Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gick inte att editera inlägget efter så här lång tid så jag svarar på min egen fråga. Det här setet fick inte så bra kritik på B&H photovideo, så blir nog att köpa något annat. Någon som har tips på ett bra rengörningsset?
Det är svårt att säga vad du kan få tag i . Det ändrar sig med tiden och dessa grejor köper man inte så ofta.
Både Visable Dust och Sensor Swabs har jag goda erfarenheter av. Som sensor vätska föredrar jag Eclpse. Har använt dessa under många år och har bara goda erfarenheter.
Eclipse är inget konstigt utan bara kemiskt ren metanol. Det går att köpa Metanol också på apoteket men den är inte ren nog utan lämnar ränder på sensorn.
När man rengör regelbundet när man ser fläckar räcker oftast en swab med Eclipse för att få det rent.Vid normal fotografering behöver man rengöra ungefär var 3:dje månad och vid intensiv fotografering i dammiga miljöer som i Indien kanske varannan dag.
Kameror med dammskak klarar sig längre och att blåsa av sensorn varje dag samt att ha en statisk pensel som Visble dust sensor brush gör också att man klarar sig längre innan man behöver ta till kemikalier.
Fast förr eller senare behöver man ta till sensor swabs och kemikalier. Att kunna göra ren sin sensor måste anses som normal housekeeping precis som att kunna putsa ens objektiv och inte mycket mer dramatiskt.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det är svårt att säga vad du kan få tag i . Det ändrar sig med tiden och dessa grejor köper man inte så ofta.
Både Visable Dust och Sensor Swabs har jag goda erfarenheter av. Som sensor vätska föredrar jag Eclpse. Har använt dessa under många år och har bara goda erfarenheter.
Eclipse är inget konstigt utan bara kemiskt ren metanol. Det går att köpa Metanol också på apoteket men den är inte ren nog utan lämnar ränder på sensorn.
När man rengör regelbundet när man ser fläckar räcker oftast en swab med Eclipse för att få det rent.Vid normal fotografering behöver man rengöra ungefär var 3:dje månad och vid intensiv fotografering i dammiga miljöer som i Indien kanske varannan dag.
Kameror med dammskak klarar sig längre och att blåsa av sensorn varje dag samt att ha en statisk pensel som Visble dust sensor brush gör också att man klarar sig längre innan man behöver ta till kemikalier.
Fast förr eller senare behöver man ta till sensor swabs och kemikalier. Att kunna göra ren sin sensor måste anses som normal housekeeping precis som att kunna putsa ens objektiv och inte mycket mer dramatiskt.
Tack för svaret! Har beställt ett kit med Sensor Swab Plus Type1 + Eclipse för nån vecka sen och väntar på att det ska levereras. Brukar du köra med en torr swab efteråt du har kört med eclipse eller behövs inte det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du bör blåsa eller borsta bort skräp innan du använder någon Swab. Enligt uppgift består en del av smutsen av färgflagor från den svarta färgen inuti huset och en del är metallspån från bajonettfattnngen. Detta bör man första ha bort så det inte kan repa.
Sedan är det bara att svabba. Du behöver bara 2-3 droppar Eclispe per swab.
Jag eftertorkar inte. Den helt rena metanolen i Eclipse dunstar bort på några sekunder och lämnar inga spår.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Går sådär...

Tycker sensorn ser "fläckig" ut, tyvärr har jag lite svårt att testa då klockan är lite för mycket och jag orkar inte sätta upp blixtarna för ett mer utförligt test. Men när jag fotar en vit vägg som är belyst av en lampa tycker jag att jag ser lite fläckar men som sagt lite svårt att se med belysningen. Men tycker det var svårt att dra jämnt över sensorn med swabben och det blir vätska kvar på senorn när jag dragit, vände då på swabben och drog igen men det är som att jag inte får bort all vätska. Har jag för mycket vätska eller vad gör jag för fel? Upplever inte att vätska dunstar bort som du skriver.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilken vätska du har använt. Somliga är bra andra inte. Jag kör bara Eclipse eftersom jag lärt mig att det fungerar. Har använt det i mer än 7 år.
När man gjort ren sensorn så tokar det mycket snabbt.
Efter du dragit swabben en gång med ena sidan och sedan tillbaka med den andra skall du inte torka mer. Då riskerar du att få ludd från swabben.
En hel del kameror har haf t problem med överflödig silikonolja från monteringen av AA-filtret eller ramen runt sensorn och filtret samt antiskak mekaniken. Dessa skall skapa en vattentät enhet där inte vätska skall kunna tränga in till sensorn. Därför finns en o-ring mellan dessa. För att få denna på plats så används silikonolja.
Många tillverkare har ibland använt lite för mycket. När man då första gången tvättar sensorn drar man ut den här oljan. NU är det inget problem. Det är bara att tvätta en gång till.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilken vätska du har använt. Somliga är bra andra inte. Jag kör bara Eclipse eftersom jag lärt mig att det fungerar. Har använt det i mer än 7 år.
När man gjort ren sensorn så tokar det mycket snabbt.
Efter du dragit swabben en gång med ena sidan och sedan tillbaka med den andra skall du inte torka mer. Då riskerar du att få ludd från swabben.
En hel del kameror har haf t problem med överflödig silikonolja från monteringen av AA-filtret eller ramen runt sensorn och filtret samt antiskak mekaniken. Dessa skall skapa en vattentät enhet där inte vätska skall kunna tränga in till sensorn. Därför finns en o-ring mellan dessa. För att få denna på plats så används silikonolja.
Många tillverkare har ibland använt lite för mycket. När man då första gången tvättar sensorn drar man ut den här oljan. NU är det inget problem. Det är bara att tvätta en gång till.
Jag använder Eclipse, ska göra ett till försöka idag - återkommer.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vågar knappt erkänna mitt misstag. När jag gick swabbarna så satt det en duk över dom fest med ett gummiband, jag trodde att det var ett skydd för swabben. Men har nu förstått att det var där jag skulle droppat vätskan, men verkar ingen skada skedd utan nu är sensorn ren. Men annars tycker jag det är ett bra system, för det följer med dukar som man själv kan sätta på swabbarna som man sen fäster med gummibandet.
 

