Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag håller med om, för sakens skull, inte för att trycka till TS, att vi verkligen får hoppas att det går till rätten. (TS objektivitet håller jag däremot inte med om, vi har ju bara sett ena sidans argumentation.)
Min kommentar är inte kopplad till trådskaparen annat än att det är hans ärende som diskuteras. Min reflektion är rent generell.
 

AFJ

Aktiv medlem
Och därmed menar du att trådskaparen är objektiv, för att du jämför med någon du tycker är mindre objektiv?
Det är väl uppenbart vad som menas. Måste du vända och vrida på varje ord som skrivs? Det blir lätt ordkrig av det och vi diskuterar diskussionen istället för sakfrågan.

Tycker jag.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Kanske är det jag som läst slarvigt eller glömt eller nåt, men jag kan inte påminna mig att du skrivit nåt inlägg om att det "känns mycket märkligt" att "diskussionen präglats av flera inlägg som tar avstamp i trådskaparens inlägg som någon slags faktaunderlag" i de trådar där någon medlem på Fotosidan ber om råd om hur de ska agera när någon annan snott deras bilder. Hur kommer det sig?
Om du läst mig så noga, och ändå kommer fram till den slutsatsen, är det nog ditt minne som sviker. Det säger jag inget om. Jag minns inte i närheten av alla åsikter människor haft i trådar här genom åren.

Jag reserverar mig vad jag vet alltid för att vi bara hört den ena sidan, i de fall där någon form av tvist diskuterats.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
ST:s kollega/kompanjon/samarbetspartner/whatever får väl ändå ses som försvarande den andra sidan, han kan ju knappast anses objektiv. Dessutom har ju TS lagt upp bilder på faktura etc. Eller tror du att han fabricerat dem?
Bildombudsmannen har inte uttalat sig i tråden. Att andra skribenter haft avvikande åsikt än trådskaparen är en helt annan sak. Ingen har heller påstått sig ha fått mandat av Bildombudsmannen att uttala sig i dennes ställe.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är väl uppenbart vad som menas. Måste du vända och vrida på varje ord som skrivs? Det blir lätt ordkrig av det och vi diskuterar diskussionen istället för sakfrågan.
Nej.

Får jag svara nej på din andra fråga, utan att du poängterar att jag vänder och vrider på varje ord som skrivs? :)

Ordkrig kan vi undvika. Det tycker jag också.
 

yens

Aktiv medlem
Bildombudsmannen har inte uttalat sig i tråden. Att andra skribenter haft avvikande åsikt än trådskaparen är en helt annan sak. Ingen har heller påstått sig ha fått mandat av Bildombudsmannen att uttala sig i dennes ställe.
Jag tycker det är enorm skillnad på sådana som du och jag, som har olika åsikt men inte har någon personlig koppling (inte jag i alla fall...) till någon av parterna. Någon som tidigare drivit liknande fall i samarbete med Bildombudsmannen anser jag inte har samma utgångspunkt. Det är möjligt att jag är helt ensam om det i tråden, men jag har svårt att tro det...
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är enorm skillnad på sådana som du och jag, som har olika åsikt men inte har någon personlig koppling (inte jag i alla fall...) till någon av parterna. Någon som tidigare drivit liknande fall i samarbete med Bildombudsmannen anser jag inte har samma utgångspunkt. Det är möjligt att jag är helt ensam om det i tråden, men jag har svårt att tro det...
Vi är nog väldigt många i tråden som inte har någon koppling till Bildombudsmannen.

Det vi säkert vet är dock att det inte finns ett enda inlägg i tråden där Bildombudsmannen står som avsändare. Allt annat är spekulationer.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu har väl TS inte bara "Lånat" bilder utan även snott texten till sin hemsida ordagrant förutom vissa ord som blir lite aviga att rakt översätta.
Intressant. Blir ju lite komiskt när man dessutom översätter "cheetah tear stains" med "leopard tårkanaler", eftersom leoparden inte alls har dessa svarta streck -- de är ett väldigt karaktäristiskt kännemärke för geparden (cheetah).
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan ju finnas ett tillstånd att översätta och ändra texterna?

Om det saknas antar jag att det är ytterligare ett bevis på upphovsrättbrott och dålig moral från TS sida.

Det förändrar dock inte den juridiska bedömningen av det aktuella kravet antar jag.
 

iSolen.se

Guest
Det kan ju finnas ett tillstånd att översätta och ändra texterna?

Om det saknas antar jag att det är ytterligare ett bevis på upphovsrättbrott och dålig moral från TS sida.

Det förändrar dock inte den juridiska bedömningen av det aktuella kravet antar jag.
Så nu är även innehållet piratkopierat.

Där tror jag tvärt om, om det kan visas att TS regelmässigt bryter mot upphovsrätten har ST ett starkare case.

Och tvärt om, om det inte var en enstaka händelse "misstag" kan TS inte försvara sig med att han normalt gör rätt för sig, minsann respekterar upphovsrätt osv men denna gång blev det lite fel.


TS, har du betalat för någon enda bild på sajten?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tillägg till ovanstående. Om det är så att Erland påstår att Magnus sagt något, som han inte sagt, så kan Magnus rimligen inte avkrävas svar. Då ber jag Magnus om ursäkt.

Jag uppfattade Magnus svar som att han tyckte att han själv kunde välja frågor att svara, men att kräva andra på svar. Det är rätt förekommen forumretorik som jag tycker vi skall undvika.

Överhuvudtaget önskar jag att retoriken där man hela tiden ställer mer eller mindre självklara frågor som bara ha till syfte att lägga orden i mun på den andre (och därmed tycka att man vinner poänger) är en tröttsam retorik som jag önskar att man undviker. Sånt leder bara till provokaktioner som blir personangrepp som vi sen får moderera.

Vill ni diskutera vidare så kan ni maila mig och är det av allmänt intresse så kan vi ta det i Fotosidan-forumet.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Det kan ju finnas ett tillstånd att översätta och ändra texterna?

Om det saknas antar jag att det är ytterligare ett bevis på upphovsrättbrott och dålig moral från TS sida.

Det förändrar dock inte den juridiska bedömningen av det aktuella kravet antar jag.
Har för mig att TS har skrivit i tråden att han varit i kontakt med sajtägaren. Ser det inte som något konstigt att information hämtas från böcker, tidningar eller andra sajter, men givetvis bör källanvisning finnas. Och givetvis bör inte några större stycken kopieras utan omarbetning.

Utan att vara kunnig i ämnet, men som jag har tolkat upphovsrätten, måste texter nå verkshöjd. Om det är verkshöjd får rätten bedöma. Bloggar och forum är tveksamma.
 

forry4U

Aktiv medlem
Har för mig att TS har skrivit i tråden att han varit i kontakt med sajtägaren. Ser det inte som något konstigt att information hämtas från böcker, tidningar eller andra sajter, men givetvis bör källanvisning finnas. Och givetvis bör inte några större stycken kopieras utan omarbetning.

Utan att vara kunnig i ämnet, men som jag har tolkat upphovsrätten, måste texter nå verkshöjd. Om det är verkshöjd får rätten bedöma. Bloggar och forum är tveksamma.
Vi får väl invänta TS förklaring ifall han har siteägaren medgivande att kopiera texten. Nu handlar det ju inte om citat utan om hela stycken, beskrivning på samtliga kattmodeller på den sidan rakt upp o ner komplett med översättningsfel.
Smart hade väl i så fall att använda ursprungstexten som underlag för en egen berättelse. Eftersom han själv beskrev var han hittat katten på sin Flashbacktråd så är det väl bara hoppas att han inte ställer till det mer för sej.

Göran
 

AFJ

Aktiv medlem
Där tror jag tvärt om, om det kan visas att TS regelmässigt bryter mot upphovsrätten har ST ett starkare case.
Det är möjligt att du har rätt men jag tror faktiskt inte att det funkar så i ett civilrättsligt mål. De kommer bara att bedömma förhållandet mellan parterna. Vad endera parten kan ha gjort mot andra parter i andra ärenden tror jag lämnas utan värde.

Men det är bara spekulationer från min sida.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har en poäng där, vilket också gör det värt att än en gång påpeka att trådskaparens information ska ses som en partsinlaga. Diskussionen har i många fall präglats av flera inlägg som tar avstamp i trådskaparens inlägg som någon slags faktaunderlag. Det har hela tiden känts mycket märkligt.
Vilka av trådskaparens faktapåståenden menar du är falska?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS