Annons

Aberration? Nikkor 14-24mm f/2,8G ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej

Har fotat mkt med mitt objektiv med Nikon D700, otaliga stjärnhimlar och norrsken. Har nu bytt upp mig till Nikon D810 och får inte till det. Aberration, eller vad det heter, som är mkt störande men bara på den vänstra sidan.

När man fotar i mörker så är det ju mesta möjliga bländaröppning som gäller och såklart är ju inte så lågt bländartal optimalt för skärpa. Men kikar jag på min gamla bilder med förra kameran så är det ändå okej. Men inte nu.

Min fråga är; kan det ha hänt något med objektivet som gör detta, dvs någon obalans i det eller liknande? Eller är det någon som har någon förklaring varför det blir så? Vad det beror på eftersom jag inte upplevde det med förra kameran. Och är det isåfall något som kan göras? skicka till verkstad eller nåt?

Bifogar en testbild som jag tog nyss rätt ut i trädgården bara för att testa utan att bry mig om något vackert motiv i förgrunden eller så, enbart test alltså. Stjärnorna i vänsterkanten är hopplöst suddiga. Bilden är tagen med ISO 6400, 14 mm, 1,6sek och ƒ/2.8. Och jag vet mkt väl att bländartalet inte är optimalt för skärpa, men det går liksom inte att fota stjärnor med typ ƒ/11 eller nåt.
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är lite låg upplösning 800x500 på den bifogade bilden så det mesta ser suddigt ut.
Har du möjlighet att bifoga den högupplöst så kan man ta en titt på den och kanske se vad som orsaker dina problem?
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det är lite låg upplösning 800x500 på den bifogade bilden så det mesta ser suddigt ut.
Har du möjlighet att bifoga den högupplöst så kan man ta en titt på den och kanske se vad som orsaker dina problem?
Okej, bifogar bilden igen. Vill också påpeka att busken till vänster är supersuddig och det kan jag leva med. När man står ute i det stjärnbelysta mörkret på riktigt så är det inte hela världen om förgrunden inte är skarp fullt ut. Om man inte belyser upp på något sätt. Däremot stjärnorna måste självklart vara skarpa.

Edit; verkar inte spela någon roll hur högupplöst bilden är, vid uppladdning så förminskas den. Klicka på länken för bättre koll på den https://www.dropbox.com/s/722evyp365xydc1/11022019-_DS82392.jpg?dl=0
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack.
Ja den var rejält suddig.

Sitter objektivet på bajonetten korrekt?
Inte så att fästet på 14-24:an fått en smäll och sitter lite snett mot kamerahuset?

Om den sitter fint och andra objektiv inte uppvisar denna oskärpa skulle jag nog skicka den till Nikon i Solna och få den kontrollerad.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Tack.
Ja den var rejält suddig.

Sitter objektivet på bajonetten korrekt?
Inte så att fästet på 14-24:an fått en smäll och sitter lite snett mot kamerahuset?

Om den sitter fint och andra objektiv inte uppvisar denna oskärpa skulle jag nog skicka den till Nikon i Solna och få den kontrollerad.
Tack för svar, ja jag får nog göra det. För något fel är det måste jag inse
 

frwe

Aktiv medlem
Innan du skickar objektiv borde du testa på en annan kamera först, OK där så verkar det luta åt kamera eller objektiv/kamera i kombination. Annat objektiv på kameran? Prova olika kombinationer om du har möjlighet. /Frode
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Innan du skickar objektiv borde du testa på en annan kamera först, OK där så verkar det luta åt kamera eller objektiv/kamera i kombination. Annat objektiv på kameran? Prova olika kombinationer om du har möjlighet. /Frode
Ja såklart, tack för tipset som jag själv borde ha tänkt på. Har ju gamla D700 kvar.
 
ANNONS