Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

xandx

Aktiv medlem
Jag har slutat att bry mig, har ett blygsamt brons konto uppskattar FS på många sätt förutom just det här med kritik. Jag saknar även bilder som berör, politiska, reportagebilder, bilder som berör bortom det tekniska. Galleri FS är enligt mig bara ett galleri fyllt av Gallerix foto mestadels ganska så tråkiga stills, de har dock hög verkningsgrad men ack så tråkiga i dussinet.

FS riktar in sig på Svenssons och tjänar på reklam och medlemskap, man kan nå ut med sina bilder gratis på tex några av de sociala nätverken som ex facebook eller twitter.

Jag vet inte sista bilden jag la ut ville jag verkligen ha kritik på men fick ingen och jag vet att bilden är helt ok :) Som jag ser det är det lite av en klubb för inbördes beundran som ger kritik till varandras bilder.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Håller inte alls med dig. Tycker det är en väldig variation av bilder i GFS. Naturligtvis finns det få repotagebilder av typ "Kriget i Irak", "Svälten i det förtorkade landet" och "mordet på Ulf Palme". Det är helt enkelt inte legitimt för en person som ej är fotojournalist att ta dessa bilder. (Finns trådar om det här på FS).

Sedan så är det ju svårt med en klubb av innbördes beundran då man inte känner till vem som tagit en bild i "kvalificerings slussen" till GFS. Man röstar helt enkelt på de bilder man tycker platsar inte på en person.
 

xandx

Aktiv medlem
Håller inte alls med dig. Tycker det är en väldig variation av bilder i GFS. Naturligtvis finns det få repotagebilder av typ "Kriget i Irak", "Svälten i det förtorkade landet" och "mordet på Ulf Palme". Det är helt enkelt inte legitimt för en person som ej är fotojournalist att ta dessa bilder. (Finns trådar om det här på FS).

Sedan så är det ju svårt med en klubb av innbördes beundran då man inte känner till vem som tagit en bild i "kvalificerings slussen" till GFS. Man röstar helt enkelt på de bilder man tycker platsar inte på en person.
Vad menar du med variation? Kan du ge några exempel, för jag ser iofs rätt så snygga bilder men de har en sak gemensamt och det är att 90% är stileben och skildrar inte så mycket.

Jag glömde ett och i mitt inlägg "politiska, reportagebilder och bilder som berör bortom det tekniska" Jag saknar nyskapande bilder och bilder som sticker ut. ex: Christer Strömholm, mapplethorpe osv.. Sedan tänkte jag mer på bildkritik när jag skrev om klubben för inbördes beundran.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
90% är stileben och skildrar inte så mycket.
En snabb koll på första sidan i Galleri FS, ser några få bilder som jag skulle definiera som stilleben. Hur definierar du stilleben?

För övrigt tycker jag nog att galleriet håller ganska hög klass, många bra bilder och bra variation på motiv.
 

xandx

Aktiv medlem
En snabb koll på första sidan i Galleri FS, ser några få bilder som jag skulle definiera som stilleben. Hur definierar du stilleben?

För övrigt tycker jag nog att galleriet håller ganska hög klass, många bra bilder och bra variation på motiv.
Jag ser landskap och modelbilder som stilleben, jag vet att det kanske är fel ordval men dessa bilder är ofta statiska inte mycket dynamik i bilderna och ofta är de arrangerade. Ja de håller hög klass men rent subjektivt blir det ganska tråkigt i längden ialf för mig :) Jag ser det som med klassisk musik, det kan vara fint att lyssna på då och då men i längden blir jag ganska trött av det. Jag föredrar garagerock, metal eller annan musik som är explosiv :)

Jag kanske är kinkig men när jag kollar på GFS så blir jag inte berörd snarare avtrubbad??
Jag kan väl inte heller påstå att mina bilder skulle beröra, kanske några men jag känner nog likadant inför mina egna bilder faktiskt :)
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Stilleben definieras väl bra på tex Wikipedia:
Stilleben,med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' och leven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommor, böcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll.

Så ett naturmotiv eller en modellbild är väl knappast att betrakta som ett stilleben.
 

Goldex

Avslutat medlemskap
För att föra tillbaks till ämnet (om Bildkritik, inte GFS):
Alldeles för många bilder har för låg kvalitet. Alltför ofta känner jag att den enda kritiken man kan ge är: "jag förstår inte riktigt vad du vill få kritik på..."
Kan även instämma med tidigare om att det har lite blivit som en klubb för inbördes beundran. Ännu bättre ordval hade kanske varit "En vägg där man postar sina senaste bilder för att försöka show:a".

Kom med lite högre klass på bilderna! Bilder där man kan se att fotografen åtminstone har försökt; kanske gjort några omtagningar, och gärna kommer t.o.m. kommer med en konkret fråga som han vill ha kritik på (eller att det åtminstone är uppenbart i bilden vad som bör granskas).

Sedan tycker jag, som komplement till ovanstående, att det finns en Mjukstart-pool för en anlending, och många av bilderna platsar mycket bättre där än i vanliga bildkritik...
 

xandx

Aktiv medlem
Stilleben definieras väl bra på tex Wikipedia:
Stilleben,med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' och leven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommor, böcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll.

Så ett naturmotiv eller en modellbild är väl knappast att betrakta som ett stilleben.
ok då statiska bilder vi har sett förr, på dussinet... Du hänger upp dig på ett ord, läs hur jag beskriver dem det borde funnits ett samlingsnamn på dem :)

När det gäller bildkritik så kommer inget att hända, den kommer att självdö av tristess.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Du hänger upp dig på ett ord, läs hur jag beskriver dem det borde funnits ett samlingsnamn på dem :)

När det gäller bildkritik så kommer inget att hända, den kommer att självdö av tristess.
Det var inte så lätt att veta att du har en egen definition på stilleben, känns nästan som att det var ett skällsord för dig.

Att bildkritik skulle självdö har jag svårt att tro, det finns tillräckligt många som vill visa upp sina bilder där, det är ju ändå där man syns bäst. Sedan kan man undra om det blev bättre efter att reglerna ändrades så man är tvungen att skriva kommentarer innan man får lägg upp bilder, vad ger det för kvalitet på kommentarerna?
 

xandx

Aktiv medlem
Undrar hur bildkritik hade funkat om alla bilder hade en gilla knapp som på FB? Visst det är ingen kritik men det kanske hade lockat folk att kritisera bilderna om de sett att många gillar bilden?
 
ANNONS