Annons

Minolta Dimage Scan Dual II / VueScan / Mac OS Mojave ej kompatibelt längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har kört min Minolta Dimage Scan Dual II i flera år nu tillsammans med scannermjukvaran VueScan, till min Mac laptop, och det har funkat perfekt. Men nu, sedan jag för ett par dar sedan laddade ner uppdateringen av VueScan scannermjukvara till 9 x64 (9.6.28) så funkar det inte längre - filmscannern initieras inte vid anslutning.

Däremot om jag ansluter min gamla Canon flatbäddscanner CanoScan N 1220 U så funkar uppgraderingen av scannermjukvaran utmärkt.

Har nån annan råkat ut för detta? Vad ska jag göra? Väldigt frustrerade om jag måste kassera min filmscanner nu!!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förstår att detta inte hjälper dig, men det ska funka enligt Vuescan. Du har förstås startat om både dator och skanner?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Förstår att detta inte hjälper dig, men det ska funka enligt Vuescan. Du har förstås startat om både dator och skanner?
Jovisst Erland, det har jag provat. Jag har också en felrapport skickad till Vuscan-supporten, och väntar på svar därifrån. Den första rekommendationen jag fick därifrån hjälpte inte.

Enligt Fotosidans prylinfo ska det visst finnas 80 st ägare här på Fs av samma scanner, så nån fler än jag torde väl köra VueScan och Mac OS Mojave?

Tack f ditt svar ändå!
mvh
/B
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
Tack för ditt tips - jag har just provat, men det funkade tyvärr inte. Så jag får väl vänta på VueScan-suppotens svar. Men ditt förslag uppskattas - ha det bra!
/B
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns ingen som helst anledning att stänga av SIP för vuescan installerar inget kext eller annat systemtillägg.
Vuescan är ju ett program du bara drar in i programmappen.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Mojave är lite restriktiv med att ge saker som kan styra datorn befogenhet att göra det.
Kolla under inställningar, säkerhet och integritet och fliken integritet.
Ibland brukar det gå bättre när man tillåtet programmet, under hjälpmedel, att styra datorn.

Bara en tanke.
Efter att jag har kommunicerat pr mail med VueScan några gånger, utan att problemet lösts, så befarar jag att min scanner är skrotfärdig. Av logfilen som jag skickat till dom säjs framgå att att scannerluckan är öppen och måste stängas....jag har stängt den förgäves femtielva ggr så är jag benägen att ge upp...

Om någon vet om en likadan/snarlik (Minolta Dimage Dual II - IV) filmscanner till salu är jag intresserad!
mvh
/B
 

Behnam

Ny medlem
Har du prövat scannern på en annan dator med samma problem? Pröva även att ladda ner den äldre versionen av vuescan som fungerade och kolla om den fungerar då. Ifall du gett upp är jag iaf intresserad att köpa den! :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Både Minoltas Dual II och Scan Elite 5400 II fungerar ypperligt att köra via en virtuell windowsmaskin på Virtualbox.

Allt som behövs är gratis.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Har du prövat scannern på en annan dator med samma problem? Pröva även att ladda ner den äldre versionen av vuescan som fungerade och kolla om den fungerar då. Ifall du gett upp är jag iaf intresserad att köpa den! :)
Tack för erbjudandet men jag har skaffat en annan scanner och kommer att behålla dem gamla som reserv-/reservdelsscanner.
Mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Både Minoltas Dual II och Scan Elite 5400 II fungerar ypperligt att köra via en virtuell windowsmaskin på Virtualbox.

Allt som behövs är gratis.
Nu har jag provat den nya (begagnade) scannern jag har köpt här på Fs, och den (samma märke och modell av scanner som jag hade förut, Minolta Dimage Scan Dual II)
funkar alldeles utmärkt tillsammans med Mac OS Mojave och senaste uppdateringen av VueScan 9.6.29!!
Tack för alla tips och förslag till lösning jag fått här på Fs!
/B
 
ANNONS