Annons

Synpunkter på DHS

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Etertänksamhet är bra. Men inte att föra en diskussion i enskilda medlemmars gästböcker.
Sade herr Urbano, som om han inte minns fel en gång i fotosidans barndom föreslog att alla medlemmar borde få en gästbok.
 

lottawe

Aktiv medlem
Ordet tvångskvotering ploppade upp i mitt huvud p.g.a. det där med att inbjudningar efter eget huvud ska hejdas. Kanske ett något överdrivet ordval, men jag tycker iaf att sättet just det görs på är mindre bra. Särskilt när medlemmar ifrågasätts i gästböcker också och det inte bara önskas på klotterplanket.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det var två olika saker. Det ena handlar om eventuell enformighet, det andra om hur man ser på ett medlemskap i DHS och hur man skall handskas med de 4 värdefulla inbjudningarna man har.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Det kan inte vara lätt att vara ledare för en sådan här exklusiv grupp.
Den lär ju inte bli exklusivare om det skulle komma 20 nya medlemmar varje dag.
Själv vet jag inte riktigt vad som krävs att komma in men såg att en medlem hade bara en bild på Fotosidan så det kanske handlar om något annat än att ta bra bilder.

Urbano, kan det var så att du tycker DHS spårar ur för att det har kommit in nya medlemmar med mer "vanliga" bilder som kanske är för lättsmälta? DHS hade en rejäl slagsida när jag började uppmärksamma den och om man bortser från den stora massan gatufotografer så skulle bara ett fåtal kunna producera något gångbart med en analog kamera och diafilm.
 

Per

Aktiv medlem
Är det inte ganska uppenbart att det ligger ett feltänk bakom rekryteringen till DHS?

Man utgick från ett mer eller mindre slumpvis urval av fotografer, utifrån vilka som råkade svara på den ursprungliga inbjudan. När man sen konstaterat (FS, inte jag) att sammansättningen är skev, då kan man inte jobba vidare på att gruppen väljer sina egna medlemmar! Det är ett upplägg som saknar mekanismer för att skapa bredd som stabilitet. Det är tvärtom som gjort för att utarma antingen bredden (eftersom medlemmarna väljer in sina likar) eller kvaliteten (eftersom medlemmar känner sig tvungna att nominera och välja från genrer som egentligen inte är deras område). Därför tror jag inte på FS's vänta-och-se-taktik; det saknas helt enkelt mekanismer för att fungera.

Visserligen är det nu Ulfs ansvar att styra upp det hela genom att i slutändan vara den som bjuder in nya medlemmar. Och han gör sannerligen ett tappert och bra försök, men jag tror att det är en lika otacksam som hopplöst svår uppgift.

Ett par förslag som kanske är lika drastiska som nödvändiga för att behålla intresset och respekten för DHS:

1. Starta om gruppen (det gick ju med konstfoto..), och se till att få lika mycket bredd som kvalitet från början. Låt inte slumpen avgöra startkapitalet. Jag inser att det är ett bök och stök som i sig tar udden av intresset och engagemanget för och i gruppen, men jag tror att man uppnår samma effekt, bara lite långsammare, om man låter det susa vidare i dimman.

2. Om gruppen inte startas om, och kanske även om den gör det, tror jag det är nödvändigt att ändra rekryteringsförfarandet så att man har ett upplägg som borgar för bredd, kvalitet och stabilitet. Det har man inte idag.

Helst skulle jag fortfarande se att DHS var delat på respektive genre, som någon var inne på igen. Visst finns det poänger med att jämföra högklassiga bilder oavsett motiv och innehåll också, men den möjligheten kommer att finnas i FS Galleri så vitt jag förstår. För de allra flesta tror jag det är mest inspirerande och lärorikt att förkovra sig inom sin egen genre.

Per
 

emtre

Aktiv medlem
Re: Re: Ett ögonblick herr redaktör

Artificiell skrev:
Jag tycker att det är märkligt att man föreslår fyra nya kandidater innan man ens lagt upp en egen bild, givit någon kommentar eller röstat. Det är min uppfattning, tillsvidare. Och som redaktör har jag valet att antingen kommentera sådant jag tycker är konstigt eller i värsta fall införa tvingande regler. Det senare är dock trist och ska undvikas så långt det bara går.

Det här är för övrigt ett intressant ämne som man kan diskutera utan att för den sakens skull gå till frontalangrepp mot redaktören. Lite som att skjuta pianisten... Dessutom är du inte ensam om att ha åsikter om DHS så det finns många hänsyn att ta för mig.
Det finns ju ett par steg mellan ingen information om vad som krävs i/av sällskapet och att ha tvingande regler.

Kanske att du kunde skriva lite på sällskapets första sida om vad som vore önskvärt, dvs information om önskad eller eftersträvbar nivå och form på aktivitet. Det är ju inte samma sak som tvingande regler, men det ger vägledning för oss medlemmar. En tanke i vart fall.

/Maria
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Re: Ett ögonblick herr redaktör

Artificiell skrev:
Jag tycker att det är märkligt att man föreslår fyra nya kandidater innan man ens lagt upp en egen bild, givit någon kommentar eller röstat. Det är min uppfattning, tillsvidare. Och som redaktör har jag valet att antingen kommentera sådant jag tycker är konstigt eller i värsta fall införa tvingande regler. Det senare är dock trist och ska undvikas så långt det bara går.

Det här är för övrigt ett intressant ämne som man kan diskutera utan att för den sakens skull gå till frontalangrepp mot redaktören. Lite som att skjuta pianisten... Dessutom är du inte ensam om att ha åsikter om DHS så det finns många hänsyn att ta för mig.
Nu är inte jag med i sällskapet men jag trodde redaktören hade slutat med "gästboksmanagement"?!

Hursom så ser det illa och amatörmässigt ut.

/Johan
 

elbe

Avslutat medlemskap
När man startar nya idéer så gäller det nog att ha lite is i magen och inte hetsa fram 100% av allt eller som med intressegruppen konstfoto bara, helt nyanslöst David, låsa huset och slänga nyckeln och köra lösöret på tippen när nåt inte "stämmer". Det finns nog bättre och mer nyanserade verktyg att styra en skuta med... Tid och förtroende är kanske två av dessa verktyg, men det finns ju fler...

Vad gäller DHS så tror jag inte att alla valda medlemmar där har FS som sitt huvudsakliga intresse utan har nog mycke annat att tänka på oxå. Tror heller inte att "proffsens" bildproduktion är speciellt snabb eller frekvent vad gäller bilder med innehåll som de vill visa upp.

Håller nog med Urbano om att red och ansvariga bör tagga ner lite och lita på medlemmarnas egna förmågor, och de inte bara för DHS!

/Leif
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
elbe skrev:
När man startar nya idéer så gäller det nog att ha lite is i magen
Bör inte även medlemmarna ha lite is i magen då, att inte direkt hoppa på och förkasta nya företeelser innan de fått en chans att utvecklas, att "sätta sig"?

DHS är blott fyra veckor gammal, vadan denna hets att det skall ändra på sig på en gång? Man kan inte hålla på att vrida ratten fram och tillbaka när man kör, då kommer man ju ingen vart. Bättre att köra rakt, så kommer man iallafall någonstans och några av passagerarna blir nöjda med färden istället för att hamna i diket, där ingen vill vara.

Och faktiskt, gillar man inte konceptet alls med öppna, halvöppna eller slutna grupper så finns allt det andra kvar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Till ELBE: Nu är du nog inte helt uppdaterad. Konstfoto är något som diskuterats väldigt mycket sedan starten av poolen 2005-10-14 (dvs den som kopplades mot intressegruppen). Sedan dess tror jag vi avverkat minst 3-4 värdar och en mängd justeringar i beskrivningen. Det har skrivits massor med trådar om vad som är rätt och fel. Jag tycker det är is i magen att först efter 2 år göra en omstart.
 

nonno

Aktiv medlem
Per skrev:
Är det inte ganska uppenbart att det ligger ett feltänk bakom rekryteringen till DHS?

