Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Jag skrev ett förslag i en tråd, eller var det i denna? :) Skit samma, jag upprepar mig ändå. Crew, fundera på detta:

Det finns mig veterligen inga galleri där det hela tiden bara fylls på med bilder utan att andra tas bort. Varför måste det vara så i ett webbgalleri? Mig veterligen finns det inte heller några fototävlingar/utställningar etc där juryn bara växer och växer och där man som jurymedlem har en plats på"livstid". Varför annorlunda på GFS?

Begränsa antalet bilder i GFS. När det är fullt och en ny bild blir godkänd så åker den äldsta ut, samtidigt försvinner fotografen från juryn. På det sättet får man en större omsättning på jurymedlemmar och troligen även en större variation av bilder eftersom bedömmarna skiftar. Är en fotograf duktig kan han/hon ju kvalificera sig med en ny bild. Ska man få ha mer än en bild i GFS samtidigt? Tja, jag ser inget hinder i det, det är väl bilden som ska bedömmas. Det innebär att en duktig fotograf kan sitta med ganska länge p.g.a. många bra bilder medans jag som tagit ett turskott får chansen en kortare tid. Logiskt tycker jag.

/Arne
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag håller med Arne!

Galleri FS. Ny utställning varje månad.
Och max 50 bilder, som hänger uppe den månaden.
Månadens gallerister stämmer på nästa månads bilder, och måsste vänta med att lasta upp ny bild medan gallerist.

Och; sluta med den fåniga status-loggan.
/Erik J
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Arne S skrev:
Jag skrev ett förslag i en tråd, eller var det i denna? :) Skit samma, jag upprepar mig ändå. Crew, fundera på detta:

Det finns mig veterligen inga galleri där det hela tiden bara fylls på med bilder utan att andra tas bort. Varför måste det vara så i ett webbgalleri? Mig veterligen finns det inte heller några fototävlingar/utställningar etc där juryn bara växer och växer och där man som jurymedlem har en plats på"livstid". Varför annorlunda på GFS?

Begränsa antalet bilder i GFS. När det är fullt och en ny bild blir godkänd så åker den äldsta ut, samtidigt försvinner fotografen från juryn. På det sättet får man en större omsättning på jurymedlemmar och troligen även en större variation av bilder eftersom bedömmarna skiftar. Är en fotograf duktig kan han/hon ju kvalificera sig med en ny bild. Ska man få ha mer än en bild i GFS samtidigt? Tja, jag ser inget hinder i det, det är väl bilden som ska bedömmas. Det innebär att en duktig fotograf kan sitta med ganska länge p.g.a. många bra bilder medans jag som tagit ett turskott får chansen en kortare tid. Logiskt tycker jag.

/Arne
Anledningen till att ett fysiskt Galleri har begränsningar, är väl just att det har fysiska begränsningar. De kan ju inte ha hur många bilder som helst eftersom väggarna tar slut. De problemen har ju inte ett webbgalleri, och jag tycker inte att vi skall ändra på upplägget just nu.

Idag kan en fotograf ha med flera bilder i GFS.

Däremot skulle man kunna skapa en ny pool som bygger på det där tänket (att bilder puttas ut). Det finns en pool på Flickr som fungerar ungefär så och som någon annan medlem tipsat om.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Håller inte med Arne

fujicanon skrev:
Galleri FS. Ny utställning varje månad.
Och max 50 bilder, som hänger uppe den månaden.
Månadens gallerister stämmer på nästa månads bilder, och måsste vänta med att lasta upp ny bild medan gallerist.
Då blir det ju samma sak som "Den Högre Skolan" fått kritik för. -Man tar ut sina kompisars bilder eller de som har samma bildsyn på sig själv. till slut blir det ju bara en viss typ av bilder.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Håller inte med Arne

matnyttige skrev:
Då blir det ju samma sak som "Den Högre Skolan" fått kritik för. -Man tar ut sina kompisars bilder eller de som har samma bildsyn på sig själv. till slut blir det ju bara en viss typ av bilder.
Ja, du har rätt; tyvärr....

Röven bak har man, hur enn man vänder sig..........
Men; FS har en grunn att misstro "kompisar"...varför?

