Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ErlandH

Aktiv medlem
Du menar alltså tryckort (tryck-ort, inte tryck-kort)?
Tryckort är ju ett vanligt och välkänt begrepp. Fast Anckers skriver om "tryckkort" som enligt hans beskrivning är något helt annat. Och fullständigt okänt av alla andra än just Anckers, verkar det.

Hittills har ju Anckers blivit motbevisad i stort sett på varje punkt som handlar om fakta, så man kanske inte ska bry sig så mycket om hans uppgifter.
 

PMD

Aktiv medlem
Svar till inlägg #820.

Jag tror att han har problem med stavning. Ungefär samma problem som jag har med stavning, nämligen att ha svårt för att begripa felstavade ord. En del felstavade ord kan jag inse vad de betyder och vad skribenten egentligen borde ha skrivit, men när ett felstavat ord i sig är ett helt korrekt annat ord så blir det svårare.
 

Remo

Aktiv medlem
Jag måste säga att det kliar i fingrarna nu...

Vill bara påpeka att din tillrättavisning inte anger det "ursvenska begreppet" och därför är mer fel än ordet "tryckkort".
Så ursvenska begreppet ska vara med två k? Källa på det? Jag hittar massor med information om tryck-ort på nätet, men ingenting om tryck-kort. Wikipedia, Nationalencyklopedin, Grafiska företagens förbund och ett gäng andra ställen anger ordet med bara ett enda k. Och eftersom det handlar om att trycka en ort på en trycksak, känns det märkligt med ett extra k.

Men för min del handlar det inte om att "tillrättavisa" dig. Jag kan ingenting om det här, men jag är öppen för att lära mig. Men jag vill ogärna lära mig kunskap som är felaktig, därav att jag ställde frågan till dig...

Men får väl erkänna dig överlägsen alla uppslagsverk och lämna ämnet därhän, för det är klart off-topic.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Vill bara påpeka att jag INTE rättar dig, men jag tror (har rätt mycket jurister i min omgivning) att skadeståndsdelen är väldigt oberoende av "brottet". Då utgår man från brottsoffret, och kan mycket väl jämföra att smutskastas, att kränkas, att få stryk osv... Däremot har du ju helt rätt i att brottet som sådant inte kan jämföras. Man kan inte jämföra ekobrott och misshandel osv...
Antingen har du missförstått mig eller så förstår jag inte hur du menar. Menar du att man kan jämföra skadestånd i helt olika mål för att komma fram till ett skadestånd, exempelvis "Eftersom misshandel brukar ge x kronor i skadestånd måste vi lägga skadeståndet för det olovliga bildanvändandet på y kronor"?
 

yens

Aktiv medlem
Jag förstår fortfarande inte om Verk-man menar att det är två olika ord eller samma ord. Jag försöker inte tillrättavisa någon, Verk-man, det var absolut inte meningen, men om man inte förstår vad någon pratar om är det svårt att diskutera.

Jag förstod helt enkelt inte vad Tryckkort var, och om det inte är samma ord som Tryckort, då förstår jag det fortfarande inte...
 

yens

Aktiv medlem
Antingen har du missförstått mig eller så förstår jag inte hur du menar. Menar du att man kan jämföra skadestånd i helt olika mål för att komma fram till ett skadestånd, exempelvis "Eftersom misshandel brukar ge x kronor i skadestånd måste vi lägga skadeståndet för det olovliga bildanvändandet på y kronor"?
Japp, det menar jag, fast med skillnaden att man inte bryr sig om ursprungsbrottet alls. I fallet ovan hade det istället hetat: "Eftersom en bruten käke brukar ge x kronor i skadestånd så verkar det rimligt att någon som blivit av med unikiteten kring sitt konstnärliga verk får y kronor.". Men tittar alltså på offret och konsekvenserna, inte på brottet. Givetvis jämför man inte som ovan, men du förstår säkert vad jag menar - nu... :)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Japp, det menar jag, fast med skillnaden att man inte bryr sig om ursprungsbrottet alls. I fallet ovan hade det istället hetat: "Eftersom en bruten käke brukar ge x kronor i skadestånd så verkar det rimligt att någon som blivit av med unikiteten kring sitt konstnärliga verk får y kronor.". Men tittar alltså på offret och konsekvenserna, inte på brottet. Givetvis jämför man inte som ovan, men du förstår säkert vad jag menar - nu... :)
Då är jag med. Jag säger inte emot dig, men jag är inte säker på att du har rätt. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag förstår fortfarande inte om Verk-man menar att det är två olika ord eller samma ord.
Enligt Anckers är "tryckkort" något helt annat än "tryckort". Hans egen definition är:

Tryckkort är t ex:
bildbyrånamn/fotografens namn
Han skriver också:

Jag har köpt massor av bilder genom åren. De flesta har "avtal" med ökad ersättning om tryckkort saknas, normalt är 100%.
Själv har jag sysslat med produktion av trycksaker hela mitt vuxna liv, både sålt och köpt bilder osv och aldrig hört talas om detta "tryckkort".
 

