Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

bellflower

Medlem
clindh skrev:
Nu var det väl din bild det handlade om, den som du ansåg höjde sig över mängden men juryn inte? Man blir ju nyfiken.
Nej nej nej.. Läs från början.. Det handlar inte om en bild jag fått refuserad.. Inte alls..
Jag opponerar mig mot det infantila sätt juryn på GFS motiverar sina bedömningar på..
Att svara nån med motiveringen "höjer sig ej över mängden" eller ännu värre " för hög självmordsfaktor" är inget annat än att visa sin inkompetens.. Eller är det så att dom bedömningsregler som juryn har är sånt dåligt underlag att det inte kan bli annat än trams. Behöver jag tillägg att det är inte jag som fått dessa refuserings motiveringar..
Medlemmar på FS pratar faktiskt med varandra.
 

Vevo

Aktiv medlem
Uffe, i många fall så kommer det in bilder son INTE höjer sig över mängden, det kommer även in bilder som lider svår brist på teknisk kvalité samt att det kommer in bilder som är tveksamma på annat sätt. MEN det kommer även in bilder av mycket hög kvalité - kom ihåg det.

Sedan kanske det kan vara av godo att det inte bara är en elitistiskt djupanalyserande jury på två-fem personer som har en helt eget sätt att se på bilder och kan ibland tendera att bli rätt onyanserat. Ställ dig en ärlig fråga Uffe, om du satt i juryn hur skulle du då resonera. Man tänker sig för både en och två gånger innan man refuserar, och då gäller det att för sig själv hitta det alternativ av förformaterad text som stämmer bäst på sin egen känsla och tyckande av bilden. Sedan kan man faktiskt också skriva ett eget förtydligande. Men du har väl inget att oroa dig för, du höjer dig väl över mängden, eller?

Sanningen är den att alla är inte lika och kommer heller aldrig bli det. Av det så kommer också olika sätt att se på saker, samt att beskriva det.

/Ove
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
bellflower skrev:
Behöver jag tillägg att det är inte jag som fått dessa refuserings motiveringar..
Ja det behöver du nog, för det framgick inte så tydligt. (Det vanligast i denna tråd är ju att folk citerat refuseringar de själva fått.)

Läs gärna på om vad GFS egentligen är och hur det fungerar. Juryn har inga bedömningsregler annat än att man skall välja de bilder man gillar allra bäst ur kön med bilder på förslag. Dvs varken mer eller mindre komplicerat än tex "Mina favoriter"-val och "Bildkritik"-bedömningar, förutom att här måste alltså majoriteten gilla bilden. GFS är "folkets val".

I detta fall var det en(1) jurymedlem som fick någon slags självmordsvibb av bilden och inte gillade den pga det. Inte en objektiv bedömning förvisso, men jag vet inte vad som ligger bakom känslan personen fick.

Och 16 av 20 tyckte inte att den höjde sig över mängden. Jag har kikat på den nu också och tyckte inte heller det var något speciellt med den. Kalla mig gärna inkompetent...
 

HåGe

Aktiv medlem
"... i många fall så kommer det in bilder son INTE höjer sig över mängden ..."
Utan att vara matematiker; i de flesta fall höjer sig bilderna inte över mängden. En tanke bara ...
 

Vevo

Aktiv medlem
Vad var det du inte begrep? Tillförde detta något i diskussionen tycker du?
 
Senast ändrad:

HåGe

Aktiv medlem
1) Ingenting som jag inte begrep.
2) Det tillförde i sak ingenting.
Jag ber om förlåtelse för att ha saboterat diskussionen.
 

millimeter

Aktiv medlem
bellflower skrev:
Jag opponerar mig mot det infantila sätt juryn på GFS motiverar sina bedömningar på..

Uffe, du behöver inte sitta och gnälla. Det mår du bara dåligt av.

De bedömningsregler du ifrågasätter är inget annat än världens enklaste kvalitetskriterium: "Gillar jag det så är det bra."

Det handlar bara om att folk väljer de bilder de gillar.

Är du så trångsynt att du tror att du kan rätta folk vad gäller deras *åsikter*?

GFS är ett faktum, inte ett kontroversiellt påstående.
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: re:refuseringsanledningar...

bellflower skrev:
Det är ju inte helt utan man undrar om juryns beslut är rent av inbördes beundran där man klappar varandra om ryggen..
Jag vill verkligen bli bevisad om att jag har fel i mina tankar och funderingar och jag är övertygad om att många på FS håller med mig att att det är extremt löjliga refuseringsbeslut.
Många åsikter är det ...