Hehe; jag tror jag vet; men vågar inte svara.....(illa; till att vara mej).......

OK; jag har tagit ner min bild i FS; det är plats för någon annan...tycker jag!

Innan FS bliver en "tecknisk" web-site; backar jag ur....bilden är inte i fokus här nu, tyvärr...bara funktioner i siten.....

By by Erik J
 

Arne S

Aktiv medlem
Så var inte mitt förslag Mats

matnyttige skrev:
Då blir det ju samma sak som "Den Högre Skolan" fått kritik för. -Man tar ut sina kompisars bilder eller de som har samma bildsyn på sig själv. till slut blir det ju bara en viss typ av bilder.
Den du inte håller med är i så fall Erik. Läs mitt förslag igen så ser du att det skiljer sig.
På det sätt som jag menar så funkar det precis som idag men man begränsar antalet bilder, detta för att få en omsättning på juryn. Detta borde ju innebära att man inte kan kompisrösta och därmed motverkas den kritik som framförts mot gamla DHS. Så tänker jag, möjligt att det är fel och i så fall får du gärna förklara för mig vari faran med detta ligger.

Jag ser faktiskt en fara med dagens system där antalet jurymedlemmar bara växer mot oändligheten. Vissa lägger ner mycket energi, vissa betydligt mindre. Det om något borde väl göra att systemet riskerar att urholkas och att galleriet tappar i kvalité och mångfald.
/Arne
 

matnyttige

Aktiv medlem
Re: Så var inte mitt förslag Mats

Arne S skrev:
Jag ser faktiskt en fara med dagens system där antalet jurymedlemmar bara växer mot oändligheten. Vissa lägger ner mycket energi, vissa betydligt mindre. Det om något borde väl göra att systemet riskerar att urholkas och att galleriet tappar i kvalité och mångfald.
/Arne
Håller inte med dig och får mig att tänka på de som säger att det som alla tycker om är inte fin konst. Om 99% av världens befolkning skulle prisa en bild så kommer fisförnäme konstkritikern Kurt Snobb att dissa den bilden.

Ju fler i juryn ju mer omdömme om bilderna kanske. Sedan kan det ju vara upp till David att göra en slutlig gallring lite hårdare så som Johan Hansén är ute efter (om jag inte har fel).
 

Arne S

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Anledningen till att ett fysiskt Galleri har begränsningar, är väl just att det har fysiska begränsningar. De kan ju inte ha hur många bilder som helst eftersom väggarna tar slut. De problemen har ju inte ett webbgalleri, och jag tycker inte att vi skall ändra på upplägget just nu.

Idag kan en fotograf ha med flera bilder i GFS.

Däremot skulle man kunna skapa en ny pool som bygger på det där tänket (att bilder puttas ut). Det finns en pool på Flickr som fungerar ungefär så och som någon annan medlem tipsat om.
David, jag skrev inte att ni ska göra det nu, jag skrev fundera på det...:)

Andemeningen i mitt förslag är att ha ett mer levande GFS med avseende på vilka som sitter i juryn, inte att begränsa bilderna. Men det kanske kan lösas på annat sätt. Samtidigt kan jag inte se det negativa i förnyelse, ej heller självändamålet att ha så många bilder som möjligt i ett galleri, även om det finns på webben. Vem orkar titta igenom alla? Redan idag, efter ett par månader, finns det 20 sidor med totalt ca 400 bilder i galleriet. Hur många av dessa fotografer är aktiva i att seriöst bedömma nya bilder? Det kanske inte går att kolla, vad vet jag.

Nej, envis som synden är jag! ;) Fundera vidare kring detta. GFS är i grunden en för bra tanke för att tillåtas falna ut på grund av minskad bildkvalité och minskad motivation hos duktiga fotografer. För säkerhets skull: Jag anser mig inte tillhöra den kategorin...

/Arne
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hehe..

Ingen behöver hålla med mej....bra jag kann ge en tankeställare....så är jag glad...

Eniga:
För många bilder
För många slappa idioter i slussen (no name)
färre bilder; färre idioter...??

