Annons

Canon RC-1 fjärrkontroll till självporträtt med action ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Ricardo

Aktiv medlem
Fick en ide på självporträtt på min mountainbike (kamera på stativ med vidvinkel och blixt på 2a ridån) och då behöver man någon utlösare exempelvis en fjärrkontroll, sagt och gjort, köpte kaffebrus 3parts fjärr och provade...

Resultatet blev inte vad jag önskade, väldigt riktningskänslig och den klassiska "peka med fjärren" posen var enda som fungerade, ibland
löste kameran inte ut,kändes det som att det inte fanns batteri i fjärren.
I gångfart så lyckades det, dock blev rörelseoskärpan blev löjligt liten (1/10s, blixt på 2a ridån).

Hur snabb reaktion på knappen är RC-1:an?

Kan en programerbar fjärrkontroll(multi) vara lösningen?
 

mabzor

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en rc-1 och testade faktiskt idag vid E4an jag tyckte den funkade perfekt.

"Räckvidd ca 5m
Direktavtryck eller 2s fördröjning
RC-1 kan också användas för att fälla upp spegeln och bulb-exponering"

Så en programbar vet jag inte om det är till stor nytta egentligen.
 

falke

Aktiv medlem
Jag blev också besviken på den eftersom man ju måste stå framför kameran. Jag hade tänkt använda den till att rigga upp kameran för fågelfoto och gömma mig en bit bort. Men det blir ju inte särskilt bra om jag måste gömma mig på motivets plats..... ;o)

Jag ska experimentera med att rigga uppen tandläkarspegel eller något liknande för att kunna stå bakom kameran. Nu känns det mest som en leksak...
 

mabzor

Aktiv medlem
Jag fick precis ett mail angående iaf min 350D. Att jag ska uppdatera firmwaren i den. Då dom hade förbättrat något funtion till just RC-1. Får hoppas att är till en fördel iaf.

"This firmware update incorporates the following improvements:

1. Fixes the phenomenon of shots being unable to be taken when using the remote controller RC-1.
2. Fixes the phenomenon wherein the camera continues to scroll through images being played back.
3. Improves reliability in communication when using some CF cards."
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
mabzor skrev:
Jag fick precis ett mail angående iaf min 350D. Att jag ska uppdatera firmwaren i den. Då dom hade förbättrat något funtion till just RC-1. Får hoppas att är till en fördel iaf.

"This firmware update incorporates the following improvements:

1. Fixes the phenomenon of shots being unable to be taken when using the remote controller RC-1.
2. Fixes the phenomenon wherein the camera continues to scroll through images being played back.
3. Improves reliability in communication when using some CF cards."
Antar att det är vers. 1.0.3 du skulle uppdatera till... Har denna version.
Om man ska åka in till ngn affär och köpa på vinst och förlust...
 
ANNONS