Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
DHS är en idé om att utveckla Fotosidan, och adressera problem som FS medlemmar ofta uttrycker. Tex att bra fotografer försvinner. Redaktionen har valt ut ett antal som sedan i sin tur har 2 inbjudningar (som redaktionen inte har ngn kontroll över), så man kan se det som att FS medlemmmar bygger den där gruppen.

Utöver detta skall vi lansera andra saker inom kort. Ganska enkla medel men som också syftar att lyfta fram medlemmar.
Med andra ord kan man se DHS som en form av Noaks ark då? Samla alla bra och duktiga fotografer i den här gruppen och så får "resten" husera på sidan om i kritikpoolerna...

Så länge det är medlemmar som får bjuda in och välja ut andra medlemmar som ska väljas in i den här klubben så spelar det ju egentligen ingen roll om du är duktig, nydanande och allt det där.. utan helt enkelt så gäller det att vara polare med en som är invald.. alltså precis som överallt annars i vårt samhälle.. har du rätt kontakter så kommer du framåt och uppåt..
 

lottawe

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
har du rätt kontakter så kommer du framåt och uppåt..
Fast kanske är det inberäknat i tanken vid första inbjudningarna att de som fått såna är mogna att välja med omsorg efter kriterierna som faktiskt ställs i gruppen?

Sen skrivs ju vid varje medlem vem den fått sin inbjudan av så nog verkar det väl som admin vidtagit "säkerhetsåtgärder" mot ev. missbruk i viss mån också?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, FS liknar väl till mycket en normal stad i Sverige så den där liknelsen är väl inte hel fel. Men den skillnaden att jag inte känner ngn av de jag bjudit in utan går på gruppens kriterier.
 

emtre

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
Så länge det är medlemmar som får bjuda in och välja ut andra medlemmar som ska väljas in i den här klubben så spelar det ju egentligen ingen roll om du är duktig, nydanande och allt det där.. utan helt enkelt så gäller det att vara polare med en som är invald.. alltså precis som överallt annars i vårt samhälle.. har du rätt kontakter så kommer du framåt och uppåt..
Jag tror du tror för lite om människor. Själv bjöd jag in Daniel Zetterström som jag inte känner (på nätet eller annars) men vars bilder och kreativitet jag beundrat i ett par år.
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag avundas verkligen inte fs-crew.
vad dom än gör så gör dom tydligen fel.
landet med det aldrig-nöjda-folket.
Det finns inget land där alla är nöjda. Alla är olika och har olika krav och önskemål. FS kommer aldrig att passa alla vad den stackars ledningen än hittar på.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag bjöd in två som uppfyller kriterierna och som jag dessutom tror har förstånd att själva göra detsamma. Hade det handlat om att vara polare hade det blivit några helt andra..
 

millimeter

Aktiv medlem
Om någon blir inbjuden bara i egenskap av polare så lär det ju märkas när dennes bilder kritiseras.

DHS är inget kirurgiskt instrument som helt exakt skiljer fåren från getterna.

DHS är bara ett sätt att göra koncentrationen av duktiga (oj, höll på att bli "fuktiga"..) fotografer lite högre på en viss plats, så att det är lätt att hitta dem.

Jag ser DHS som en ganska smart sökning i fotosidans medlemsregister. Ingen sökning är perfekt, men man använder dem ändå.
 

cw-op

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
DHS är en idé om att utveckla Fotosidan, och adressera problem som FS medlemmar ofta uttrycker. Tex att bra fotografer försvinner. Redaktionen har valt ut ett antal som sedan i sin tur har 2 inbjudningar (som redaktionen inte har ngn kontroll över), så man kan se det som att FS medlemmmar bygger den där gruppen.

Utöver detta skall vi lansera andra saker inom kort. Ganska enkla medel men som också syftar att lyfta fram medlemmar.
Jag vill egentligen inte pipa runt och beklaga mig här men jag tycker att ni ofta lyssnar för mycket på dom som skriker högst. Kanske ni också måste inse att just bredden är sidans styrka.

En del medlemmar förväntar sig att fotosidan ska vara lösningen på alla deras problem vare sig kreativiteten eller tekniken har gått i stå verkar det som? You can´t please them all David men jag måste säga att rook-isar har fått hacka i sig en hel del negativa tongångar om dom har läst en del trådar.

Kan inte vara kul att läsa ojandet om skitbilder t.ex. Har man pysslat med foto i flera år så har man nog en aning om sina svagheter och styrkor skulle jag tro? Är det nybörjare däremot så behöver dom all hjälp dom kan få och det sista dom behöver är snacket om dålig bildkvalitet. Exakt hur konstruktivt är det egentligen?

Fotosidans styrka är just den sociala biten samt bra feedback för ALLA fotografer som är här. Jag är ju inte dummare än att jag förstår att ni vill ha sidan så bra o attraktiv det bara går men ibland blir ambitionsnivån onödigt hög på bekostnad av dom som inte lärt sig skrika tillräckligt högt ännu.

Att duktiga fotografer kommer och går är nog naturligt och det beror nog inte på nåt direkt fel på sidan? Foto är ju en känslig grej och att få koppla av bildflödet o fototugget ett tag kan nog -många gånger- vara ett måste för kreativiteten. Lever man på foto dessutom så kan det nog bli för mycket att under tiden engagera sig på fotosidan också? Dessutom så hör/ser man sällan FS verkliga ikoner i debatten. Vad kan det bero på? Dom tycker kanske att dom har viktigare saker för sig än att ligga här -i ställningskrig- och käbbla om petitesser? Min tanke iaf.

Jo en lustig grej är att ni verkar bry er mer om dom som ständigt hittar fel och egentligen inte gillar upplägget av sidan än ni bryr er om dom som är lojala och trivs här?

Oki jag fattar principen att ni vill lägga effort på dom som inte är nöjda men jag vet många här under årens lopp som bara har lagt av. Lagt av och försvunnit lika diskret som dom kom en gång. Enbart för att dom känt sig osedda och saknat gehör. Både från andra medlemmar och redaktionen. Lika stor förlust som om en "duktig" fotograf försvinner tycker jag iaf?

Jag tycker att det är tråkigt när medlemmar försvinner.Vi är ju ändå en liten (nåja) STOR familj och jag själv skulle faktiskt sakna tom. mina värsta meningsmotståndare om dom drog. Fan tro´t! (C; Självklart hoppas jag att DHS blir succe´ men jag är skeptisk tyvärr. Hoppas jag har fel! JANNE
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi tar våra egna beslut. Vi lyssnar på medlemmar och bestämmer helt själva. Vi tyckte det var dags för ngn typ av förändring som styrde mot att det fanns ngt att se upp mot / svårt att komma med / locka och premiera duktiga / adressera "en i mängden" etc.

DHS är vårt test. Det har gått mindre än en vecka.
 

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Så är det förstås men hur hade det då sett ut? Eftersom sajten gissningsvis domineras av nybörjare hade det förmodligen resulterat i ett DHS med macroblomster i motljus, ystra katter och div andra husdjur, siluettbilder mm mm.

Konstpirationsteori eller inte ... du och jag är i alla fall världens minsta marknadsundersökning :)

/Johan
Du måste SKÄMTA, Johan!
Macrobilder i motljus ystra katter och andra husdjur är inte att leka med. För att inte tala om siluettbilder. Det där vet både du och jag och alla andra som har försökt.

Att exkludera vissa motiv, fotografer och genrer är för mig helt främmande, ärligt! Oki, "Höga Hästar" har jag lite svårt för däremot(C;=
Lite (konstnärlig) ödmjukhet inför Livet och vad det har att erbjuda. Både som motiv och annat känns väldigt bra för mig. Rekommenderas varmt! JANNE ...
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Lägg inte för mycket betydelse i DHS. Den riktigt stora grejen nu är intressegrupperna. Där ligger den verkliga förändringen av fotosidan. Och det är där utvecklingen kommer att ske, tror jag. DHS är inte lösningen på någonting egentligen, bara ett försök att göra något ovanligt och vad det blir utav det kan vi bara spekulera i än så länge? Kanske blir det bra, kanske blir det mindre bra, och blir det för slutet, självbeundrande och högdraget (eller vad man vill kalla det) tror jag inte detta sällskap blir långvarigt på fotosidan. Vem vill vara med i ett sådant sällskap? Inte jag i alla fall.
 

nonno

Aktiv medlem
"Janne Hansen skrev"

"En del medlemmar förväntar sig att fotosidan ska vara lösningen på alla deras problem vare sig kreativiteten eller tekniken har gått i stå verkar det som? You can´t please them all David men jag måste säga att rook-isar har fått hacka i sig en hel del negativa tongångar om dom har läst en del trådar.

Kan inte vara kul att läsa ojandet om skitbilder t.ex. Har man pysslat med foto i flera år så har man nog en aning om sina svagheter och styrkor skulle jag tro? Är det nybörjare däremot så behöver dom all hjälp dom kan få och det sista dom behöver är snacket om dålig bildkvalitet. Exakt hur konstruktivt är det egentligen?"
------------------------------
Tack Janne för ovanstående rader! Bättre kan det inte formuleras. Ibland har det känts som att det i många trådar varit en obehagligt "hög nivå på ambition och driv" vad gäller att riktigt trycka till nybörjare både avseende bildkvalitet, motivval och förmåga att kommentera.
/Nonno
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Du måste SKÄMTA, Johan!
Macrobilder i motljus ystra katter och andra husdjur är inte att leka med. För att inte tala om siluettbilder. Det där vet både du och jag och alla andra som har försökt.

Att exkludera vissa motiv, fotografer och genrer är för mig helt främmande, ärligt! Oki, "Höga Hästar" har jag lite svårt för däremot(C;=
Lite (konstnärlig) ödmjukhet inför Livet och vad det har att erbjuda. Både som motiv och annat känns väldigt bra för mig. Rekommenderas varmt! JANNE ...
Som sagt, du och jag är nog världens minsta marknadsundersökning :)

/Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
nonno skrev:
"Janne Hansen skrev"

"En del medlemmar förväntar sig att fotosidan ska vara lösningen på alla deras problem vare sig kreativiteten eller tekniken har gått i stå verkar det som? You can´t please them all David men jag måste säga att rook-isar har fått hacka i sig en hel del negativa tongångar om dom har läst en del trådar.

Kan inte vara kul att läsa ojandet om skitbilder t.ex. Har man pysslat med foto i flera år så har man nog en aning om sina svagheter och styrkor skulle jag tro? Är det nybörjare däremot så behöver dom all hjälp dom kan få och det sista dom behöver är snacket om dålig bildkvalitet. Exakt hur konstruktivt är det egentligen?"
------------------------------
Tack Janne för ovanstående rader! Bättre kan det inte formuleras. Ibland har det känts som att det i många trådar varit en obehagligt "hög nivå på ambition och driv" vad gäller att riktigt trycka till nybörjare både avseende bildkvalitet, motivval och förmåga att kommentera.
/Nonno
Ja det är väl en sak vad som står i trådar och vad vi som styr FS bestämmer oss för. De senaste veckan förändringar är:

1. tagit bort hård kritik (för att den inte funkade som tänkt)
2. lagt till intressegrupper för att likasinnade skall hitta andra
3. lagt till DHS.

Jag tycker inget av de där ställer högre krav på medlemmerna eller sviker den "vanliga" medlemmen. Tvärtom.
 

Estethia

Aktiv medlem
de två fotografer jag bjudit in har jag aldrig träffat och är inte på något sätt "bundis" med dem. jag valde dom för att jag tyckte dom passade in på beskrivningen.
 

BME

Aktiv medlem
DHS har redan visat sig överträffa mina förväntningar. Jag hoppades på och förväntade mig en högkvalitativ inspirationskälla med mångfald. Visserligen har det bara gått en vecka, men så här långt tycker jag DHS verkar lovande.

Sedan har vi ju som en bonus fått denna mycket underhållande diskussion. Det är ju bara för komiskt hur mycket det gnälls. Är det verkligen så förskräckligt att vissa fotografer anses duktigare än andra och därför lyfts fram lite extra? Snart ska det väl snyftas över att inte alla Sveriges invånare får ställa ut sina verk på Moderna museet.

Det är verkligen svårt att inte dra lite ironiska politiska paralleller, men jag ska försöka hålla mig.
 

urbano

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vi tar våra egna beslut. Vi lyssnar på medlemmar och bestämmer helt själva. Vi tyckte det var dags för ngn typ av förändring som styrde mot att det fanns ngt att se upp mot / svårt att komma med / locka och premiera duktiga / adressera "en i mängden" etc.
Det är ju lite av ett underverk att hålla ihop en sajt med 100 000 medlemmar och en så bred (kanske alltför bred) inriktning. Jag tillhör dem som tycker fotosidan har blivit betydligt bättre jämfört med för ett år sedan. Den Högre Skolan är en lysande innovation, liksom intressegrupperna. Men visst
finns det mer att göra. På rätt väg ändå, tycker jag.
 

nonno

Aktiv medlem
Den högre skolan handlar förmodligen lika mycket om möjlighet till inspiration för alla medlemmar som inspiration av någon form för dem som ingår i den.
En annan möjlighet till inspiration för alla är t ex att få tillgång till den informella "Den Högre Skolan", d v s bilder som av någon anledning fått många kommentarer och uppmärksamhet (kanske för fototeknisk kvalité/originalitet/stämning eller brister). Säkerligen riskerar man att hamna i den lägre formen av fotokultur då, men nog är det väl dags att få tillgång till en buggfri sökning på bilder som finns upplagda här på Fotosidan?! Idag och åtminstone 20 månader bakåt har det inte gått att få en heltäckande sökning på t ex flest kommenterade bilder. Det är jätteviktigt att en sådan funktion fungerar och därför ges en hög prioritet att fixas till!
/Nonno
 
ANNONS