Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonetha

Aktiv medlem
Ang rensning eller hur länge bilderna skall ligga kvar.. så fick jag en liten ídé när jag satt o tittade runt igår.

Varför inte rensa ut bilder, säg efter nån månad, när dom inte fått några kommentarer.. man kan ju när man läser givna kommentarer se en trend.. vissa bilder höjer ju sig faktiskt över mängden där också.. och får mottaga fler än andra..Oberoende av kommentarerna positiva/negativa så måste det ju finnas något som betraktaren reagerar på och gör att dom skriver en kommentar.
 

hansen2

Aktiv medlem
Daniel.l skrev:
En medvetet blek bild fick kommentaren "Färgerna saknar stuns". Skriv istället att den är ful eller nått, så visar du att du har förstått vad fotografen ville.
Folk förstår inte per automatik vad vi vill med våra bilder och det är då det är dags för självkritik eller bara gilla läget.

"Utfrätta partier" var en annan. Samma där, det var ju en urvattnad bild med vit himmel som nästan smälter ihop med resten av bilden.

Helt ok att inte komma med, men sådana kommentarer skrattar man ju åt.
Varför då?

/Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Galleriet är främst tänkt som en inspirationskälla med mycket bra bilder. Jag ser inga större fördelar just nu att skapa rensningsregler. Vi får ju självklart hålla koll och utvärdera men jag tror vi kör det hela i något år och sen gör en utvärdering.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Folk förstår inte per automatik vad vi vill med våra bilder och det är då det är dags för självkritik eller bara gilla läget.



Varför då?

/Johan


Jag är bara av den åsikten att om man inte gillar en stil så kan man säga det. Man kan inte "tvinga" in alla i samma mall. Alla bilder måste inte ha perfekt exponering och färger med stuns i.
Gillar man det inte så måste man kritisera det för vad det är tycker jag.
Är en bild ful eller mindre bra i sina ögon så är det väl det man får kritisera och inte att den inte följer ens egna regler när det gäller stuns eller exponering.

Fast personerna kanske trodde att jag var ute efter något annat än det jag letade efter i fotografiet. Då ska jag inte skratta, men jag måste ändå småle lite :)
Men det är bara min åsikt och jag sätter själv kritik på det sättet så ofta jag kan.

Men tack ändå för att ni tar er tid och bedömer, det är skoj, även när man inte kommer med.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Galleriet är främst tänkt som en inspirationskälla med mycket bra bilder. Jag ser inga större fördelar just nu att skapa rensningsregler. Vi får ju självklart hålla koll och utvärdera men jag tror vi kör det hela i något år och sen gör en utvärdering.
Och som inspirationskälla är det skoj tycker jag med. Jag personligen skulle nog se det som en rolig sak att vandra runt i galleriet när jag vet att det finns en hel hög nya härliga bilder att se. Ett datum att längta efter, trots att det går emot det här med internet och den nya tiden :)
Vad gammal jag känner mig vid 30 helt plötsligt...
 

hansen2

Aktiv medlem
Daniel.l skrev:
Fast personerna kanske trodde att jag var ute efter något annat än det jag letade efter i fotografiet. Då ska jag inte skratta, men jag måste ändå småle lite :)
Och där har du svaret, det är inte lätt alla gånger att veta vad fotografen vill förmedla. Och det är ju heller inte uppgiften för oss betraktare, vi gör ju vår egen tolkning.

Ett exempel på detta är att det var ingen på FS som missuppfattade oskärpan på min Vårälg.
På Photosig gick det sämre, där var det i princip ingen som förstog den, se kommentarerna här - jag lärde mig en del på detta :)

/Johan
 

nonno

Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Ang rensning eller hur länge bilderna skall ligga kvar.. så fick jag en liten ídé när jag satt o tittade runt igår.

Varför inte rensa ut bilder, säg efter nån månad, när dom inte fått några kommentarer.. man kan ju när man läser givna kommentarer se en trend.. vissa bilder höjer ju sig faktiskt över mängden där också.. och får mottaga fler än andra..Oberoende av kommentarerna positiva/negativa så måste det ju finnas något som betraktaren reagerar på och gör att dom skriver en kommentar.
För mig är GFS ett ställe att hämta inspiration från eller bara njuta en stund av det varierade utbudet. En stund att stanna upp. På nästan alla andra håll här på FS passerar bilder i ett rasande tempo, just därför finns det ett värde i att bilderna i GFS finns kvar länge. De är möjliga att hitta tillbaka till gång på gång och för varje gång finns det möjlighet att upptäcka en annan av bilderna i samlingen som plötsligt väcker ett djupare intresse. Det är ju inte alltid det ligger ett värde i att bilden är nyproducerad - här får vi möjlighet att upptäcka både gammalt och nytt.
Att mäta efter kommentarer kanske inte är så enkelt heller. Troligen har många av bilderna i GFS redan en hel del kommentarer och ofta kan det vara så att folk tycker att de bilder som redan fått respons inte behöver ges mer kommentarer - andra bilder behöver dem kanske bättre. Att bilder kan få nya kommentarer genom att de är antagna till GFS är väl bara en bonus som i sig kanske inte är huvudsyftet med att ha bilden där?
Däremot bör juryns medlemmar undvika ett ohövligt bemötande när de skriver sina motiveringar till bilder som refuseras.
/Nonno
 
Senast ändrad:

Daniel.l

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Och där har du svaret, det är inte lätt alla gånger att veta vad fotografen vill förmedla. Och det är ju heller inte uppgiften för oss betraktare, vi gör ju vår egen tolkning.

Ett exempel på detta är att det var ingen på FS som missuppfattade oskärpan på min Vårälg.
På Photosig gick det sämre, där var det i princip ingen som förstog den, se kommentarerna här - jag lärde mig en del på detta :)

/Johan
Svaret har jag haft hela tiden. Jag tycket ändå det är en svaghet att kommentera på det sättet. Att inte förstå att du med flit gjort som du gjort med älgen är en svaghet som kritiker. Sen kan man tycka det är fint eller inte.
 

The Tor

Aktiv medlem
Jag är chockad över kvaliteten på bilderna i Galleri FS!
Kul och inspireranden att se så oerhört vackra bilder.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jaha där ser man. Borta nu. Typiskt exempel på att juryn inte vet något om bilden i samband med röstningen.
 

nelirotger

Aktiv medlem
fattar inte, vaddå 2 gånger?

i söndags lade jag in en bild, faces, och fick avslag i måndags. sedan idag fick jag avslag igen, med nya kommentarer!

första såg ut så här:

Hej,
tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits.

Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden
".

Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från jurymedlemmar om så förekom:
- Höjer sig inte över mängden
- Saknar spännande ljus
- Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad



andra så här:

Hej,
tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits.

Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden
".

Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från jurymedlemmar om så förekom:
- Höjer sig inte över mängden
- Saknar spännande ljus
- Lite för enkel till utförandet
- Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad
- Efterbearbetningen upplevs inte bra/rätt
- "Varför lägga in samma bild två gånger!"



jag förstår inte riktigt? jag har inte lagt in den 2 gånger, och det går ju inte heller lägga in en bild tidigare än 14 dagar

/elin
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du har snubblat på ett programfel; bilden låg onekligen inlagd två ggr i GFS - med 20 sekunders mellanrum. Kanske du lagt in den, backat, och råkat gått framåt igen eller något sådant.

Jag får skruva in lite bättre kontroll där.
 

nelirotger

Aktiv medlem
clindh skrev:
Du har snubblat på ett programfel; bilden låg onekligen inlagd två ggr i GFS - med 20 sekunders mellanrum. Kanske du lagt in den, backat, och råkat gått framåt igen eller något sådant.

Jag får skruva in lite bättre kontroll där.

nej, jag bara tryckte på bilden jag ville lägga in, och sen tryckte jag på länken min sida för att gå därifrån
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Haha! Vad är det för människor i juryn egentligen? Jag fick avslag igen! Denna gången på ett porträtt som är medvetet gjord väldigt ljus, LÅG kontrast och fotograferad i motljus..
Det är en av de bästa bilderna jag tagit och det man får till svar är:

- Höjer sig inte över mängden
- Lite för enkel till utförandet
- För mycket kontrast

O sen går man in och tittar i Galleri FS och ser bara en massa skit!!??

Detta handlar inte om olika åsikter utan om att juryn består av människor som inte har något bild-séende överhuvudtaget!

HA! Mina bilder höjer sig jävlaremig visst över mängden!

Bilden finns för övrigt i mitt album.. :)
 

mannbro

Aktiv medlem
Danlo skrev:
HA! Mina bilder höjer sig jävlaremig visst över mängden!
Det är väl ett helt OK porträtt, men jag tillhör nog de som inte har något bildseende, för jag lyckas inte se det fantastiska med den. Du får gärna förklara för oss som inte har något bildseende överhuvudtaget vad det är vi missar och varför du tycker att den höjer sig över mängden.
 

Makten

Aktiv medlem
Danlo skrev:
HA! Mina bilder höjer sig jävlaremig visst över mängden!
Visst, men den du talar om är väl knappast en sån som "tilltalar de flesta"? Det är väl det som är idén med galleriet. Spela upp Sjostakovitj för Svensson så får du se;-)
 

paco

Aktiv medlem
Det har ju redan blivit så med galleriet att man gapar efter galen fågel och inte ser skogen för alla ben.

Bombas man av bilder, så är det svårt att ta in de bästa. Det är mycket skit som slinker in där. Det ska va en bild om dagen som kommer med.
 

Torun

Aktiv medlem
Brukar gå in och kolla på nya bilder i galleriet, men det verkar ha somnat in?? Det har inte kommit in något nytt på många dagar nu. Eller är det inte en enda bild som fallit juryn på läppen kanske...
 
ANNONS