Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Att inflödet är för stort just nu vet jag inte om jag tycker.
Nog för att det är Jul och så, men ska det verkligen behöva ta mer än en vecka att få bilden utvärderad? Nu minns jag inte exakt när jag lade till mitt senaste "försök" (eftersom det inte framgår någonstans), men jag tror det är mer än en vecka sen. Rätt segt:-/
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
3 timmar, nästam 5 eller 1 vecka?

Makten skrev:
Nog för att det är Jul och så, men ska det verkligen behöva ta mer än en vecka att få bilden utvärderad? Nu minns jag inte exakt när jag lade till mitt senaste "försök" (eftersom det inte framgår någonstans), men jag tror det är mer än en vecka sen. Rätt segt:-/
Visst är det så, att den som jag tycker "intet" om; får svar direct....andra får vänta på ett positivt; väl övervägd svar....
Tack; jag ser David's undantag med kommentar på 5/11 i min disfavör; men undar endå.....varför Martin måsste vänta en vecka på +-15 röster........

Det finns säkert statisik för allt på FS; hittar du en som passar David?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jo, men därför vore det bra med lite "smidigare" formuleringar. Tänk dig när du varit på anställningsintervju och senare får beskedet "du har fel näsa, så du får inte jobbet."
Men Martin, näsor går att fixa. För galleriet kör du bara en pirattankat photoshop. För jobbet måste du tyvärr slanta upp något till knivmannen.

Fast du kan antagligen vara nöjd med din näsa.
 

Tomasz

Aktiv medlem
AFE skrev:
Jag försökte med en bild av ledsen gorilla i bur, och refuserades med bl.a.:

- Höjer sig inte över mängden
- Stötande bild
- Budskapet är inte tillräckligt starkt/tydligt
- Lite för enkel till utförandet
- "en apa i bur......och?"
- "BurenDet blir så mycket trevligare om djur present"

De första fyra är väl tämligen ok, även om jag inte riktigt kan se hur en gorilla i bur skulle vara så "stötande" att den inte platsar.

Refusator nr 5 verkar över huvud taget inte förstått poängen, så det går väl an, men vad tusan är det sista? :)

Det är ju nästan roligare att läsa motiveringar till refusering än att titta på bilderna i galleriet :)
Håller med! Jag blir nästan sugen på att prova med en bild, den här tråden går ju lite sakta så man får tråkigt emellanåt.
Men GFS verkar ju vara det ultimata sättet att testa hur ens bild uppfattas, ju fler som finns i juryn desto bättre test. Att lägga bilden i en pool är ju inte ens halvbra i jämförelse.
 

Makten

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Men Martin, näsor går att fixa. För galleriet kör du bara en pirattankat photoshop. För jobbet måste du tyvärr slanta upp något till knivmannen.

Fast du kan antagligen vara nöjd med din näsa.
Min näsa är det alls inget fel på. Tydligen inte på bilden jag skickade heller:-O
 

Tomasz

Aktiv medlem
Så bra. Fast var det den dåliga? Jag ångrar nästan att jag kommenterat den en gång i tiden. Men du har visst juckat den lite ut & in i FS sedan dess? Jag hittar inte min skitfina kommentar där längre.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Efter att ha testat Galleri FS så får jag nog sälla mig till dem som tycker Galleri FS är rätt roligt ändå. Min bild blev förvisso refuserad, men jag skrattade en bra stund åt en av motiveringarna:

"Färgerna saknar stuns"


Jag trodde det var lite av poängen med en svartvit bild :-D.

Det förefaller vara ett begränsat antal motivationer man kan välja mellan. Det vore kul att se alternativen röstarna kan välja mellan och även få statistiken på antalet för och emot i refuseringsmeddellandet.

Nåväl jag får väl fortsatta att skicka in en bild då och då, kanske får jag mig ett till skratt. Kanske blir min bild utvald och då får jag också se alternativen för motiveringarna som röstarna har att välja mellan.

Mvh
Richard
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ta bort motiveringarna till refuseringen

Frågan är om man egentligen borde ge någon motivation alls till varför man refuserar en bild som är inskickad till galleriet?

Det är ju som sagt inte bildkritik Galleriet handlar om.

Snarare skall det väl vara en bra motivation till varför bilder tas med.

Skulle en sådan krävas så skulle färre behöva skrivas och man skulle inte behöva ha förval att kryssa i för de som röstar.

Då kunde man också visa motiveringarna varför en bild valts ut publikt och det mer nyanserat.
 

Makten

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Så bra. Fast var det den dåliga? Jag ångrar nästan att jag kommenterat den en gång i tiden. Men du har visst juckat den lite ut & in i FS sedan dess? Jag hittar inte min skitfina kommentar där längre.
Den har legat där hela tiden, så du har tydligen inte kommenterat den;-)

Och jag håller med Richard; ta bort motiveringarna. Ingen vinner nåt på dem.
 

afe

Aktiv medlem
Det är lätt att såga en bild, med allehanda motiveringar, men svårare att säga varför en bild är bra - särskilt om andra ska läsa motiveringen.

