Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

BertilN

Medlem
sensorrengöring

Där har du en poäng onekligen.Någon gång blir det ändå.Men nog saknar jag mina analoga Contarex kameror med olika Zeissobjektiv.Mycket besvär men det var på något sätt riktigare.Och mycket jobb vid färgförstoring trots alla möjliga hjälpmedel med färganalysator o kemikalier.Detta är väl ändå att föredra då.Lite svårt för en pensionär med nödvändiga datorkunskaper.
mvh BN
 

orri

Ny medlem
Var exakt sitter sensorn på en analog systemkamera? Var är det man ska spruta in med blåsbälgen för att förhoppningsvis få bort skit från sensorn? Gäller det att försöka skicka iväg så hårda strålar luft som möjligt medan det man skjuter mot är uppochned så skräpet faller ut ur kameran och inte... in i kameran? :)
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Var exakt sitter sensorn på en analog systemkamera? Var är det man ska spruta in med blåsbälgen för att förhoppningsvis få bort skit från sensorn? Gäller det att försöka skicka iväg så hårda strålar luft som möjligt medan det man skjuter mot är uppochned så skräpet faller ut ur kameran och inte... in i kameran? :)
Analoga kameror har ingen sensor, de har film istället. Får du damm på den kan du få längsgående repor, men de försvinner när du byter filmkassett.
 

Rud

Ny medlem
Suck..
Gav mig på det här med att rengöra sensorn själv, känns som att jag lagt åtskilliga riksdaler på detta nu.
Lämnade först in kameran på rengöring, blev riktigt bra förutom ett enda dammkorn mitt i bild, pedant som jag är köpte jag glatt lite Eclipse och Photosols spatlar (swabs) i tron om att jag kunde få bort det där sista kornet. Icke, har bara slutat med att jag gjort allt värre, har även hittat 4-5 lysande pixlar som jag inte tror funnits där innan jag började rengöra, men jag kanske inbillar mig..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De så kallade heta pixlarna skall du inte beskylla rengöringen för. De fanns där säkert sedan kameran var ny. Kolla på hot pixels eller heta pixlar så får du förklaringen.
Om du fotar upp mot himlen med bl 22 eller mindre kommer du alltid hitta spår av damm och prickar.
En väl genomförd rengöring med swabs bör inte visa upp några synbara fläckar vid bl 16 eller större.
Kom ihåg att använda lite Eclipse på swabben och bara dra den en gång åt varje håll.
Bara man dra flera gånger börjar det snart lossna ludd.
 

alkX

Aktiv medlem
Smuts i kameran

Jag har inte problemet än, men förr eller senare antar jag att det kommer. Om man skulle få dam/smuts i kameran så att det påverkar bilderna, har jag hört att man kan använda någon blåssak från apoteket. Min fråga är då, kan man inte lika gärna använda en eldriven luftpump, alltså en sån man använder för att pumpa upp luftmadrasser osv med, eller är det för kraftigt? Och i så fall, hur mycket tål kameran?

Visste förresten inte vart jag skulle lägga tråden.... så kanske är lite opassande här.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Kompressorer blåser gärna olja och annat som man absolut inte vill ha in i kameran. Köp en enkel gummibälg, det fungerar utmärkt. Den här t.ex:
http://www.kjell.com/?item=58347

Var bara försiktig så du inte kommer åt något med munstycket. Det finns massor att läsa om det på nätet, sök på sensor cleaning el dyl :)
 

Gew

Medlem
Tack för ett klockrent tips.

Har bara haft min 1100D nån månad, men har redan hunnit börja ängsla mig över damm på sensorn. Fann den här tråden efter lite Googling. Lyckligtvis(!) hade jag en kraftig vaxpropp för nåt år sen, och (tvångsneurotisk samlare som jag är) har jag inte gjort mig av med den brandgula gummitutan som följde med. Klockrent av mig, skulle det nu komma att visa sig. Kommer att följa den här guiden till punkt och pricka, så klart. Ju mindre diamanter man måste göra av med för att få ordning i verkstan, desto bättre. My two cents.
 

Andyah

Aktiv medlem
jo det är troligen lite damm i kameran..skaffa en blåsbälg, dvs ta bort objektivet o sen blåser du in i kameran mot spegeln..(inte röra vid den!)..så kanske du får bort det.
 

Hilen_

Medlem
Hej,

Jag fotar med en Nikon D7000 och får ett antal fläckar i mina bilder (se bifogat). Får dessa oberoende av objektiv och undrar nu om ni tror det rör sig om smuts inne i kameran, eller kan felet vara något annat?

Mvh,
Erik
Jag tycker det ser ut som om att där ligger något på spegeln, då kan det bli så. Titta i skarpt ljus om du kan se något o blåsa bort.
Titta även i dina objektiv på den delen du sätter fast i kameran om där sitter något.

Hälsningar!
Helena
 

PeterWem

Aktiv medlem
Är inte D7000 en spegelreflexkamera med rörlig spegel, eller varför har två personer skrivit att man ska blåsa på spegeln alternativt att dammet ligger på spegeln?

Jag antar att det är som vilken DSLR som helst så här är mitt råd:
Fäll upp spegeln och blås på sensorn där dammet sitter med en blåsbälg.
 

Hilen_

Medlem
Är inte D7000 en spegelreflexkamera med rörlig spegel, eller varför har två personer skrivit att man ska blåsa på spegeln alternativt att dammet ligger på spegeln?

Jag antar att det är som vilken DSLR som helst så här är mitt råd:
Fäll upp spegeln och blås på sensorn där dammet sitter med en blåsbälg.
Jo men det kan ju sätta sig skräp där ändå o eftersom det syns på bild är det troligt att det sitter där.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo men det kan ju sätta sig skräp där ändå o eftersom det syns på bild är det troligt att det sitter där.
I helsike heller! ;)

Spegeln fälls upp under exponeringen och skit som sitter på den kan omöjligen synas i den färdiga bilden. Det är helt enkelt en fysisk omöjlighet.

Skiten sitter på sensorn precis som Peter skriver.
 

b1967

Aktiv medlem
I helsike heller! ;)

Spegeln fälls upp under exponeringen och skit som sitter på den kan omöjligen synas i den färdiga bilden. Det är helt enkelt en fysisk omöjlighet.

Skiten sitter på sensorn precis som Peter skriver.
Japp! Precis så är det! Spegeln används ju bara för att visa bilden i sökaren och har inget som helst med bilden som sen tas att göra!
Jag hade likadana fläckar på min D7000 och var inne i en fotoaffär och bad dem kolla. De kunde konstatera att det inte var damm utan något annat som inte gick att blåsa bort utan något en Nikon-verkstad måste fixa.
Skicka in den till Nikon för Check and Clean (ingår i garantin), och hoppas att de lyckas rengöra sensorn. Min blev inte helt ren...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Typiskt fall av damm på sensorn.
Fäll upp spegeln och blås på spegeln med en bra blåsbälg.
Det räcker inte med att fälla upp spegeln. Man måste öppna slutaren också. Det gör man antingen genom att exponera BULB, eller genom något menyalternativ för sensorrengöring. Eller genom att ställa kameran i LiveView-läge. Då åker spegel upp och slutare öppnar sig.


Petter ...
 
ANNONS