Karl2

Aktiv medlem
Alltså, man torkar med en fuktig trasa.
Litet anslutande offtopic, har bärbara med feta skärmar och någon fastare prick här och där.
Den där vätskan då, var det metyl- eller etylalkohol?
I skåpet finns 80 procentig ren etylalkohol från Estland, duger den?
Används sämskskinn, nylontrasa eller silkestrasa?
Förstår att den skall vara möjligast luddfri.
Och också liten för att spara de dyra dropparna.

PS.
Hann pröva med ett halvt mjukt toapapper med luddet i kanterna invikt.
Vätskan avdunstade omedlelbart utan att lämna kalkfläckar.
Esternas 80%:iga innehåller tydligen också destillerat vatten.
Skärmen blev högglänsande som nykalibrerad.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skulle nog inte våga använda någon form av vanligt papper. Så kallad non-wowen av hög kvalitet skulle förmodligen fungera.
Skulle nog ta det säkra för det osäkra och köpa riktiga grejor. Swabbarna är dyra men vätskan är inte särkilt dyr och räcker i åratal vid normal användning.
Apoteket har metanol att köpa men den är inte ren nog utan lämnar ränder när den torkar. Eclipse är nog nära 100% metanol.
 

Karl2

Aktiv medlem
Papper är säkert inte lämpligt för sensorn, men mjukt repar inte skärmen med feta fingermärken och torkade droppar efter skratt. Misstänker att man helst skulle använda etanol men på grund av skatten och risken för missbruk och svårigheter med tillstånd och byråkrati används metanol. Har för mig att etanol har rent vatten, medan metanol har tillsatt vatten med risk att det inte är destillerat. Vanligen har metanolen tillsatser av färgämnen och mycket illasmakande tillsatser, så att ingen skall svälja om man smakat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Papper är säkert inte lämpligt för sensorn, men mjukt repar inte skärmen med feta fingermärken och torkade droppar efter skratt. Misstänker att man helst skulle använda etanol men på grund av skatten och risken för missbruk och svårigheter med tillstånd och byråkrati används metanol. Har för mig att etanol har rent vatten, medan metanol har tillsatt vatten med risk att det inte är destillerat. Vanligen har metanolen tillsatser av färgämnen och mycket illasmakande tillsatser, så att ingen skall svälja om man smakat.
Verkar som du har en viss erfarenhet. NU brukar de torkmaterial man använder för dessa känsliga uppgifter vara gjorda av bomull och inte av cellulosa. Skälet är att bomullens längre fibrer inte luddar lika mycket samt att man kan vara mer säker på att det inte finns föroreningar som glas och metallbitar i den.De swabs man köper är helt klart av högsta kvalitet.
När det gäller vätska som Eclipse är det gjort på 100% metanol och helt rent. Innehåller nog inga kräkmedel. Skulle man å andra sidan försöka dricka sig full på det så blir man för det första blind och för det andra så är de 100 ml man köpt förmodligen det högsta pris man betalat för en snaps.
Så vad är ditt problem?
 