Jag håller med Richard och Martin - bort med motiveringarna, om inte helt så åtminstone på refuseringarna. Uppenbart felaktiga eller missvisande motiveringar gör ingen glad.

Flödet i galleriet känns inte så där himla stort, så det är nog som sagt inget jätteproblem. Att galleriet skulle representera FS bästa bilder har jag dock (än så länge) svårt att se. Jag tror det behövs en "proffsjury" för att det ska bli bra bilder i ett dylikt galleri - en jury bestående av dem som råkat få en bild publicerad där, kommer att bli lika spretig som resten av FS tror jag ...

Nåja, det är fortfarande lite kul att se vad som kommer in där tycker jag :)
 

Makten

Aktiv medlem
Jag såg just att man måste välja en av de förutbestämda anledningarna för att kunna rösta nej på en bild. Det är ju vansinne. Därmed tänker jag inte bidra med någon röstning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, eller skriva en egen motivering. Jag tycker inte att det är vansinne att man skall motivera ett Nej.

Och som sagt, när man laddar upp en bild till Galleriet så informeras man om att man kommer få mail om vad juryn röstade, och om man tror att man inte klarar det så bör man stå över.
 

Makten

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ja, eller skriva en egen motivering. Jag tycker inte att det är vansinne att man skall motivera ett Nej.
Men den egna motiveringen lär ju inte synas för användaren, eller? Gör den det så är det ju okej.

Och som sagt, när man laddar upp en bild till Galleriet så informeras man om att man kommer få mail om vad juryn röstade, och om man tror att man inte klarar det så bör man stå över.
Jag förstår ändå inte vad vitsen är. Det är ju inte kritik man ber om, bara ett "ja" eller "nej" angående om den duger helhetsmässigt sett. Varför passa på och knäppa folk på näsan istället för ett rakt och enkelt "nej"?

Tillägg: Alltså; skickar man upp en bild så är man väl själv nöjd med den och mer eller mindre övertygad om att den är bra. Kritik kan man ju alltid komma med även på de bästa verk, men det är ju ingen kritikpool direkt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, den egna motiveringen syns också i mailet (därav en del "tveksamma" anledningar till refuseringar som en del tar upp i tråden).

Sant att det inte är någon kritikfunktion, och det försöker vi tydligt framhålla. Men å andra sidan så känns det vettigt att det krävs ngt av ett Nej. Och syns det nejet så kanske man är mer noggrann när man klickar Nej. Så är vår tanke.

Jag är inte säker på att ett blankt "nej-mail" så skulle skapa mindre foruminlägg eller mindre förvirrade fotografer. Men kanske.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag tycker att BARA egna motiveringar skall användas för såvel ja som nej. Annars avstå röst.
Alla motiveringar, ja o nej, bör visas bildskaparen.

Det medför möjligen längre avstämmningstid, men det kan man vel leva med?
/Erik J
 

Hekla

Avslutat medlemskap
Jag håller med andra kritiker om att det är väldigt märkliga refuseringsanledningar man får i Galleriet. Nu har jag precis blivit nekad tillträde med en av mina bilder. Jag valde en bild från i somras då ljuset och färgerna var extraordinära i samband med åskmoln. Huvudmotiveringen till refuseringen var att färgerna upplevdes onaturliga/för starka och att efterarbetningen inte var rätt. Märklig när man vet att bilden inte alls är efterarbetad och att RAWfilen ser likadan ut. Nej......av sånt här tappar man lust och intresse för fotosidan. Det är ju helt ok att andra inte gillar ens bilder, men tråkigt när de blir sågade av helt fel anledning.

mvh
Lisa Brange
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ta inte det där med motiveringarna så bokstavligt och hårt! Det finns trots allt ett begränsat antal motiveringar att välja mellan, och rätt ofta tycker i alla fall jag att det inte är någon av motiveringarna som fångar precis vad det är som gör att jag väljer att rösta nej.

När jag väljer att rösta nej är det ofta för att jag helt enkelt inte tycker att bilden är tillräckligt bra. Sen ska jag då välja motivering... suck! "Höjer sig inte över mängden" är den för mig absolut vanligaste motiveringen och för min del betyder det helt enkelt "Jag tycker inte bilden är tillräckligt bra", eller möjligen "Jag gillar den inte" För att jag ska rösta ja krävs verkligen att bilden i mina ögon är nåt som nästan får mig att tappa hakan. (Hur jag själv kunde få med en bild i gallriet känns nästan...obegripligt :) Men kul!)

Använder också ofta möjligheten att lägga ner min röst, särskilt när det handlar om en genre jag är fullständigt ointresserad av.
 
ANNONS