Man utgick från ett mer eller mindre slumpvis urval av fotografer, utifrån vilka som råkade svara på den ursprungliga inbjudan. När man sen konstaterat (FS, inte jag) att sammansättningen är skev, då kan man inte jobba vidare på att gruppen väljer sina egna medlemmar! Det är ett upplägg som saknar mekanismer för att skapa bredd som stabilitet. Det är tvärtom som gjort för att utarma antingen bredden (eftersom medlemmarna väljer in sina likar) eller kvaliteten (eftersom medlemmar känner sig tvungna att nominera och välja från genrer som egentligen inte är deras område). Därför tror jag inte på FS's vänta-och-se-taktik; det saknas helt enkelt mekanismer för att fungera.
Per, du har så rätt i det du säger. Det tråkiga är att den här mekanismen ser inte eller vill inte skaparna av DHS se även fast den tidvis kommit tydligt till uttryck i forumtrådar från DHS-medlemmar och kanske t o m i deras eget klotterplank. Det går inte att tvinga fram inbjudningar av fotografer som medlemmarna i DHS egentligen inte är intreserade av. Skevheten i sällskapet måste rättas till på ett annat sätt före eller parallellt med det gängse sättet att utöka gruppen genom inbjudningar. Arbetsmodellen avvakta och se fungerar inte i detta sammanhang. Dessutom signalerar ett sådant förfarande som drar ut på tiden att intresset för och omhuldandet av andra genrer inte är så stort på FS. Sena inbjudningar ger känslan av att ha blivit inbjuden med armbågen (eller tvångskvotering som någon uttryckte det) om ni fortsätter att avvakta igen. Det här gäller läget nu, inte uppstarten. Oavsett hur uppstarten såg ut med fördelning av inbjudningar, är det obalansen här och nu som måste åtgärdas.

Sedan tycker jag att det ligger mycket i Ulf B:s tankar och strävan att han vill ha en grupp som är aktiv. Det är väl dit man bör försöka nå? Men kanske är det så här det blir när de som bjuds in, inte varit särskilt aktiva under en tid med vare sig bilder och/eller kommentarer på FS?

Kommer den här konstruktionen verkligen att fungera? Vore det inte bättre att överväga modellen som Per F föreslog för ett antal veckor sedan? Ha en bas med flera DHS-sällskap utifrån de olika fotoinriktningarna och ur dessa grupper väljs "över-DHS" där creme de la creme visas upp? Om det nu behövs ett "över-DHS".
/Nonno
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
nonno skrev:
Kommer den här konstruktionen verkligen att fungera?
Bra fråga. Ingen kan veta svaret, eller hur? Vad sägs om att avvakta, låta DHS köra på den nu inslagna vägen - så ser vi hur det ser ut om några månader. Några veckor är alldeles för kort tid för att dra slutsatser och beslut på i min mening.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
När förslaget med mellan-DHS:er och en Uber-DHS kom upp så tyckte jag att det kändes som en oöverblickbar mängd grupper, men att idéen att det kan finnas en mellan nivå mellan gruppen och DHS var intressant.

Jag föreslog då, inspirerat av ett gammalt förslag från Mattsen (känt namn i dessa debatter :) att medlemmar inom en grupp skulle kunna ge andra medlemmar ngn form av stjärna/emblem/utmärkelse. Detta skulle kunna nyttjas för att de inom samma skrå skulle kunna ge andra medlemmar en hedersbetygelse. Den stjärna/emblemet skulle sedan kunna användas som sortering inom gruppen. Dvs visa mig bara de med stjärna inom Action/Äventyr.

Bara de som är med i gruppen får ge stjärnan (fast kanske alla skall få det!?). På så vis kan de med samma intresse tydligt hylla de de gillar inom sin grupp.

Steget efter det skulle kunna vara att nå DHS. Någon direkt koppling finns inte men DHS redaktör eller andra DHS medlemmar bör ju få upp ögonen för gruppmedlemmar med mycket stjärnor och därmed lättare hitta nya guldkorn.

Jag ser faktiskt ingen större skillnad i detta förslaget mer än teknikaliteter. Vad som vara de största invändningen mot nuvarande DHS är ju "inväljningsförfarandet", men i ovanstående förslag används ju diffusa begrepp som "väljs" och "visas upp".

Som sagt, detta förslaget är en variant på grupp>grupp-dhs>ûber-dhs, som jag tycker verkar exakt likadant i sitt tänk men betydligt mer överblickbart och dessutom med en annan variant av decentraliserad form av utdelning/inval i delvis högre skola (kanske kallad folk-högskola, som ngn föreslog i en blogg :).
 

nonno

Aktiv medlem
clindh skrev:
Bra fråga. Ingen kan veta svaret, eller hur? Vad sägs om att avvakta, låta DHS köra på den nu inslagna vägen - så ser vi hur det ser ut om några månader. Några veckor är alldeles för kort tid för att dra slutsatser och beslut på i min mening.
Ingen vet, men den modell som nu används har ni ju fått en del respons på. Den verkar ha en konstruktion som gör att om en fotoinriktning blir nöjd, vaknar missnöjet hos de andra grupperna. Och sedan fortsätter det så. Det i sig säger ju en del. Medan Per F:s förslag kanske skulle kunna tillgodose allas behov av inspiration?

Bortsett från det, borde ni ju se att inbjudningsförfarandet (som Per F beskrev effekterna av så klart och tydlig) inte fungerar som den enda vägen att räta upp läget?
/Nonno
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
nonno skrev:
Den verkar ha en konstruktion som gör att om en fotoinriktning blir nöjd, vaknar missnöjet hos de andra grupperna. Och sedan fortsätter det så.
Onekligen, att göra alla till lags är förståss omöjligt.

I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody. ~Bill Cosby

Vi har justerat gruppens sätt att ta in medlemmar efter klagomål, och kan säkert komma att göra det igen framöver när vi ser om tidigare ändring inte gjord någon effekt. Men jag förstår inte den stress efter omedelbar förbättring som jag tycker lyser igenom i en del inlägg. (Kan vi inte få en fyra års mandattid vi också :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Varför denna surkartsinställning redan efter så kort tid? Avhopp, gnäll och kritik av redaktören. Ingen är perfekt och DHS kommer heller inte att bli perfekt. Koola ner lite och ta en titt på den här bilden en stund så lugnar det sig ska ni se. Och njut sedan av det lugna bildflödet på DHS och andra grupper. Kommentera om ni känner för det, njut annars och inspireras. Lägg in någon bra bild om ni känner för det. Är förresten också medlem i det MYCKET mera exklusiva "sällskapet" Toycamera som bara har 21 prominenta medlemmar (trots att där inte finns några inträdeskrav annat än att man fotar med enkla leksakskameror) mot DHS nu ca 70.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Ett tipps till Ulf B, skriv aldrig något som rör dina funderingar om DHS eller dess medlemmar i någons gästbok, sådant väcker ont blod.

Sedan verkar det som om DHS har ett ganska stort stöd, eller åtminstone ett väldigt litet motstånd här på FS. Med tanke på att det av FS dryga 100000 medlemmar endast är en handfull som är öppet kritiska måste man nog anta att acceptansen för DHS är förvånansvärt hög. Skulle tro att det förhåller sig på det sättet att en mycket stor del av FS medlemmar inte bryr sig alls, relativt många tycker det är en kul idé och relativt få tycker att idén är fel eller att det ingår fel folk i gruppen.

Sedan är det alltid så att de som är missnöjda tenderar att vädra detta i högre grad än de som är nöjda, en ganska naturlig mekanism hos människan.

Så mitt tips är att sitta still i båten och låta denna relativt beskedliga vindpust blåsa över och ge DHS lite tid att utvecklas och komma igång.

Sedan håller jag med ulf B (där har jag svängt) om att någon form av intresse borde visas av medlemmar innan dom lägger sina röster på nya medlemmar, detta borde kanske avhandlas via mail dock.
 
ANNONS