Annons

Fotosidan når bara 0,14 procent av befolkningen

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Ja, jag menar världens befolkning som är 6,632,330,000 (6,6 miljarder ungefär) Av dem är knappt 0,14 procent svenskspråkiga - då har jag räknat med dem i Finland och på Åland. Hmm...kanske är det tur på ett sätt - 99,86% besparas ju de allra segaste forumdiskussionerna t.ex.

Dessa är de största språken sett till dem som har dem som modersmål:
Mandarin 874 miljoner
Hindi 366 miljoner
Spanska 350 miljoner
Engelska 341 miljoner

Engelska är det överlägset mest spridda språket och förstås till viss del av mellan 1/3 och 1/4 av alla människor i världen.

Konstigt nog finns inte en endaste liten del av fotosidan (vad jag vet -den är ju så stor) till för andra än dessa 0,14 procent.

Jag funderar på om inte "Fotosidan International" skulle vara något? Där kunde ju redaktionen i lugn och ro bygga upp en liten minifotosida rensad från begågna misstag. Skulle nog kunna bli najs.
 

tannler

Aktiv medlem
... och under vilken kategori skulle den sidan hamna - veckans foul up?

Jag tycker det är ett dåligt förslag - fotosidan.se skulle inte vinna i kvalitet, imho.
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Fast det finns en hel del fotointresserade här i landet som ännu inte klarar svenska språket tillräckligt för att våga vara med här. Därför så tycker jag att detta är ett vettigt förslag.

Visst det finns stora internationella fotositer men jag tror att det vore roligare för alla om de kunde delta här istället.
 

tannler

Aktiv medlem
OK - alla dyslektiker då? Alla blinda? Alla med muskelöverrörlighet ( som inte kan hantera mus och tangetbord )? Alla spastiker? Alla CP-skadade? Alla mentalt underfungerande? Hur ska vi inkludera dem?

Lovvärt och idealistiskt, men för mig en aning verklighetsfrämmande.
 

Makten

Aktiv medlem
AnnaKarin skrev:
Fast det finns en hel del fotointresserade här i landet som ännu inte klarar svenska språket tillräckligt för att våga vara med här. Därför så tycker jag att detta är ett vettigt förslag.

Visst det finns stora internationella fotositer men jag tror att det vore roligare för alla om de kunde delta här istället.
Eller så kan de passa på att lära sig svenska eftersom det är språket vi brukar i detta land.
 

StaffanW

Aktiv medlem
urbano skrev:
Dessa är de största språken sett till dem som har dem som modersmål:
Mandarin 874 miljoner
Hindi 366 miljoner
Spanska 350 miljoner
Engelska 341 miljoner
Bra förslag.

Då får väl fotosidan starta upp sidor i följande ordning:

fotosidan.cn (kina)
fotosidan.in
fotosidan.es
fotosidan.com
 

Mattsen

Aktiv medlem
Att skapa en speciell fotosida eller göra vissa sektioner av den befintliga på engelska ser jag inget behov av.

Däremot tycker jag det vore ett intressant komplement att på förstasidan ge information om FS på engelska. Kanske en länk som leder till en beskrivande sida vilken ger engelsktalande en överblick över FS. Vi har redan ett flertal stora fotoforum på engelska som inte ersätter men kompletterar FS. Vidare tycker jag att vi ska försöka bevara och gärna (om det är möjligt) bredda det svenska språket!

Fråga gärna en Islänning om det här med modersmål och engelskan..
 

urbano

Aktiv medlem
tannler skrev:
OK - alla dyslektiker då? Alla blinda? Alla med muskelöverrörlighet ( som inte kan hantera mus och tangetbord )? Alla spastiker? Alla CP-skadade? Alla mentalt underfungerande? Hur ska vi inkludera dem?

Lovvärt och idealistiskt, men för mig en aning verklighetsfrämmande.
Hmm..."mentalt underfungerande", samt övrigt du skriver här är inte roligt att läsa. Jag antar att du inte känner till något om hur datorer, mjukvara (och även websidor kan göras mer tillgängliga för människor med funktionshinder)

Men det är en annan diskussion. Till skillnad från en del rätt "storsvenska" tyckare här så tror jag på en internationalisering. Det står inte i motsättning till att slå vakt om sitt modersmål.