AJD

Aktiv medlem
Här följer ett citat av TS trådattack på flashback:

"Är själv fotograf och designer och vet vikten av källhänvisningar..
men det här är ju bara löjligt!
ett internationellt företag som uppenbart lever på angripa alla som träffar via "picscout.com"

Det är alltså TS som "plötsligt" blivit designer och fotograf...

Är det ingen mer än jag som ser att "kejsaren är naken"?

Hämnden är ljuv....lol
Eftersom det du tillför är föga sakligt och pratar om hämnd så tycker jag du ska göra som du skrivit ett par gånger tidigare i tråden lägg ned och lämna tråden.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Kort eller ort?

Är det inte väldigt OT nu....
Håller fullständigt mer och det var det redan från början.
Dessa herrar söker strid till varje pris. Alla som inte tycker som de, blir utsatta, sönderskruvade, och lågt behandlade.

Det som förvånar mig mest, är att de aldrig inser att det finns andra uppfattningar än deras egna, samt att dessa kanske skulle respekteras.

Att tråden moderareas dåligt står väl fullständigt klart, när anmärkning av ett enda ord får hålla på att frodas så att det förstör en tråd som handlar om något annat.

Märklig behov hos några (med tusentals inlägg i bagaget) som får flöda.

Jag var dum nog att försöka förklara ett begrepp, och glömde bort hur det brukar gå.

De de inte vet - det finns inte! I deras artificiella bildskärmsvärld ä dessa herrar alltid mästarna...
Phuu vad jobbiga jag tycker de är....lol
.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att tråden moderareas dåligt står väl fullständigt klart, när anmärkning av ett enda ord får hålla på att frodas så att det förstör en tråd som handlar om något annat.
.
Det märks att du är ny på fotosidan. :) Så här bra modererat har det inte varit på länge!

Det är absolut ingen lätt uppgift att moderera den här typen av trådar. Det sker många inlägg och gränsdragningarna är svåra. Det är därför som jag tycker det är viktigt att vi alla hjälps åt att hålla fingrarna i styr på tangentbordet.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Vad kommer att hända med TS - DÖM själv

Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.

CITAT:
Straff i form av böter eller fängelse; vitesförbud m.m.
Intrång som sker uppsåtligen (dvs. med avsikt) eller av grov oaktsamhet
kan föranleda straff i form av böter eller fängelse i upp till två år. Brottet
faller under allmänt åtal men för att en åklagare skall ta upp fallet behövs
att målsäganden, dvs. vanligen upphovsmannen, har gjort en angivelse eller
också att åtal anses behövas från allmän synpunkt, t.ex. för att avskräcka
från piratkopiering av upphovsrättsskyddat material. Särskilt i fall av sådan
piratkopiering av musik och videogram förekommer det att fängelsestraff
eller kraftiga böter utdöms samt att avsevärda skadestånd kan utgå. Vissa
undantag från straffbestämmelserna gäller, t.ex. i vissa situationer av kopiering
av datorprogram för privat bruk vilket visserligen är olagligt men inte
straffbart.
En upphovsman eller annan rättighetshavare kan begära vitesförbud mot
den som gör ett intrång mot att fortsätta med detta. Under vissa förutsättningar
kan ett sådant förbud också meddelas utan att svaranden har hörts.
Särskilda regler gäller om säkring av bevis i intrångsmål. Om det finns
misstanke om att någon har gjort ett intrång eller en överträdelse kan domstol
bestämma att en undersökning (s.k. intrångsundersökning) skall göras
hos denne för att säkerställa bevisning om handlingen. Under vissa förutsättningar
kan sådan intrångsundersökning göras utan att den misstänkts
har underrättats dessförinnan.
Skadestånd m.m.
Intrång i upphovsrättigheter kan också föranleda skadestånd. Först och främst
skall den som gör intrång betala skälig ersättning för det utnyttjande som
har skett. Om intrånget har begåtts av oaktsamhet (eller uppsåt) skall ersättning
betalas också för annan skada som kan ha uppstått (t.ex. förlust av
16
marknadsandelar, ersättning för lidande).
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Eftersom det du tillför är föga sakligt och pratar om hämnd så tycker jag du ska göra som du skrivit ett par gånger tidigare i tråden lägg ned och lämna tråden.
Ber att få besvara detta med att påpeka att hämndbehovet ligger hos TS i syftningen. Man kan se en tvetydighet, vilket jag tyckte var lagom utmanande och lite lustig i sig.

