Annons

Vad vill du lära dig mer om inom fotografins värld?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ljussättning och hur man använder blixt verkar stå högt i kurs i vår klubb. Och hur man kan använda drönare verkar också på ropet och är nästkommande aktivitet i vår klubb.
Är själv lite undrande varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på.
För att kunna ta bra bilder med blixt eller med drönare så måste man kunna komponera en bra bild, så en kurs i ljussättning behöver med nödvändighet ta upp komposition och visualisering, mer eller mindre grundläggande beroende på kursdeltagarna. Drönarfoto skiljer sig förvisso en del från "vanligt" fotograferande, men om man inte vet vad man vill åstadkomma så är det svårt att få till en bra bild där också.

(Själv har jag inget bildsinne att tala om, så jag skapar nog bäst bilder i reprofotosammanhang. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Precis vad jag tycker också och kanske kan väl delvis bero på mansdominansen på forumet. Har under åren observerat att andra könet verkar mer intresserade av komposition och bildlära än teknik. Men kanske något jag inbillar mig.
Jag tror inte att du har inbillat sig (eller så har vi inbillat oss tillsammans :).

Jag tycker att det är fel att ställa tekniskt kunnande i ett motsatsförhållande till bildmässigt kunnande. Det förra är en förutsättning för att kunna realisera en bra bild utgående från det senare.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det är ju i efterbehandlingen som utvecklingen går framåt. Bildkomposition och ljussättning är densamma som den alltid har varit. Klart att folks fokus ligger i det som utvecklas. Men jag kan hålla med om att det är synd att många missar det grundläggande i att bilden bör vara bra redan i sökaren. Det blir så mycket lättare och snabbare om man har en bra fil att jobba med.
En sak som jag tycker att den snabba kamera och datorutvecklingen förstör är folks experimentlust, leklusten med bilden. Det är lätt att bli bekväm när kameran alltid klarar att ta bilden och eller datorn klarar att rädda den efteråt. När kameran sätter begränsningen så tvingas man att improvisera och hitta nya sätt att ta bilden.

För övrigt så tycker jag att Ansel Adams bilder var väldigt bra för sin tid, men han skulle aldrig hålla i dagens konkurrens. Dags att släppa honom som ständig måttstock! Sorry Adam... Däremot är han ett bra exempel på att man genom experiment och idérikedom kan få ut mer av en enkel kamera om man bara vill.
 

iSolen.se

Guest
...En sak som jag tycker att den snabba kamera och datorutvecklingen förstör är folks experimentlust, leklusten med bilden. Det är lätt att bli bekväm när kameran alltid klarar att ta bilden och eller datorn klarar att rädda den efteråt. När kameran sätter begränsningen så tvingas man att improvisera och hitta nya sätt att ta bilden.

..
Jag tycker det är precis tvärtom. Det har aldrig varit möjligt att experimentera och leka med bilder och ljus så mycket som nu. Grejerna är bättre på alla sätt och det har aldrig funnits så många ljusalternativ. Det finns numera fastljus som är så ljusstarka att man inte behöver blixt. Och speedlights starka som gårdagens studioblixtar. För att inte tala om efterbehandlingen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag upplever det som ett ständigt växelspel mellan det kreativt konstnärliga och det praktiska hantverket.

För närvarande dras jag mest till porträttfotografi. Att försöka sätta sig in i ljussättning i en kontrollerad miljö och hur det påverkar slutresultatet utvecklar också mitt bildseende och min förståelse för komposition etc. vilket jag kan ta med mig i många andra situationer.

Överhuvudtaget så tror jag det är olyckligt att ställa teknik mot känsla, de är båda var och en nödvändiga, men inte tillräckliga.

Dessutom så tror jag det är bra om man kan finna glädje och njutning i hantverket i sig själv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har varit med kamera sedan 1970.
Absoluta majoriteten av den tiden har det handlat om ”sikta och skjut”. Fånga tillfället. Tidigt fick jag dock lära mig bländare och tid och deras samverkan och innebörd för bilden. Även andra teknikaliteter kom mig till livs genom åren.

Men komposition och ljus har mest varit en slump.

Under de senaste tio åren har jag följt mina barn och deras olika fotbollslag i en utvecklingsresa. Jag har successivt börjat tänka vad det är som gör en bra fotbollsbild. Man måste kunna spelet och ligga steget före i tanken för att veta när det är läge att trycka av. Har ibland fotat andra sporter, men upplevt mig som total nybörjare. Fattar inte vad som händer.

Alldeles inom en snar framtid ska jag göra porträttbilder av ett helt lag. Det blir helt nytt för mig. Nu måste ju bilderna - allihop - bli likvärdiga i de flesta avseenden.

Så nu övar jag på ljussättning och löpande band. Jag följer trådarna här på forumet, och tuggar YouTube i allt som rör ämnet porträtt, studio, och ljussättning.
Det är första gången i livet som jag aktivt och medvetet söker kunskap i bildskapande.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det kan ju vara så, men för att diskutera eller lära ut komposition och tankeprocessen kring fotograferande behöver man inte ha några synpunkter på någons bilder.
Det gär tycker jag är väldigt spännande.

När jag själv går igenom mina gamla foton och negativ ser jag att jag bara tagit en bild per motiv. Någon enstaka gång två bilder.

Men kompositionen är otroligt bra och jag upplever att jag hsr fler fina bilder per rulle från då än vad jag har bilder jag vill behålla per minneskort idag.

Andra krav då javisst. Men det är något speciellt med att tänka efter före och och inte bara hålla nere avtryckaren och hoppas på att det ska bli mågot.

Detta har fått mig att vakna till.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bli bättre på att medvetet förmedla en känsla i mina bilder och kunna se och eftersträva denna känsla före jag trycker av. Idag tar jag en bild på det sätt som jag tror kommer bli snyggt, häftigt eller dokumentärt och så helt plötsligt har det av en slump smugit sig en en speciell känsla som ger bilden något extra. Det är ofta små subtila saker som kan vara svåra att förutse, men att försöka bestämma vad som gav känslan är nyttig träning och kunskapen kan sedan överföras i ett annat sammanhang. Det skulle vara spännande att titta på många bilder där andra fotografer medvetet gjort dessa små förändringar och att jag ska lokalisera dom och förklara vad de får för betydelse i bilderna.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag lovar att jag kan lära en nybörjare ta bättre bilder snabbare med en D5 än en D5400 kamera. Och har gjort det men med andra kameror men samma princip
Men då måste vi först bestämma vad som är en "bättre bild". Är t.ex. en bild med mer skärpa en "bättre bild"? Exakta färger från tagningstillfället?
Bilden som t. ex. nämnts tidigare i tråden skulle i princip kunna tas med vilken billig kamera som helst. I alla fall vad jag kan se på den uppförstorade varianten på FS.
Här: https://www.fotosidan.se/cldoc/news/svensk-nominerad-till-sony-world-photography.htm
I det fallet krävs det mer ett tränat öga för att se tillfället och kompositionen än att ha en D5.

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Men då måste vi först bestämma vad som är en "bättre bild". Är t.ex. en bild med mer skärpa en "bättre bild"? Exakta färger från tagningstillfället?
Bilden som t. ex. nämnts tidigare i tråden skulle i princip kunna tas med vilken billig kamera som helst. I alla fall vad jag kan se på den uppförstorade varianten på FS.
Här: https://www.fotosidan.se/cldoc/news/svensk-nominerad-till-sony-world-photography.htm
I det fallet krävs det mer ett tränat öga för att se tillfället och kompositionen än att ha en D5.

Thommy
Nej det behövs inte, resonemanget gäller ändå om man nu inte har väldigt udda definition av "bra".
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vad ni andra har på agendan som nästa önskekurs, workshop eller kanske till och med resa....

Vill lära mig ännu mer om bildredigering, finns många spännande spår man kan utveckla. När man får in så mycket information i kameran/datorn går det att göra ännu mer i efterarbetet.

Tycker som det nämns i tråden, möjligheten att kunna experimentera har ökat. Kopplingen mellan tagen bild och sen direkt kunna redigera är fantastiskt, det blir i bokstavlig mening trial and error och väldigt utvecklande tycker jag.

Foto är så stort. Reklam, reportage, konstnärligt foto osv. Alla riktningar har sina skills.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men ge mig din version av en bra bild.
Vad tycker du om bilden jag nämnde?

Vad är en bra låt? Jag lyssnar på Spotify.. en miljon låtar och hur förhåller man sig till det. Jag tycker en bra låt kittlar ens sinnen och talar till en, man vill lyssna en gång till. Samma med fotografi/bild, nånting som gör mig intresserad och det kan vara allmängiltig "bra" men också personlig smak.

Men det som är bra talar ofta till flera. Vi människor är ganska lika after all :)
 

hne

Aktiv medlem
Vem som helst kan ta en bild, men inte alla kan ta en bild som talar och ännu färre kan medvetet berätta något med en bild (annat än "så här såg det ut"). Det vill jag lära mig - att tala i bildspråk.

Ett rimligt första steg i den riktningen är så klart att skaffa sig ett vokabulär för områden som komposition, ljus, färg och form. Ett andra steg måste för min del bli att öva på att fotografera med avsikt, snarare än dokumentärt. Lite som att gå från att översätta övningsuppgifter i en lärobok i ett främmande språk till att faktiskt använda språket till att be om hjälp att hitta till hotellet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Men ge mig din version av en bra bild.
Vad tycker du om bilden jag nämnde?
Den här bilden förstår jag inte. Garageuppfart i Norrköping med en halv gubbe. Bakdelen dessutom. Bilden är oskarp. Lodlinjerna lutar. Byggnadsmässigt är det ett dåligt jobb. Nederkanten på muren är slarvigt utförd. Asfalten lappad. Själv skulle jag slängt bilden. Är det för att den är svartvit som den når sådan "verkshöjd" att den nominerats?
 

thommya

Aktiv medlem
Den där förstår jag att folk gillar, bra linjer och humor är en bra kombo.
Vilket betyder att man inte per default behöver ta bättre bilder med en bättre kamera.
Vad jag vet finns inte någon humor-kompensation- eller linjeförbättrar-knapp på några nya kameror.
Det kommer kanske inom kort :)
 

iSolen.se

Guest
Vilket betyder att man inte per default behöver ta bättre bilder med en bättre kamera.
Vad jag vet finns inte någon humor-kompensation- eller linjeförbättrar-knapp på några nya kameror.
Det kommer kanske inom kort :)
Jag gillar inte heller ovan bild av flera anledningar men jag förstår att andra gör det.

En kamera med bra ergonomi och tydliga inställningar underlättar bildtagandet så att man har större chans att fånga det motiv man vill. På köpet levererar den en tekniskt bättre bild.
 
ANNONS