Annons

Kan vi dra tillbaka våra bilder? (Kunden betalar inte!)

Produkter
(logga in för att koppla)

mcad

Avslutat medlemskap
Hej, nu är det problem.

Jag har producerat och sålt en större mängd 3d-bilder till ett företag som nu har ekonomiska problem och ligger under rekonstruktion. Min kund är egentligen en reklambyrå som inte kan betala min faktura eftersom de inte har fått betalt av slutkunden.

(Jag) --> Fodring -> (Reklambyrå) - > Fodring -->(Slutkund=under rekonstruktion)

Reklambyrån har meddelat mig att de har rätt att dra tillbaka allt marknadsföringsmaterial som de har leverarat för att pressa slutkunden att betala så de sedan kan betala mig.

Har jag rätt att dra tillbaka mina 3d-bilder om inte reklambyrån betalar? Risken är ju att reklambyrån går i konkurs pga av detta, får slutkunden då fortsätta använda mina bilder?

Har inte skrivit in något speciellt i kontraktet.

Lite svårt att förklara men är tacksam för svar.
 

mcad

Avslutat medlemskap
Förmodligen inte, vår slutkund ligger under rekonstruktion och har ställt in betalningarna till reklambyrån.

Frågan är egentligen:

Kan vi "hota" slutkunden med att vi drar tillbaka våra bilder om de inte betalar reklambyrån?
 

iBoat

Aktiv medlem
Förmodligen inte, vår slutkund ligger under rekonstruktion och har ställt in betalningarna till reklambyrån.

Frågan är egentligen:

Kan vi "hota" slutkunden med att vi drar tillbaka våra bilder om de inte betalar reklambyrån?
Det kan väl knappast vara ett hinder att ta tillbaka något som du inte får ersättning för. Du äger väl upphovsrätten till dessa?

Fast man vet aldrig, en kund till mig närmade sig konkurs och han valde att betala min faktura INNAN konkursen. Några månader senare blev jag tvungen att betala tillbaka pengarna eftersom min kund hade gjort en "felaktig prioritering". Sjukt!
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det kan väl knappast vara ett hinder att ta tillbaka något som du inte får ersättning för. Du äger väl upphovsrätten till dessa?

Fast man vet aldrig, en kund till mig närmade sig konkurs och han valde att betala min faktura INNAN konkursen. Några månader senare blev jag tvungen att betala tillbaka pengarna eftersom min kund hade gjort en "felaktig prioritering". Sjukt!
Det "sjuka" är till för att hindra att ett företag som är på väg att gå i konkurs att gynna vissa borgenärer. Vid en konkurs gäller en viss tågordning för vem som får betalt först ur de (oftast otillräckliga) tillgångarna. En konkurs kommer sällan som en överraskning och därför är det många företag/personer som strax innan konkurs "väljer" att betala vissa borgenärer. Därför kan betalningar även innan konkursen också återvinnas.

Jag tror inte att man kan luta sig på upphovsrätten här. Det är i alla fall inte självklart. Upphovsrätten har väl helt eller delvis överlåtits till reklambyrån. Annars skulle de inte kunna sälja bilderna vidare.

Mvh
F
 

iBoat

Aktiv medlem
Det "sjuka" är till för att hindra att ett företag som är på väg att gå i konkurs att gynna vissa borgenärer. Vid en konkurs gäller en viss tågordning för vem som får betalt först ur de (oftast otillräckliga) tillgångarna.
Mvh
F
Jo jag fick veta att det ligger till så och det är egentligen inte så konstigt. Detta var säkert 20 år sedan och mitt företag var ganska nytt. Det var en fordran på 80.000:- och när beskedet kom att det skulle betalas tillbaka höll man på att trilla av stolen.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jo jag fick veta att det ligger till så och det är egentligen inte så konstigt. Detta var säkert 20 år sedan och mitt företag var ganska nytt. Det var en fordran på 80.000:- och när beskedet kom att det skulle betalas tillbaka höll man på att trilla av stolen.
Fy sjutton. Förstår att det var en hård smäll att ta för ett nytt företag. Då är man ju känslig ekonomiskt.

Hälsn.

F
 
ANNONS