Min är att det refuseras alldeles för lite, jag vill alltså ha mer av vad du gnäller på. Jag säger njet till det mesta som skickas in, lik förb*nnat passerar det nålsögat ;)

/Johan
 

Guran99

Aktiv medlem
Dryga medlemmar??

Jag räknar inte med att platsa i Galleri FS (jag börjar skönja en "stil" där, och det är bildtyper jag inte ägnar mig åt)

Men efter ett litet försök att komma med (den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802053.htm?set=lp) fick jag svaret:

- Höjer sig inte över mängden
- Lite för enkel till utförandet
- Kompositionen kan förbättras
- Bilden upplevs oskarp
- "Sicket skit!"

Jag respekterar de 4 första punkterna (håller dock inte med själv, men det är en annan femma)...

Men sista??? Ursäkta... Men sååå omogen kommentar!!!! Är alla på Galleri FS så dryga? Trist!
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
I vilket sammanhang ges de där kommentarerna och vilket huvudsyfte har de?

Är de ämnade att vara en spontan kommentar från jurymedlemmarna?

Eller är de ämnade att vara kommentarer direkt riktade till fotografen?

Är de av det första slaget så har jag inga problem med den typen av kommentarer, eftersom många bilder är skitbilder och skitbilder bör nämnas vid sitt rätta namn.

Är de däremot av de senare slaget kan jag förstå om sådana kommentarer kan vara sårande. Men, ibland kan det trots allt vara bättre att få en ärlig kommentar som är formulerad i magen, framför nåt inlindat.

Mvh,
Fredrik Arvidsson
 

nonno

Aktiv medlem
Re: Dryga medlemmar??

Guran99 skrev:
- Höjer sig inte över mängden
- Lite för enkel till utförandet
- Kompositionen kan förbättras
- Bilden upplevs oskarp
- "Sicket skit!"

Jag passar väl på med att fylla på lite. En bekant fick följande motiveringar:

- Höjer sig inte över mängden
- Lite för enkel till utförandet
- "Kommer den här med så kräks jag."

Det är väl en sak att bli refuserad, men en helt annan att bli så respektlöst bemött. Mycket beklämmande är det.
 

hansen2

Aktiv medlem
Problemet är väl snarare att folk förväxlar bildkritik med kritik mot ens person eller att man har ömma tår.
I båda fallen bör man inte lägga upp sina bilder där man riskerar att få dem bedömda.

/Johan
 

Per

Aktiv medlem
Håller helt med om de två bedrövliga kommentarerna, man kan ju bara hoppas att de kom från samma stolle..

Men det ligger väl lite i sakens natur - en så stor och bred skara människor som 'juryn' nu utgör måste väl, rent statistiskt, innehålla en del galningar..? Man måste ju faktiskt inte vara speciellt sund i roten för att råka spotta ur sig en eller annan bra bild som kan hamna i GFS. ;)


hansen2 skrev:
Problemet är väl snarare att folk förväxlar bildkritik med kritik mot ens person eller att man har ömma tår.
Du skulle väl inte kalla "sicken skit!" eler "kommer det här med så kräks jag!" för bildkritik?


Per
 

hansen2

Aktiv medlem
Per skrev:
Du skulle väl inte kalla "sicken skit!" eler "kommer det här med så kräks jag!" för bildkritik?
Nej, det har du rätt i men jag tror du förstår innebörden i vad jag menade.

Jag är den som skrev kommentaren "Sicket skit" och står för den till 100%. Det var precis så jag kände när jag såg den i slussen och gav uttryck för det. Upphovsmannen behöver inte alls känna sig trampad på då det gällde bilden och inte honom som individ och jag skriver aldrig kommentarer eller bildkritik som jag inte själv skulle kunna ta emot.
Hade jag däremot skrivit det i bildkritikpoolen hade jag gjort mig förtjänt av en reprimand då bildkritik kräver något helt annat.

/Johan, galning :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Johan, vi accepterar inte den typen av kommentarer i GFS. Det finns ju absolut ingen anledning att skriva sådana kommentarer, och det är bara ohövligt och okonstruktivt.
 
ANNONS