Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skada på spegeln

Produkter
(logga in för att koppla)

tagesdotter

Ny medlem
Skulle blåsa i mitt kamerahus, en Canon 450D och råkade komma för nära spegeln med blåsbälgen. Nu syns det ett så snyggt runt märke på alla bilder, särskilt mot ljusa bakgrunder. Märket syns knappt i ISO 100 men syns redan i ISO 200, märket blir allteftersom mindre i diameter med högre ISO men då är det en mörkare prick, antar att det är nedslags platsen. Får ta till kloningsverktyget för att snygga till, men det är inte så roligt, för ibland funkar det ju inte.

Vad göra?
 

tosva

Ny medlem
Hej,

Är du säker på att du träffade spegeln? Den är inte inblandad när bilden tas. Jag antar att du träffade glaset framför sensorn och det har sannolikt blivit kladdigt när du kom emot med blåsbälgen.

Kolla med nån kamerabutik om de kan hjälpa dig göra rent sensorn. När jag kollade i en butik senast så skulle de ha en femhundring för det.

Att det syns mer i ISO 200 beror sannolikt på att bilden tas med mindre bländaröppning. Dammet/smutset på sensorn blir tydligare ju mindre bländaröppning man använder.
 
ANNONS