Annons

Tid innan oframkallad rulle dör

Produkter
(logga in för att koppla)

Gew

Medlem
Tjo!

Har ett par rullar från kring 2000-2001 som bara blivit liggandes i de där små svarta burkarna. Det är ju helt galet så fort åren snurrar. Vad händer om jag tar rullarna till fotoframkallarn nere på stan idag? (är själv bara 'vanlig semesterfotograf') Hur stor är risken att alla bilder är helt stendöda? Har jag nån chans? Är jag på gränsen? Samtliga dog för flera år sedan? Rullar? Vanliga standardrullar Kodak (35mm?) ISO-nånting från Seven-Eleven sort of..

Tacksam för svar!

Calle.
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Tid innan oframkallad rulle dör?

Gew skrev:
Hur stor är risken att alla bilder är helt stendöda?
Ungefär noll p.g.a. åren, men däremot kan de ha förlorat en del kontrast/färg.

Jodå, tala om där du tänker lämna in hur länge de legat och hur de förvarats under tiden. Labbet kan nog kompensera ev. förlorad kontrast med framkallning med tanke på tiden, men någon garanti att det blir heltopp kanske de inte törs ge. Jag skulle iaf ha gjort så för oddsen finns absolut att det blir bra.

Har du förvarat dem i kylskåp är oddsen ännu bättre än annars.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Har en olympus myII som legat sedan typ 2003.
Såg att det var ca:a halva rullen kvar och fotade upp den, framkallade den och det gick inte att se någon skillnad på bilderna var pausen var.
Tilläggas att jag hade laddat med diafilm.
myII:an är en fantastisk bra kamera, duger fint för diafilm också!
 
Senast ändrad:

Gew

Medlem
Jag tillåter mig själv att kasta ljus över den här skuggan (tråden*), utifall att ngn annan skulle grunna över samma sak. Ja, det var som sagt en sådan svart fotoburk jag fann. På den satt en tejpbit där min handstil löd "Aug 2000", vilket á mitt vanliga märksystem innebär att sista bilden på den rullen var tagen ngn gång augusti år 2000. Jag har sett fotoburken flera ggr genom åren. Har ofta tänkt lägga de där 100-200 SEK på en framkallning, fast har nojjat för att åren ändå skulle ha sabbat bilderna så att det skulle bli bortkastade pengar. Har dock inte kommit mig för att slänga burken heller, då jag kommer ihåg perioden, och insåg att mycket kära minnen kunde finnas där. Kameran då? Jo, den kommer jag också väl ihåg. Den enda 35mm kompaktkamera jag någonsin köpt och ägt. Den hette Samsung S20 om jag inte missminner mig helt, kostade 295 SEK i Clas Ohlson 1999. Manuell vev, fast inbyggd blixt. Enkel och lätt.

Så. I varje fall. Nu i somras kom jag äntligen till skott. Tog med rullen till en fotobutik här i stan med halvdana förhoppningar. En knapp vecka senare fick jag SMS att mina bilder fanns för uthämtning. Jag satte mig genast på en bänk i gallerian för att beskåda kuvertets innehåll. Dra mig baklänges. Klara fina bilder. Helt magnifikt. I fin färg och allt. Strålande. Lycklig blev jag! :)

Var bara tvungen dela detta "facit", så ni som har funderingar kring en gammal rulle vet att det är väl värt, i varje fall i mitt fall! :p
 

Walle

Aktiv medlem
En bekant till mig framkallade några rullar som hans far hade exponerat i början på 70-talet. Resultatet blev inte perfekt, men bilder blev det!
 
ANNONS