Annons

Extender eller Aps-c

Produkter
(logga in för att koppla)

karisa

Aktiv medlem
Har fullformat 5D IV och ett 100-400.
Fundera på en extender 1,4 men sen tänkte jag en 80 D ger beskärningsfaktor
1,6 det blir lite mer.

Men då kommer frågan om man ser till bild kvaliteten vilket försämra minst.
Extender 1,4 på 24x36 eller beskärnings faktor Aps-c 1,6 ?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ofta tänkt i liknande banor själv och har faktiskt då valt APS-C kamera ist f TC då man dessutom då har en backup kamera och kanske med något litet objektiv till, en resekamera.

Både sensorn i 80D och 5DIV är moderna med goda prestanda. Bortsett från 1,6 vs 1,4x (en akademisk skillnad i utsnitt mm) så blir prestandan i situationer där ISO begränsar bildkvalitet samma (måste med TC köra 5DIV på t ex ISO 3200 Men kan köra 80D på ISO 1600). I riktigt bra ljus om du kan köra båda på riktigt låg ISO (samma ISO) kan 5D IV nog vinna på DR. Skillnaderna är nog dock ganska akademiska mellan 80D och 1,4TC. Det som skiljer om du väljer 80D är att du inte får samma ergonomi och AF system som om du körde 5DIV med TC. Så bildmässigt i flertalet situationer är det nog hugget som stucket utan det är andra faktorer som får avgöra.
 

Gyllensten

Ny medlem
Med en APS-C kamera med 1,6x cropfaktor har du 640 mm i 400mm-läget på din zoom med bibehållen ljusstyrka 5,6 (om det är zoomens största bländare i 400 mm-läget).

Med en TC 1,4x får du ljusstyrka 8 på 560 mm...

Så frågeställningen handlar ju om flera komponenter på samma gång. Dels hur mycket ljus du har att "spela med". Ibland kan ett steg på bländaren, tiden eller ISO:t spela stor eller större roll och när det är väldigt gott om ljus mindre roll...

En inte oviktig faktor i detta ställningstagande är ju givetvis också kvalitén på sensorn i APS-C kameran. På motsvarande sätt spelar kvalitén på konvertern också roll.

Tar jag Canon som jag själv använder och deras TC EF1,4x, så har de tidigare generationerna inte varit särskilt bra, medan deras TC EF1,4x mark III är riktigt bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med en APS-C kamera med 1,6x cropfaktor har du 640 mm i 400mm-läget på din zoom med bibehållen ljusstyrka 5,6 (om det är zoomens största bländare i 400 mm-läget).

Med en TC 1,4x får du ljusstyrka 8 på 560 mm...

Så frågeställningen handlar ju om flera komponenter på samma gång. Dels hur mycket ljus du har att "spela med". Ibland kan ett steg på bländaren, tiden eller ISO:t spela stor eller större roll och när det är väldigt gott om ljus mindre roll...

En inte oviktig faktor i detta ställningstagande är ju givetvis också kvalitén på sensorn i APS-C kameran. På motsvarande sätt spelar kvalitén på konvertern också roll.

Tar jag Canon som jag själv använder och deras TC EF1,4x, så har de tidigare generationerna inte varit särskilt bra, medan deras TC EF1,4x mark III är riktigt bra.
Ja men f/8 på FF ger samma skärpedjup som f/5,6 på APS-C ungefär och bruset blir liknande om ljusnivån är begränsande så att man inte kan köra på basISO så att man t ex får använda f/8 och ISO 3200 på FF och f/5,6 och ISO 1600 på APS-C. Båds sensorerna i det här fallet är de modernaste Canon har. Hade det varit t ex 6DII och 80D hade man istället tjänat på att köpa 80D istället för TC på 6DII under flera omständigheter. Som det är nu är TCn på 5DIV ungefär som att köra 80D. Däremot pratar vi just om ett f/5,6 objektiv får du kolla hur det är med AF och f/8 på 5D IV (f/5,6 + 1,4 TC).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Why not både?
1.4 + 1.6 :p
Då tappar man mycket bildkvakitet om man inte använder Canons dyraste fasta supertelen. Det blir d u mycket dyrare att köpa både 80D och 1,4x TC. Då kan man ju lika gärna köpa 2x TC som kostar ungefär lika mycket som 1,4x TC. 80D+objektiv+1,4x TC ger samma bildkvalitet som 5DIV+objektiv+2x TC.
 

karisa

Aktiv medlem
Ja fast med 80D och 1,4x TC lär inte mycket ac skärpan återstå om den ens ger AF vid f/8.
En gång i tiden så hade jag en 70D och ett 70-300 l is USM och den kombinationen
tycker jag var väldigt bra. Det enda som jag gjorde fel då var att jag inte tog bilder i Raw format.


I dag har jag 5 D IV och 100-400 L is USM II. Ska jag sätt en Canon Extender EF 1,4x III på den kombinationen?

Eller en 80D och 100-400 L is USM II utan Extender?

Extender 2,0 på 5 D IV eller 1,4 på 80D är uteslutet.
Det blir för stor försämring.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om man får tro DxOMark så är den perceptuella upplösning för Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM 18MPx på en 5D Mk4 mot 9 MPx på en 7D Mk2 (10MPx på 70D).
Jag hade definitivt valt 5D Mk4 och satt en 1.4X extender på den än en 80D

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man får tro DxOMark så är den perceptuella upplösning för Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM 18MPx på en 5D Mk4 mot 9 MPx på en 7D Mk2 (10MPx på 70D).
Jag hade definitivt valt 5D Mk4 och satt en 1.4X extender på den än en 80D
Och vad blir den "perceptuella upplösningen" med 100-400mm och TC 1,4x på en 5D Mk4?
 

gunte

Aktiv medlem
Om man vänder på frågan, behövs en teleconverter?
Om man kollar dina bilder så tycker jag inte det. En lite beskärning
gör nästan samma jobb omifall det skulle behövas.
Men en 1,4x är ju ett litet och lätt tillbehör, smidigare än ett extra hus, så det kan ju vara trevligt att ha det med.
Har själv en men använder den endast när ljuset räcker till.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Glöm inte...!

AF-hastighet försämras avsevärt med en konverter. Har kört 7DII en hel del med nämnda objektiv och 1,4 extender version III och även 5DIII med konverter. Har fått en hel del fina bilder när skärpan suttit (mest på stillasittande fåglar. På saker som rör sig fungerar det mycket sämre. AF hinner helt enkelt inte med. Och jag tror inte 80D har snabbare och bättre AF än 7DII. Däremot fungerar min 70D utmärkt och har väldigt snabb AF med både 400/5,6 och 100-400 II. 80 D är t.o.m. bättre än denna. Så allt beror på vad du ska fotografera. Är det något som rör sig välj en bra cropkamera t.ex. 80D. Är det endast långsamma föremål eller avlägsna bergstoppar så kör ekonomivarianten och köp till en bra extender.

Och skärpan blir något bättre med crophus än med fullformat + extender.
 

karisa

Aktiv medlem
AF-hastighet försämras avsevärt med en konverter. Har kört 7DII en hel del med nämnda objektiv och 1,4 extender version III och även 5DIII med konverter. Har fått en hel del fina bilder när skärpan suttit (mest på stillasittande fåglar. På saker som rör sig fungerar det mycket sämre. AF hinner helt enkelt inte med. Och jag tror inte 80D har snabbare och bättre AF än 7DII. Däremot fungerar min 70D utmärkt och har väldigt snabb AF med både 400/5,6 och 100-400 II. 80 D är t.o.m. bättre än denna. Så allt beror på vad du ska fotografera. Är det något som rör sig välj en bra cropkamera t.ex. 80D. Är det endast långsamma föremål eller avlägsna bergstoppar så kör ekonomivarianten och köp till en bra extender.

Och skärpan blir något bättre med crophus än med fullformat + extender.
Ja jag är inne på att ett crophus gör det bättre än 5D IV med Extender.
När jag går tillbaka och titta på bilder med 70D och 70-300 så är de i mitt tycke minst lika bra som när jag använde 5D III och 100-400 om inte bättre.
Fördelen med Crop är att jag kan behålla bländare 4,5-5,6.

Går man in på objektiv test så ser man Mtf kurvor och där är kurvorna bättre med Crop hus än 5D IV 100-400 och 1,4 Extender. Kollar man på nätet så är det en del som förorda att beskär bilden. Det är inte lätt!!!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har fullformat 5D IV och ett 100-400.
Fundera på en extender 1,4 men sen tänkte jag en 80 D ger beskärningsfaktor
1,6 det blir lite mer.

Men då kommer frågan om man ser till bild kvaliteten vilket försämra minst.
Extender 1,4 på 24x36 eller beskärnings faktor Aps-c 1,6 ?
Om du vill använda ett relativt långsamt objektiv med en telekonverter kan det vara en bra ide att välja en spegelfri kamera. Sökaren kan bli väldigt mörk hos en DSLR.
 
ANNONS