack på förhand.
Rickard
 

frans

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men undrar jag med.

Har tänkt besöka Holland och Belgien i fotograferingssyfte, och är nyfiken på vad som gäller där med.

Kanske skall vi försöka göra en liten sammanställning över vad som gäller i olika länder i vårt närområde?

/Frans
 

Nw2

Avslutat medlemskap
I Danmark är det fritt att plåta, dock så kan du bli id-kollad om du plåtar ex vid Judiska kyrkor eller liknande pga vissa hot och attentat som inträffat de senaste åren. Men det är sällan detta sker och Danska SÄPO och Polisen är väldigt trevlig och vill bara kolla . Något som är helt okej, och som jag har full förståelse för.

Jag har blivit kollad 2 gånger under 5 år och polisen har varit otroligt trevlig och tom bjudit på snus !


Ett litet tips: Om du är i Danmark så skall du vara medveten om att folk kommer "retas" med dig för du är Svensk, då Dansken ofta ser svensken som "stel", det är bara att acceptera.

Dock är det bara att nämna "Slaget vid Lund" den 4 december 1676 så blir Dansken tyst :)


Niklas
www.niklaswibom.com
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Okey, det låter bra...
Tack för det, Niklas !

Om jag ger fasen i att öppna munnen kanske man slipper bli tråkad...
 
ANNONS