Karl2

Aktiv medlem
Helt vanlig starksprit är ett effektivt lösningsmedel för fett och också för vattenlöslig smuts. För en sensor måste det då till en en duk eller ett papper, som inte släpper partiklar från sig och inte river plast och glas. Antireflexbehandlingar kan också vara känsliga för lösningsmedel. Har inte problem med något utan tänkte om vår sammanlagda kunskap kunde åstadkomma någon form av mera ingående förståelse och gör det själv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Helt vanlig starksprit är ett effektivt lösningsmedel för fett och också för vattenlöslig smuts. För en sensor måste det då till en en duk eller ett papper, som inte släpper partiklar från sig och inte river plast och glas. Antireflexbehandlingar kan också vara känsliga för lösningsmedel. Har inte problem med något utan tänkte om vår sammanlagda kunskap kunde åstadkomma någon form av mera ingående förståelse och gör det själv.
Helt vanlig sprit det vill säga etanol fungerar säkert utmärkt. Fast som du säkert upptäckt är det inte lätt att få tag på 100% etanol i vårt land. Om du har en bra leverantör för detta så kan du ju swabba din sensor och ta dig en sup samtidigt.
Vi andra får nog nöja oss med Metanol för sensorn och dricka något annat vid sidan om i fall vi vill se vad vi fotar dagen efter.
 

Karl2

Aktiv medlem
100 % torde vara en omöjlighet. Det är en rykande produkt, som drar till sig fukt från omgivningen. Förr i världen kunde smuggelsprit gå upp till 96 %. Spriten löser också upp munnens och kroppens slemhinnor. För att undvika de värsta skadorna är spriten numera kring 35%-45% :ig. Den starkare 60%:iga finns normalt inte längre, men kanske under bordet. Esterna däremot har ännu både 60% :ig och 80%:ig. De har läst det finstilta och tolkat bestämmelser som rekommendationer. Naturligtvis skall ingen dricka 80%:ig sprit outspätt. Det är bra och milt rengöringsmedel. Effektivt till att dra ut aktiva ämnen ur medicinalväxter. Duger också som konserverringsmedel för ormar, grodor och kroppsdelar. Bra bilbränsle också. Inget för LCHF:are, det räknas som beroendeframkallande kolhydrater. Har någon gång i tiden inte rekommenderats som putsningsmedel för objektivets glaslinser på grund av att en del hemliga antireflexämnen kan lösas upp.
 

bremis

Ny medlem
Kamera defekt? Konstiga prickar på ALLA bilder

Hej!

Förra sommaren impulsköpte jag en Canon 500D, kameran är knappt använd (ca 300 bilder tagna) och nu tänkte jag börja fotografera lite under juletider! Problemet är att på varje bild blir det ca 2-3 prickar (väldigt irriterande).... jag antar att dessa är självförvållande på något sätt och därför tror jag inte att garantin kommer hjälpa mig. Nu hoppar jag att ni kan hjälpa mig!

Här är en bild där jag har ringat in prickarna som uppstår på alla bilder (Svårt att se fläckarna - pröva sitt en bit från skärmen):
http://imageshack.us/photo/my-images/38/fotosidanexempel1.jpg/

Vad kan det vara för fel och ur kan jag "fixa" det? Det är inte skit på objektivet - det är väl putsat!
Sen får jag även "felmeddelande" ibland när jag tar bilder, det kommer upp en text med "BUSY" när jag tar bilder.

Tusen tack på förhand!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag hade lite problem att komma åt sidan du länkade till men när jag väl gjorde det såg det ut som ett klassiskt fall av smuts på sensorn. Det syns tydligast när man använder en liten bländare och fotografer t ex en blå himmel. Det kan drabba även helt nya kameror.

Om du söker lite på sensorrengöring här på fotosidan får du säkert tips om hur du kan göra rent. Själv har jag köpt en "blås tuta" som fungerar bra för mindre skit. Vid något enstaka tillfälle har jag behövt använda rengöring med vätska och "spade".

Att göra rent kamerans sensor är som att tvätta bilen. Inte så kul men nödvändigt då och då och lätt att göra själv när man väl lärt sig hur.

Att det ibland står BUSY är helt normalt. Det händer när du t ex tar en serie bilder och kameran jobbar med att skriva ner filerna från buffertminnet till minneskortet.
 
Senast ändrad:

Nixnurf

Medlem
Smuts

Jag tycker det ser ut som smuts, har du testat att fotografera med en stor bländare...uppstår dessa fläckar även då?

När jag fotograferade med min gamla Canon 40D på bländare ~16 så fick jag liknande fläckar, efter en rengöring så försvann dessa.

Edit: Jag var 1min sen ;-)
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Kan lägga till att det är ganska enkel att "städa" de bilder som du redan har tagit med hjälp av ett bildbehandlingsprogram och dess verktyg för clone/heal.
 

knobloch

Aktiv medlem
Kan inte det här med "BUSY" även ha att göra med när man har blixten aktiverad, och att blixten är upptagen med att ladda upp sig igen? Fast om det uppstår utan att blixten används måste det ju förstås bero på buffertminnet/minneskortet.
 
ANNONS