Annons

Panorera med stativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Ricardo

Aktiv medlem
Vid panorering, ska stativet sitta i kameran(lodlinjen närmast filmplanet/censorn) eller kan jag sätta stativet i stativfäster på objektivet för bäst effekt?
Det är ett 70-200mm med stativfäste...

Ska plåta racercyklar , panorerat med lång slutartid och blixt på 2:a ridån, med enbent stativ.

Låter 1/25sek bra att utgå ifrån? Omnibouncer på eller av?

Ide'er,tankar?
 

Haraldus

Aktiv medlem
Ska man ta en panoramabild som ska bestå av flera sammanfogade bilder så måste man använda trebent stativ och se till att stativhuvudet är i våg åt alla håll även när det vrids. Vridningen bör göras så att bilderna överlappar varandra lika mycket. I annat fall kan objektivets olika distorsion vid olika avstånd från optiska axeln medföra att bilderna inte kan passas ihop.
Teoretiskt sett bör stativgängan sitta i den ”optiska noden” men praktiskt sett blir vinkelfelet väldigt litet även om stativet sitter vid t ex film/censorplanet.
Fast jag tvivlar på att det är denna typ av panoramafotografering du syftar på…
/Harald
 

T. Guldstrand

Aktiv medlem
Harald, jag tror att du missuppfattat Rickards fråga..
Panorera och Panorama bild är två helt skilda saker.
när man panorerar följer man objektet i rörelsen, för att få objektet skarpt, medans omgivningen är suddigt. I Rickards fall följer han cyklisten medans omgivningen "ger fart" iform av att den inte är skarp, rörelseoskärpa....
/tobias

www.tobiasguldstrand.com
 

Vickeee

Avslutat medlemskap
Gällande omni-boncern så bör du nog ta av den, eller jag tar ialla fall alltid av min när jag ska fota objekt som är lite längre bort. Bouncern "suger" upp lite av blixtljuset, ialla fall har jag upplevt det så..
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Don Ricardo skrev:
Vid panorering, ska stativet sitta i kameran(lodlinjen närmast filmplanet/censorn) eller kan jag sätta stativet i stativfäster på objektivet för bäst effekt?
Det är ett 70-200mm med stativfäste...
En 70-200 blir lätt obalanserad om du fäster stativskruven i kameran. Då måste du hela tiden hålla upp gluggens vikt vilket jag tror kommer inverka negativt (du kommer nog få stå och vänta rätt länge). Jag skulle säga objektivets stativfäste.

Med ett enbensstativ har du frihet att vrida som du vill. Så länge du följer motivet så har det inte någon större betydelse om du vrider kring en axel genom sensorn eller ej.

Låter 1/25sek bra att utgå ifrån? Omnibouncer på eller av?
Tiden är svårt att säga om, du måste prova dig fram. Hur fort rör sig motivet över sensorn? Dvs hur långt borta är de, i vilken riktning rör de sig, hur snabbt rör de sig och klarar du av att panorera under vald tid? Många faktorer som spelar in, men 1/25s är väl inte helt galet att börja med tror jag.

Men en omnibounce på blixten? Plåtar du inte utomhus (eller i en väldigt stor lokal)? Då lär det inte finnas något som ljuset omnibouncern sprider kan studsa mot ned mot motivet. Med andra ord ger den ingen effekt alls, annat än mindre kräm ur blixten och/eller kortare livslängd på batterierna.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle sätta enbensstativet i objektivets stativfäste, då det förmodligen är närmast objektivets "nodalpunkt". Det är enligt min erfarenhet mycket lättare att snabbt vrida ekipaget när det är fäst där (och det är ju också bl.a. därför många naturfotografer använder t.ex. Wimberleyfästen för att fotografera rörlig fågel).

OT: Nodalpunkten i sig har ingen större betydelse vid panorering av rörliga motiv, men vid panorama har den det (även praktiskt sett) - sitter stativets rotationspunkt i nodalpunkten slipper man skuggeftekter och dylikt som inte är så snyggt i det färdiga panoramat.
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Tack för svaren.
Omnibouncern var var jag nästan säker på att den bara stjäl ljus/effekt.
Jag tänkte till lite och kollade på förra årets försök(före systemkameran) till panorering med lång slutartid och rear sync. , såg att jag hadde 10mm brännvidd med 1 1/8" censor(7*5mm eller ngt.).
Och ska jag stå på samma ställe(i en kurva på en mindre landsväg, vid gräskanten på en mötesficka) tror jag mer på ett 18-50mm.

Tack också till Harald för förklaringen hur man gör ett panoRama. =)
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
även jag kör med 70-200 samt enbent stativ och har fptt rekomendationen att sätta stativfoten mellan fötterna och sedan rotera med efter det, tyckte det funkade rätt bra - men det är slutartiderna som är det knepiga så se till att du har ett gäng cyklar att testa på innan (föråkare?)
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Tack för tipset Oskar!
Blir nog inte någon större mängd cyklister(kanske ett 20tal) att plåta ,så jag får passa på att testa inställningarna under uppvärmningen.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Eftersom själva cyklisten rör på sig ganska mycket ska du nog hålla ner tiden så mycket som möjligt.

Panoreringseffekten kan du höja genom att ha långt till bakgrunden.
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Ja något i den stilen Janne...
Mycket fina bilder.

Får reka en bra plats på väg till starten, hadde man tränat mer cykel istället för att fotografera skulle jag kört klubbmästerskapet.
 

jansta

Aktiv medlem
Försök att hitta en plats där bakgrunden ligger 1-11/2 steg under i exponering. Cycklisterna är otfta färggranna och kommer då att stå fram ur bakgrunden.

Jan
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Okej!

Som folk sagt, ingen omnibouncer. Jag brukar få ställa upp blixten lite för att få det som jag vill ha det.

Tiden kan variera. Jag kör ibland panoreringar med vidvinkel och 1/250 sek. Här ser du en bild där jag står rätt så nära (kör med 50mm)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/476668.htm?set=lp

Och här ser du en på 1/30

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/763291.htm?set=lp

Har du bestämt dig för att använda stativ? Jag känner mig lite låst om jag skulle använda det och kör alltid handhållet utan IS och grejjer men tycker att det fukar bra ändå. Det är väl bara att träna, träna träna och träna så går det att få till rätt shyssta panoreringar. Och tiden varierar ju som sagt med hur långt du har till avståndet och hur lätt det är att följa med objektet..

- Johan

Don Ricardo skrev:
Vid panorering, ska stativet sitta i kameran(lodlinjen närmast filmplanet/censorn) eller kan jag sätta stativet i stativfäster på objektivet för bäst effekt?
Det är ett 70-200mm med stativfäste...

Ska plåta racercyklar , panorerat med lång slutartid och blixt på 2:a ridån, med enbent stativ.

Låter 1/25sek bra att utgå ifrån? Omnibouncer på eller av?

Ide'er,tankar?
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
gällande den mörka bakgrunden som Jan nämner så såg jag att Mattias Karlsson på www.moderskeppet.se gjorde en liknande snygg effekt men som efterbendling i photoshop (blir dock säkert bättre om man kan sätta den direkt vid fotograferingstillfället istället) när han demonstrerade ett snabbt arbetsflöde efter en fotografering av en triatlon tävling

länk: http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2006/nagra-minuter-i-mitt-photoshop-1-snabbt-arbetsflode/

vet inte om det är något för dig men tänkte ändå att jag kunde tips utifall
 
ANNONS