Precis som det inte finns någon motsättning mellan den lokala nivån (byn, kvarteret, vänkretsen) och den globala nivån. Den nationella hybrisen vänder jag mig däremot emot.

Så summa summarum. Att göra fotosidan mer tillgänglig för fler kanske är en utopi. Men om du tror på ditt koncept, varför begränsa det till 0,14 procent av befolkningen?
 

tannler

Aktiv medlem
Ulf Fågelhammar skrev:
Hmm..."mentalt underfungerande", samt övrigt du skriver här är inte roligt att läsa. Jag antar att du inte känner till något om hur datorer, mjukvara (och även websidor kan göras mer tillgängliga för människor med funktionshinder)
...
Du har fel - hasty assumtions is the mother of all foul ups.

Jag är numera blind på ett öga och kommer sannolikt att bli det på det andra också. Jag har arbetat med dyslektiker, neurologiskt handikappade och "mentalt underfungerande" och tycker mig ha tillägnat mig både insikt och förståelse. Fler frågor?
 

hansen2

Aktiv medlem
Blinda elallergiker utan armar och ben kan få en FS-bulletin med blindskrift inpräntad i hickoryträ som de kan läsa med tungan, hickory skall tydligen smaka bra. Blir bängligt om även dyslexi är aktuellt ;)

Skämt åsido; ett engelskspråkigt FS vore kanske ett ekonomiskt intressant förslag för redax?
En hel del arbete att implementera dock.

/Johan
 

tormig

Aktiv medlem
urbano skrev:

Jag funderar på om inte "Fotosidan International" skulle vara något? Där kunde ju redaktionen i lugn och ro bygga upp en liten minifotosida rensad från begågna misstag. Skulle nog kunna bli najs.
Det finns redan gott om sajter på alla möjliga språk där man diskuterar pixar & brus och vilken kamera som är "bäst", tror knappast det finns ett behov av en till.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Re: Hmmmmm

fujicanon skrev:
Fotosidan är ju till vissa delar på Svorsk.......
Funderade lite mer över det här med att engelskfiera FS.

Ser faktiskt något annat som skulle vara roligare.

Nämligen att skandinavienfiera FS istället.

Upp med alla våra flaggor som små ikoner på framsidan och uppmuntra fotoentusiaster från vår grannländer att bli en naturlig och välkommen del av FS. Vi har mkt gemensamt. Natur, kultur, språk mm mm. Det vore ett mer unikt projekt än att göra FS klassiskt "engelskinternationell".

En rad intressanta bieffekter tror jag oxå att vi skulle få på köpet. Vi lär os mer av varandras språk och kanske tom kan öka förståelsen mellan våra folk och skillnader i kulturer.

Morsomt o dejligt.
 

millimeter

Aktiv medlem
tannler skrev:
Du har fel - hasty assumtions is the mother of all foul ups.

Jag är numera blind på ett öga och kommer sannolikt att bli det på det andra också. Jag har arbetat med dyslektiker, neurologiskt handikappade och "mentalt underfungerande" och tycker mig ha tillägnat mig både insikt och förståelse. Fler frågor?
Har, har..!

Edit: en elak, skrattande pirat.
 

tormig

Aktiv medlem
tannler skrev:
OK - alla dyslektiker då? Alla blinda? Alla med muskelöverrörlighet ( som inte kan hantera mus och tangetbord )? Alla spastiker? Alla CP-skadade? Alla mentalt underfungerande? Hur ska vi inkludera dem?

Lovvärt och idealistiskt, men för mig en aning verklighetsfrämmande.
De mentalt överfungerande då, skall vi inte tänka på dem? Fotosidan200, för de med en IQ över 200. Vi som inte platsar får trösta oss med att titta på trådarna där brusdiskussionen når helt nya höjder.
 
ANNONS