Men syftningen var alltså ett sammanfattande ord för TS, som i form av näringsidkare erhåller ett krav för intrång och som svar vidtar alla dessa åtgärder - att hämnas genom "fritt tal på nätet".

Redan från början borde egoistiska syften ha genomskådas och modereras bort, men eftersom de får flöda, ska de inte vara oemotsagda, tycker jag.
 

Remo

Aktiv medlem
Men syftningen var alltså ett sammanfattande ord för TS, som i form av näringsidkare erhåller ett krav för intrång och som svar vidtar alla dessa åtgärder - att hämnas genom "fritt tal på nätet".

Redan från början borde egoistiska syften ha genomskådas och modereras bort, men eftersom de får flöda, ska de inte vara oemotsagda, tycker jag.
Men snälla... TS har vid det här laget insett att det han gjorde var fel och olagligt. Det har handlat om prislappen för hans felande sedan sida två, dvs innan du kom in i debatten.

Om alla inlägg med egoistiska syften skulle modereras bort enligt ditt förslag, så skulle det nog inte bli speciellt många inlägg kvar att läsa. Dina inlägg, så väl som mina, är mer eller mindre egoistiska.

Sedan tror jag att vissa individer, däribland jag själv, är mer analyserande de senaste veckorna, efter Terje-affären. Idag köper man inte allt rakt av, man ifrågasätter, vänder och vrider lite mer innan man sväljer.
 

Remo

Aktiv medlem
Dessa herrar söker strid till varje pris. Alla som inte tycker som de, blir utsatta, sönderskruvade, och lågt behandlade.
Jag har inte sökt strid. Jag har sökt kunskap, men tyvärr anser jag mig inte fått den. Och anser du verkligen att du blivit lågt behandlad av mig? Sönderskruvad? Utsatt?


Det som förvånar mig mest, är att de aldrig inser att det finns andra uppfattningar än deras egna, samt att dessa kanske skulle respekteras.
Jag vet att många har andra uppfattningar än vad jag själv har. Jag respekterar dessa. Håller inte alltid med, men respekterar trots allt.


Att tråden moderareas dåligt står väl fullständigt klart, när anmärkning av ett enda ord får hålla på att frodas så att det förstör en tråd som handlar om något annat.
Du drog in begreppet i diskussionen, inte vi. När vi inte förstår, frågar vi. När vi får svar vi inte förstår, ja då frågar vi igen. Men visst, diskussionerna som har med det ordet är ett sidospår och hör inte hemma i den här tråden.


Jag var dum nog att försöka förklara ett begrepp, och glömde bort hur det brukar gå.
Inte dumt alls att försöka förklara. Det är vi tacksamma för. Men vad ska jag göra när jag inte förstår svaret på frågan jag ställde? Jag förstår verkligen inte det du skriver om tryckkort, hemskt ledsen.


De de inte vet - det finns inte! I deras artificiella bildskärmsvärld ä dessa herrar alltid mästarna...
Phuu vad jobbiga jag tycker de är....lol.
Jag ser inte det här forumet som en artificiell värld. Faktum är att jag lika gärna skulle ta en diskussion över en fika med vem som helst här. Ännu hellre en fotopromenad, för det ger nog ännu mer.

Och som en hint, jag är långt ifrån en mästare. Jag har kommit så långt på visdomens trappa, att jag vet att jag har långt kvar upp till toppen. Men det är snällt att du tillskriver mig egenheter jag inte har...
 

KGS

Aktiv medlem
Ev kommentarer får riktas till regeringskansliet, därifrån dokumentationen kommer.

CITAT:
jättelångt.
Det har vi ju redan berättat. Allt över 1200 kronor i ersättning till någon som kan bevisa sig vara rättmätig innehavare av rätten till bilden vore en smärre sensation. Med tanke på de vändningar debatten tagit och den prestigeförlust som 1200 spänn innebär efter den här bredsidan i öppningen, så är det värt en hel del för "BO" att köpa Fredriks tystnad.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Men snälla... TS har vid det här laget insett att det han gjorde var fel och olagligt. Det har handlat om prislappen för hans felande sedan sida två, dvs innan du kom in i debatten.

Om alla inlägg med egoistiska syften skulle modereras bort enligt ditt förslag, så skulle det nog inte bli speciellt många inlägg kvar att läsa. Dina inlägg, så väl som mina, är mer eller mindre egoistiska.

Sedan tror jag att vissa individer, däribland jag själv, är mer analyserande de senaste veckorna, efter Terje-affären. Idag köper man inte allt rakt av, man ifrågasätter, vänder och vrider lite mer innan man sväljer.
Insett att han gjort fel? - Den uppfattningen delar inte jag.
TS kallar t e x krav för "bluff-fakturor". När TS inser att detta är fel, så har han insett att han gör fel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS