Annons

Vad för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke86

Medlem
Jag är väldigt inne på att skaffa en ny kamera så fort budgeten tillåter. Här kommer mina önskningar på hur kameran ska vara. Som jag sa det är önskningar så säg tipsa om det du tror passar enligt mina krav.

Smidig och tyst kamera, jag vill fota ganska mycket gatufoto så gärna så tyst som möjligt och helst inte allt för stor.
Film den ska kunna filma i full HD helst i samma klass som canon eos 550D.
Kompatibel med vidvinkel/fisheye objektiv eller ha vidvinkel inbyggt som är bra.
Bildkvaliten ska vara så bra som möjligt.
Helst under 10 000 så klart så billig som möjligt.

Idag fotar jag med en nikon d40 och jag har precis börjat fota utan auto. Jag är inget proffs men har fotat till och från i många år.

Vet att mina krav kanske är omöjliga men tipsa om allt ni tror passar.

Tack på förhand
 

perstromgren

Aktiv medlem
Förstår inte varför jag ska läsa den då jag inte specifikt är ute efter en systemkamera.
Känns inte riktigt som du läste mitt inlägg ovan!?
Jodå, men jag uppfattade att eftersom de enda kameror du nämnde var 550D och D40, så tänkte du systemkameror.

Jag ber om ursäkt.

Vad är det som du inte gillar med din D40, då?

Per.
 

michap

Aktiv medlem
Jag gissar att han tycker att systemkameror är för stora och framför allt högljudda. Ett alternativ som osökt kommer till mig är Fuji X100, som dock inte kan filma i full hd, och dessutom ligger på c:a 12000.

/Micha
 

jocke86

Medlem
Jodå, men jag uppfattade att eftersom de enda kameror du nämnde var 550D och D40, så tänkte du systemkameror.

Jag ber om ursäkt.

Vad är det som du inte gillar med din D40, då?

Per.
Ok då förstår jag :)

Jag vill som sagt ha en kamera som kan filma i full hd plus att jag gärna skulle ha en tystare och smidigare kamera då jag vill fota gatufoto. Och jag nämnde som sagt d40 för de e min senaste kamera plus att jag tycker kvaliten på filmen hos 550d e bra.

Sen störs jag mycket av att d40 bara har tre autofokus punkter då jag tycker de ofta är ett problem att få den att fokusera som man vill.

Jag är öppen för alla förslag ni tror kan passa.
 

jocke86

Medlem
Jag gissar att han tycker att systemkameror är för stora och framför allt högljudda. Ett alternativ som osökt kommer till mig är Fuji X100, som dock inte kan filma i full hd, och dessutom ligger på c:a 12000.

/Micha
Lite över min budget och som sagt den kan inte filma. Men tack för tipset.
 

Håkan jansson

Aktiv medlem
kolla in Canon G 12 smidig och ger högkvalitet på bilder, fram för allt diskret då man fotar gatufotografering,går även att filma HD 720
Håkan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fuji X100 faller på två punker: 1) pris (ca 12.000) 2) vidvinkel.

Det låter som om Sony NEX 5 vore perfekt. Jag kan inte uttala mig om slutarljudet men spegel saknas så den borde vara tystare än en spegelreflex. Filmar i full HD och finns med 16/2,8 (motsv 24mm) och det finns ytterligare adapter till den. Finns i paket även med 18-55. På tror det var Mediamarkt NEX5+18-55 för 4995:-. Kan du leva med plasthus och 720p kan du få NEX3+16+18-55 för ungefär samma pris. EVF saknas. Det blir bara skärm baktill (TFT). Dessa uppfyller samtliga krav (med reservation för osäkerhet kring slutarljudet).
 

jocke86

Medlem
Sony Nex5 verkade faktiskt helt perfekt förutom en sak och det är att den låter väldigt mycket :/. Har kollat några videos och den är inte speciellt tyst. Men den är absolut bra på alla andra punkter.

Fortsätt gärna tipsa :)
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Sony Nex5 verkade faktiskt helt perfekt förutom en sak och det är att den låter väldigt mycket :/. Har kollat några videos och den är inte speciellt tyst. Men den är absolut bra på alla andra punkter.

Fortsätt gärna tipsa :)
Hej ! Det bästa är att inte förlita sig på tester eller vad andra medlemmar på FS säger .Åk och känn på kamerorna i verkligheten istället för att bilda dig en egen uppfattning. MVH.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Panasonic har spegellösa systemkameror som är små och tysta. På Fotosidan finns en aktuell artikel om G2 som du kan läsa om du är är medlem. GH2 och GH1 ger bättre bildkvalitet men kostar lite mer än G2. Det fasta vidvinkelobjektivet motsvarande 28mm är mycket litet och ger bra bildkvalitet och det finns även ett liknande motsvarande 40 mm. GH2 och GH1 filmar med kontinuerlig autofokus till skillnad från t ex 550D. Jag har en GH1 och tycker att det är en mycket bra och trevlig kamera. Trots att den har 12 miljoner pixlar ger den nästan samma upplösning som 550D som har 18 miljoner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr så har G och GF serien mycket mer brus än NEX. GH serien är mycket bättre än de andra Panasonic men dels kostar den mer och dels har ändå NEX mindre brus. Däremot skulle jag själv vara osäker vad jag skulle välja till mig, men TS var väldigt tydlig i kraven och då passar NEX bäst, f u möjligen slutarljudet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En Sony SLT A 55 med extern mikrofon kan kanske vara en bra idé?
Rent fotografiskt ett alternativ men den är inte alls lika kompakt som NEX och det finns ingen billig 16mm glugg avsedd för systemet. NEX har dock två nackdelar: Ingen tillhörande EVF och långsammare AF vid ffa rörliga motiv än A serien. Man kan inte få allt - man måste prioritera.
 

jocke86

Medlem
Var inne och kände på en nex idag lite snabbt dock hade en inga batterier och jag orkade in slita tag i nån jobbig säljare på elgiganten för att fråga om man kunde få prova den. Tyckte det kändes lite skumt i handen eftersom huset e väldigt litet och linsen stor men det handlar ju bara om att vänja sig vid greppet.
Ska kolla in gh2 mer oxå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill påpeka 2 saker: 1) TS ville ha vidvinkel och i det egna systemet finns 16/2,8 till lågt pris till NEX. Med denna monterad blir inte NEX så framtung. 2) p g a den mindre sensorn och därmed längre skenbar brännvidd behövs ännu kortare faktiska brännvidder till m4/3rds som t ex GH-1&2. D v s att 16mm på NEX får samma vinkel som 12mm på GH kamerorna. Det finns begränsat med vidvinkliga objektiv till GH och ännu svårare att hitta billiga sådana.
 

Stene_68

Aktiv medlem
. Det finns begränsat med vidvinkliga objektiv till GH och ännu svårare att hitta billiga sådana.
Panasonic har som sagt 2 bra fasta vidvinkelobjektiv och de kostar kring 3500 st. Vill man ha zoom finns även 7-14, men den är dyrare. Dessutom kan man med adapter använda nästan vilket objektiv man vill från andra tillverkare och i framtiden kommer flera att börja tillverka objektiv anpassade till m3/4-systemet. GH-kamerorna har vridbar monitor så man slipper stå med kameran framför näsan och fota, vilket inte är diskret. Dessutom slipper man distorsion och CA tack vare automatisk mjukvarukorrigering.
 
ANNONS