Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Om kommersiella aktörer kan publicera material de inte har lov att publicera, utan betydande påföljd, går vi en annorlunda framtida tillmötes.
Framtiden är redan här. Aftonbladet är väl ett exempel på en kommersiell aktör som gör precis så, och som har klarat sig riktigt bra från betydande påföjd.

För att inte tala om all olovlig publicering som inte ens upptäcks av upphovsrättsinnehavaren.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Framtiden är redan här. Aftonbladet är väl ett exempel på en kommersiell aktör som gör precis så, och som har klarat sig riktigt bra från betydande påföjd.

För att inte tala om all olovlig publicering som inte ens upptäcks av upphovsrättsinnehavaren.
Ja, visst är det så. Det är mycket möjligt att upphovsrätten har sett sina bästa dagar, och att den inte finns i nuvarande form om fem-tio år. Så länge den ser ut som den gör vill jag dock försvara den. :)
 

PMD

Aktiv medlem
En fråga till alla som säljer bilder (bilder, inte tid) halv eller helprofessionellt, hur många tycker det är fel att TS jaga upphovsrättsbrottslingar genom att skicka ut fakturor? (vi lämnar beloppet därhän för att inte trigga en ny diskussion)
Jag säljer inte bilder, men jag kanske kan få svara ändå?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden så tycker jag att det lämpliga vore att skicka ett brev som talar om att bilden är olovligen publicerad, och att upphovsrättsbrottslingen därför bör antingen ta bort bilden, eller betala för den. Att hota med rättsliga årtgärder kan man vänta med tills man märker vad upphovsrättsbrottslingen gör.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant. Blir ju lite komiskt när man dessutom översätter "cheetah tear stains" med "leopard tårkanaler", eftersom leoparden inte alls har dessa svarta streck -- de är ett väldigt karaktäristiskt kännemärke för geparden (cheetah).
OK, då är det nog inte Google som har översatt, vilket var min första misstanke. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att något av trådskaparens inlägg är falska, men de är en del i en partsinlaga och ska behandlas som sådana. Bitvis upplever jag att så inte är fallet.
OK, då modifierar jag min fråga till att undra vilka av trådskaparens faktapåståenden du tycker ska betraktas som en partsinlaga?

Det spelar väl f.ö. inte så stor roll om dessa faktapåståenden är partsinlagor så länge de är sanna?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
OK, då modifierar jag min fråga till att undra vilka av trådskaparens faktapåståenden du tycker ska betraktas som en partsinlaga?

Det spelar väl f.ö. inte så stor roll om dessa faktapåståenden är partsinlagor så länge de är sanna?
Vi är helt överens. De påståenden som konfirmeras som sanna är givetvis att betraktas som sådana.
 

arp

Aktiv medlem
OK, då är det nog inte Google som har översatt, vilket var min första misstanke. :)
nejdå, det är äkta handskrivet i all hast.. :) nu ändrade det där inte innehållet då innebörden är densamma. men finns nog mycket att renskriva där.
ni kan nog lägga märke till en hel del tillägg som bakats in av egna åsikter då rätt mycket ändrats i synen på bengalen sen debbie skrev det där
 

iSolen.se

Guest
Inte alls. Man kan använda bilder som licenser som tillåter användning utan betalning. Nu har uppenbarligen inte enbart sådana använts, men på ett generellt plan är ditt inlägg direkt felaktigt.
Om 100% av bilderna hade varit hans hade det varit meningslöst att betala något. Det kan man inte säga vid 95%.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Men varför ta andras bilder öht.
Det är ju helt onödigt.

På ett hundforum jag tittade på nyss var det en som frågade efter bilder till ett informationsblad åt hundjourhem.

Hon fick hur många privata bilder som helst som hon fick använda gratis. Hennes största problem blir väl att titta igenom alla och välja. Och många av bilderna var riktigt bra
 

ErlandH

Aktiv medlem
På ett hundforum jag tittade på nyss var det en som frågade efter bilder till ett informationsblad åt hundjourhem.

Hon fick hur många privata bilder som helst som hon fick använda gratis.
Kanske inte lika lätt att hitta svenska entusiaster som har bra bilder på margaykatter.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om 100% av bilderna hade varit hans hade det varit meningslöst att betala något. Det kan man inte säga vid 95%.
Ja, precis lika meningslöst som om 95% hade varit hans egna och 5% hade haft en licens som medgav fri användning. ;) Nu är det här en pseudodiskussion så jag tror vi kan lägga ner den innan elmfeldt får moderera får att hålla tråden i spår.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS