Annons

Detta objektiv till K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektiv har olika storlek. Mitt F 100-300 f/3.5-4.5 tar upp lika mycket plats som fyra stycken FA 50 f/1.7, exempelvis. Sigmat du pratar om är större än DA 18-55 zoomen. Och tänker du ha en blixt så räkna med att blixten tar upp minst lika mycket plats som standardzoomen. Därför är det bra att ta till lite extra när man tänker väskor.

Jag bedömer inte bildkvalitet på objektiv utifrån bilder på webben, eftersom de flesta bilder som läggs ut har justerats i efterhand av fotografen. Ja, det är ju så vi gör... Vi tar en bild, sedan tar vi in den i Photoshop eller liknande och justerar exponering, ökar skärpa och fixar till olika former av fel i bilden. Detta är även en del av tjusningen med digital fotografering, att det går - inom vissa gränser - att rädda en dålig bild.

Jag vet många som köpt en kamera och objektiv efter att ha sett massa snygga bilder på webben och sedan blir de besvikna för att deras egna bilder inte ser lika bra ut...

Tänka julklapp redan nu? Det släpps nya objektiv hela tiden och Pentax själva jobbar på massor av spännande objektiv som kommer att släppas under hösten. Så jag tycker det är lite väl tidigt bestämma sig nu. Före jul kommer även prisbilden med stor sannolikhet se annorlunda ut än idag. Du har fortfarande gott om tid att bestämma dig och jag rekommenderar att du tar ut kameran i solen och tar en massa bilder och låter tankarna om julklappar vila under sommaren. :)

Hälsar
R
 

karlstrand

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Före jul kommer även prisbilden med stor sannolikhet se annorlunda ut än idag. Du har fortfarande gott om tid att bestämma dig och jag rekommenderar att du tar ut kameran i solen och tar en massa bilder och låter tankarna om julklappar vila under sommaren. :)

Hälsar
R
Låter bra! Tack för svaret...

Men vilken väska?

Pentax K100D
18-55
Något framtida teleobjektiv
Batterier
Laddare
Några filter
Penna
Notblock
Motljusskydd


Så vad tror du?
Kanske även mobil och sånt ska få plats :)
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag har en K100D, 18-55, 50-200 samt ett fast 50 mm´s. Allting plus batteriladdare, extrabatterier, 3 st motljusskydd, putsdukar och div filter går ner i min Lowepro Nova 1 AW. Men det är fullt nu, så mitt beställda fasta 24 mm´s kommer inte att få plats.

Sikta på storebror, Lowepro Nova 2 AW, tycker jag. Då växer du inte ur den direkt utan har lite extraplats. AW tillägget betyder All Weather. I en liten ficka finns ett vatten/vindtätt överdrag som du drar över väskan vid regn.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6395

//Fredrik
 
Jag kör med LowePro Mini Trekker AW.
Den är bekväm att bära, den har bra band att säkra ryggan med och man kan även hänga på ett stativ. Den har fack både utanpå och inuti och rymmer noteringsblock, pennor, filterhållare, minneskort, rengöringsgrejjer, laddare och batterier. Huvudfacket är justerbart tack vare flyttbara inlägg. Jag får plats med två kamerahus, varav det ena har mitt stora F 100-300 monterat, 4 objektiv och en blixt.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=540019900F

Jag skulle definitivt köpa samma rygga igen om jag var ute efter en väska. :)

Hälsar
R
 

Bofoto2

Aktiv medlem

karlstrand

Aktiv medlem
Blir en LowePro Nova 2 AW.

Men ska jag köpa till ett Polarisationsfilter?
Hoya Pol cirk 52mm HMC?

Och ett UV-filter? Verkar bli finare bilder med det..

Eller är det onödigt med filter?
 
Senast ändrad:
Jag har Soligor filter och det fungerar finfint.
(Soligor och Hoya görs båda av Kenko gruppen).
Polarisationsfilter är bra för att mörka ner himlen mot moln så att molnen framträder tydligare, det sänker kontrasten i bilden. Just kontrast är ett problem med digitalkameror, de har inte lika stort kontrastomfång som film. Polarisationsfilter kan även ta bort reflexer och därmed öka färgers och föremåls tydlighet.

UV filter... Inte lika användbart på digitalt som det var med film. Fint som skydd, om du smäller objektivet i något så är det bättre filtret får en repa än objektivet...

För bästa bilder kan du ta bort filter, det ger en liten liten försämring av detaljnivån eftersom ljuset måste gå igenom extra glas.