Det paradoksala är....kompisar.... det bästa som finns....
dom tänker annorlunda.....
Hur vågar dom???
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Re: Så var inte mitt förslag Mats

matnyttige skrev:
Håller inte med dig och får mig att tänka på de som säger att det som alla tycker om är inte fin konst. Om 99% av världens befolkning skulle prisa en bild så kommer fisförnäme konstkritikern Kurt Snobb att dissa den bilden.

Ju fler i juryn ju mer omdömme om bilderna kanske. Sedan kan det ju vara upp till David att göra en slutlig gallring lite hårdare så som Johan Hansén är ute efter (om jag inte har fel).
Det känns som att vi har samma mål/grundtanke Mats. Dock ser du något som jag inte ser. Hmm, kanske finns det något jag missförstått i det hela.

Vet inte hur många olika fotografer det finns i GFS idag, 300-350? Hur många av dessa tror du har chansen att säga sitt innan beslut tas. Som jag fattar det tas de besluten ganska snabbt. Eller det kanske inte är så?
/Arne

Arbetsdag i morgon så jag lämnar nu. Gonatt på er!
 
Senast ändrad:

Peter-L

Aktiv medlem
Lyft Blickarna

Jag har följt dialogen i tråden en stund.
Och jag tycker nog att tongångarna börjar bli lite väl hårda och respektlösa.

Är det inte dags att stanna upp, lyfta blicken och fundera. Vad gäller GFS, så handlar det ju inte om antalet bilder. Det handlar om "Utvalda bilder". Ingen tvingar väl någon att titta på fler bilder än man själv vill.

Det handlar om Attityd. Att många känner sig refuserade och med motiveringar som känns simpla och ibland halvt oförskämda. Man kan tycka vad man vill om foto, men det är en konstform. Där det inte finns något rätt eller fel. Däremot bättre eller sämre. Och det är okej.
I och med det, så ställs det ju också Krav, på de som sitter med i en Bildpool/Jury, att ha den goda smaken att ha en vidsyn vad gäller foto. "Konsten att ge kommentarer" är ett bra dokument som Allt på FS kan läsa med gott hjärta!! Även de i Den Högre Skolan och i GFS.

Ödmjukhet och lite stil, från båda sidor, skulle säkert tillföra mycket här. Jag kan se bilder här i Pooler, DHS och i GFS som jag tycker är mindre bra. Men aldrig att jag skulle kategorisera dem som "skit", "värdelöst" eller annat. Så där tycker jag att ni i "Juryn" skall ta en intern dialog och "kamma till er". Vi som sitter utanför, kan fundera på om vår bild platsar på det ena eller det andra stället, innan någon ev. skickar in.

Fotosidan är härlig med sin mångfald och entusiasm. Nu gäller det att mångfalden och den goda stilen finns i GFS för att hantera bidrag på ett värdigt sätt!!

Gott nytt fotoår på er alla!!!
 

Gurra1980

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Jag skrev ett förslag i en tråd, eller var det i denna? :) Skit samma, jag upprepar mig ändå. Crew, fundera på detta:

Det finns mig veterligen inga galleri där det hela tiden bara fylls på med bilder utan att andra tas bort. Varför måste det vara så i ett webbgalleri? Mig veterligen finns det inte heller några fototävlingar/utställningar etc där juryn bara växer och växer och där man som jurymedlem har en plats på"livstid". Varför annorlunda på GFS?

Begränsa antalet bilder i GFS. När det är fullt och en ny bild blir godkänd så åker den äldsta ut, samtidigt försvinner fotografen från juryn. På det sättet får man en större omsättning på jurymedlemmar och troligen även en större variation av bilder eftersom bedömmarna skiftar. Är en fotograf duktig kan han/hon ju kvalificera sig med en ny bild. Ska man få ha mer än en bild i GFS samtidigt? Tja, jag ser inget hinder i det, det är väl bilden som ska bedömmas. Det innebär att en duktig fotograf kan sitta med ganska länge p.g.a. många bra bilder medans jag som tagit ett turskott får chansen en kortare tid. Logiskt tycker jag.

/Arne
Det vore ju bedrövligt om man tog bort alla fina bilder, jag älskar att gå tillbaka långt i GF och se på alla fina bilder som jag inte tagit mig tid att studera tidigare. GF ska tycker jag vara ett ställe där det alltid finns fina bilder att titta på och för dig som inte gillar att titta på äldre bilder kan du ju välja att titta bara tex 3 dagar bakåt.
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Lyft Blickarna

Peter-L skrev:
Jag har följt dialogen i tråden en stund.
Och jag tycker nog att tongångarna börjar bli lite väl hårda och respektlösa.

