Annons

Vad för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag förstår inte varför kamerans ljudnivå spelar roll om du tänkt fota i gatumiljö. Det är inte direkt tyst på gatan...
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag är väldigt inne på att skaffa en ny kamera så fort budgeten tillåter. Här kommer mina önskningar på hur kameran ska vara. Som jag sa det är önskningar så säg tipsa om det du tror passar enligt mina krav.

Smidig och tyst kamera, jag vill fota ganska mycket gatufoto så gärna så tyst som möjligt och helst inte allt för stor.
Film den ska kunna filma i full HD helst i samma klass som canon eos 550D.
Kompatibel med vidvinkel/fisheye objektiv eller ha vidvinkel inbyggt som är bra.
Bildkvaliten ska vara så bra som möjligt.
Helst under 10 000 så klart så billig som möjligt.

Idag fotar jag med en nikon d40 och jag har precis börjat fota utan auto. Jag är inget proffs men har fotat till och från i många år.

Vet att mina krav kanske är omöjliga men tipsa om allt ni tror passar.

Tack på förhand
Hur många frågar, i ett bilforum, motsvarande, - vilken bil skall jag köpa, har kosing så att det räcker till en liten bil, den skall kunna gå bra på vintern, dra lite soppa, ibland på motorvägar en fördel, kunna gå in i mitt garage hos svärmor, hon bor i Åmål?

Är det inte bättre. att pröva sig själv fram till ett lämoligt köp!
 

jocke86

Medlem
Jag förstår inte varför kamerans ljudnivå spelar roll om du tänkt fota i gatumiljö. Det är inte direkt tyst på gatan...
Det beror på vilken gata man fotar på det är skillnad på att stå och fota vid sergelstorg och ösmo centrum. Sen handlar det om att det är bättre om kameran är tyst så inte så många reagerar när man fotar då man kanske förlorar bra bilder på att folk runt omkring reagerar på att man fotar. Desto mindre du låter desto mer smälter du in, gatufoto för mig handlar lite om att vara en ninja med kameran haha nä men ni fattar vad jag menar.

larsborg

Heter min tråd, Hej kan någon besswerwisser komma in och påpeka alla fel med min fråga?
Nä precis så har du inga tips behöver du inte skriva!

Tack för alla tips hitils
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Panasonic har som sagt 2 bra fasta vidvinkelobjektiv och de kostar kring 3500 st. Vill man ha zoom finns även 7-14, men den är dyrare. Dessutom kan man med adapter använda nästan vilket objektiv man vill från andra tillverkare och i framtiden kommer flera att börja tillverka objektiv anpassade till m3/4-systemet. GH-kamerorna har vridbar monitor så man slipper stå med kameran framför näsan och fota, vilket inte är diskret. Dessutom slipper man distorsion och CA tack vare automatisk mjukvarukorrigering.
Ursäkta om jag inte är helt uppdaterad men jag känner inte till något Panasonic eller Olympus objektiv som är rel billigt med fysisk brännvidd under 14mm (motsv 28FF).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill även lägga till att fisheye effekten är väldigt speciell och många tröttnar fort. Det är heller inte så roligt att använda fisheye för ett format på ett annat format. Man får inte längre 180 grader diagonalt (full frame fisheye) eller 180 grader i alla riktningar (circular fisheye) utan bara en vidvinkel med kraftig distorsion. Så att köra fisheyes för aps-c kameror på t ex GH serien kanske inte är så kul.

Lägger även till att NEX och Samsungs NX kameror också kan förses med adapter för alla möjliga fattningar. Tar man äldre objektiv är alla dessa för småbild (fullformat) och varför man skulle sätta dessa på en micro 4/3 kamera och bara nyttja 1/4 av arean som de är gjorda för har jag aldrig förstått. Sätter man dem på en aps-c kamera nytyjas i varje fall nästan 1/2 arean och detta kräver mindre skärpa hos objektivet då fel i objektivet förstoras mindre.

Jag har ingen spegellös kamera och jag säger inget om huruvida NEX,NX eller m4/3rds systemen är bäst jag vill bara belysa att med just de ställda krav TS har så verkar NEX passa bäst.
 
Senast ändrad:

jobo

Aktiv medlem
Eftersom gatufoto nämndes så kommer jag att tänka på Leica M9. Skämt åsido, Canon G12 tycker jag att trådskaparen ska titta på. Det är en riktigt bra kamera.
 
ANNONS