Hälsar
R
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ett UV-filter är bra, speciellt som skydd för frontlinsen på objektivet, men köp inte ett dåligt, det försämrar bilden i motljus. Tex Hoya HMC, HMC super eller Pro 1 är bra, Soligor UV Digital high grade är antagligen bra och är billig.
Ett Polarisationsfilter är det mest användbara filteret och är bra i många situationer, men det själ ca 1-2 exponeringssteg, utan filter 1/125 sekund och med filter ca 1/45 sek. Pol-filter är dyrare och kan köpas i tex 52mm fattning för olika objektiv(med 52 och 49mm med step ring) du kanske köper senare. Ett pol-filter på tex 58mm kan användas direkt på ett objektiv som har 58mm gänga och även till andra objektiv som har mindre gänga, tex ett med 55 eller 52mm:s gänga med hjälp av en "step-up ring"(ca 100:) som sätter ihop objektivets 52mm till filterets 58mm se:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793553
Men kombinationen kan ge vinjetering på vidvinkelobjektiv, annars billigt om man har tex 5st objektiv och använder 2 st pol-filter på 52mm och 67mm samt tex step-up ringar på 49mm till 52mm och 58mm till 67mm, då funkar objektiv med 49mm, 52mm, 58mm och 67mm med polfilter.
Roland hann före mig...
Tidningen Foto har gjort ett test för några år sen på om UV-filter har någon betydelse för skärpan och kom fram till att det inte kan mätas upp någon skillnad eller synas på en bild, Kamera&Bild sa samma sak förra året, förutsättningen är ett bra filter(inte plast). Om du tex stryker vaselin på frontlinsen för att få en "snygg bild" så kan det vara vanskligt att göra rent, med risk för vatten i objektivet. Filteret skruvar du av och torkar bort det värsta, sen diskmedel och varmt vatten och torka med fiberduk för optik.
 
Senast ändrad:

MrTellus

Aktiv medlem
Jag har alltid ett filter på mina objektiv. För att få den visuella effekten, men framförallt för att den är ett billigt skydd för linsen på objektivet. Det kan hända många oförutsedda saker när man smyger runt i skogen.

Mvh Magnus.S
 

karlstrand

Aktiv medlem
Så jag ska köpa ett UV och ett Pol? Eller vad?
Eller ska jag vänta tills jul och lära mig fota först?
 

MrTellus

Aktiv medlem
karlstrand skrev:
Så jag ska köpa ett UV och ett Pol? Eller vad?
Eller ska jag vänta tills jul och lära mig fota först?
Jag skulle nog köpa ett uv filter till den nu, det är en så liten kostnad för att skydda linsen.

Själv så använder jag ett Skylightfilter (Hoya Filter 1B Skylight 52mm Hmc) som jag är nöjd med och den kostade ca 140kr.

Tradera.com kan du hitta många olika filter som man kan få riktigt billigt ibland.

Hoppas på att jag har varit till lite hjälp.

Mvh Magnus.S
 
Ett bekymmer med filter är att det blir ytterligare en yta som kan reflektera ljus, problemet med ströljus ökar med filter. Iaf om man har skarpa reflexer i bilden. Nu kan ju detta minimeras med filter som har bra antireflexbehandling iofs...

Hälsar
R
 
Eftersom frågan antagligen kommer att dyka upp så tänkte jag förekomma den, genom att säga att ett Skylight är i princip samma som ett UV filter fast med en varmare färgton (UV är helt neutralt). Gjort för att ta bort blåstick i skuggor.

Hälsar
R
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har UV eller skylight-filter på nästan alla mina objektiv. På analogåldern användes mest skylight-filter men nu med digitalkamerorna tror jag de flesta köper UV-filter istället.
På tex. Pentax DA18-55 som är ett billigt objektiv är det bara att byta filter om det skulle bli en repa, men om man skadar frontlinsen så lönar det sig inte att reparera...med en liten repa kan man fortfarande använda objektivet...
Dyra objektiv lönar det sig att reparera men det kostar.
UV-filteret togs ursprungligen fram för att dämpa UltraVioletta strålarna som annars ger disiga bilder när man fotar på hög höjd(mera UV-strålning) och på långa avstånd. Numera påstås det att digitalkamerorna inte är så känsliga för UV-strålning, men som skydd är dom bra och dom har nästan inga nackdelar bara dom har fler/mångskiktlig antireflexbehandling.

Men jag kan inte bestämma att du ska köpa...

Ett motljusskydd är också ett mekaniskt skydd till viss del, inte bara för att mota solstrålar att nå frontlinsen.
En liten nackdel med UV-filter är att den sitter lite längre ut och nås därmed lättare av solstrålarna, för solstrålar som lyser direkt på frontlinsen ger alltid en viss bildförsämring /förändring, även om den kanske inte alltid syns.
 

karlstrand

Aktiv medlem
Så vilket UV filter bör jag köpa? Ska vara bra men inte dyrast ändå om du förstår..
Hoya Skylightfilter 52mm HMC kanske? 139 SEK

Men polarisationsfilter tror jag också rädder/förbättrar många bilder.
 
Senast ändrad:
ANNONS