Jag hoppas att du inte avser "min" disskussion i dessa rader. Jag anser mig ha hållit god ton i mina inlägg, känner mig också bra bemött av "motståndarna". Att vi inte har samma uppfattning är för mig helt ok, vi måste ju få debattera för vår sak. Självklart snackar jag för min sak och andra för sin men så länge det är ett okej tonläge finns väl ingen anledning att klaga?
Jag kanske misstolkar dig eftersom ditt inlägg kom precis i denna diskussion?

/Arne
 

Arne S

Aktiv medlem
Gurra1980 skrev:
Det vore ju bedrövligt om man tog bort alla fina bilder, jag älskar att gå tillbaka långt i GF och se på alla fina bilder som jag inte tagit mig tid att studera tidigare. GF ska tycker jag vara ett ställe där det alltid finns fina bilder att titta på och för dig som inte gillar att titta på äldre bilder kan du ju välja att titta bara tex 3 dagar bakåt.
Efter att ha läst raderna som David länkade till (tack David)ser jag lite annorlunda på saken, hade inte riktig koll på värdarnas roll i detta.

Min avsikt med förslaget var att ha ständig förnyelse på juryn i stället för att den bara skulle växa. Som sagt, med mina nya kunskaper faller ju den tanken.

Delar helt din uppfattning om att GFS skall innehålla gräddan av bilder på GFS.

/Arne
 

Peter-L

Aktiv medlem
Re: Re: Lyft Blickarna

Arne,
Du behöver verkligen inte ta åt dig. Och ingen anna för den delen heller. Tyckte bara att det blev lite tråkig attityd i ett visst läge. Så, den som vill ta åt sig får göra det.
Att vara engagerad, konstruktiv är ju bra. Även om man ibland ser olika på saker och ting. Håller med dig i det!!

Gott Nytt Fotoår!
Peter-L

Ser fram emot Gräddan av bilderna och Gräddan av kritikerna.... ;-)

Arne S skrev:
Jag hoppas att du inte avser "min" disskussion i dessa rader. Jag anser mig ha hållit god ton i mina inlägg, känner mig också bra bemött av "motståndarna". Att vi inte har samma uppfattning är för mig helt ok, vi måste ju få debattera för vår sak. Självklart snackar jag för min sak och andra för sin men så länge det är ett okej tonläge finns väl ingen anledning att klaga?
Jag kanske misstolkar dig eftersom ditt inlägg kom precis i denna diskussion?

/Arne
 

Daniel.l

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Anledningen till att ett fysiskt Galleri har begränsningar, är väl just att det har fysiska begränsningar. De kan ju inte ha hur många bilder som helst eftersom väggarna tar slut. De problemen har ju inte ett webbgalleri, och jag tycker inte att vi skall ändra på upplägget just nu.
Jag tror många gallerier ser det som ett konstnärligt beslut att inte ha för mycket bilder uppe på sina väggar.
Ska man samla mängder så blir man ett museum.

Jag håller med om att man ska tömma t.ex. en gång i månaden. Det kommer hålla upp kvalité.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Det börjar gå ner sig med juryn tycker jag. Jag har skickat in två bilder. Den första fick jag avslag på med bra kommentarer och åsikter, vilket peppade mig och drev mig framåt.
Den andra fick jag några vettiga åsikter och några urfåniga.
En medvetet blek bild fick kommentaren "Färgerna saknar stuns". Skriv istället att den är ful eller nått, så visar du att du har förstått vad fotografen ville.
"Utfrätta partier" var en annan. Samma där, det var ju en urvattnad bild med vit himmel som nästan smälter ihop med resten av bilden.

Helt ok att inte komma med, men sådana kommentarer skrattar man ju åt.
Sen fanns det andra vettiga kommentarer också, som "Höjer sig inte över mängden", "Lite för enkel till utförandet" och "Vackert, men inte "best of best".

Tack ändå för att ni röstar och lägger tid på bilderna.
 
ANNONS